Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z hodolwi komórek i tkanek.
W-2Podstawy z zakresu biologii komórki, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie technologii hodowli różnych typów komórek na skalę przemysłową.
C-2Zapoznanie się z gałęziami przemysłowymi wykorzystującymi hodowle komórek typu „large-scale”.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady linii komórek prawidłowych i nowotorowych wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym.2
T-A-2Produkcja i problem oczyszczania białek zrekombinowanych.1
T-A-3Komórki owadzie w hodowlach w bioreaktorach.1
T-A-4Wykorzystanie komórek macierzystych w hodowlach „large-scale”. Perspektywy wykorzystania technologii hodowli „large-scale” w biotechnologii i medycynie.1
5
wykłady
T-W-1Bioreaktory do hodowli komórek – budowa, funkcjonowanie.2
T-W-2Przepływowe systemy do hodowli komórek na dużą skalę. Warunki hodowli „large-scale”.1
T-W-3Hodowle komórek nieadhernetych w bioreaktorach.1
T-W-4Mikronośniki dla hodowli komórek adherentnych na dużą skalę1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Praca z literaturą fachową.5
A-A-3Opracowanie zadanego tematu.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca ze wskazaną literaturą.10
A-W-3Przygotowanie od zaliczenia treści wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Opis.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przedstawienie opracowanego zadania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O14.1_W01
Student potrafi przedstawić technologie hodowli komórek na dużą skalę, omówić warunki hodowli, typy komórek hodowanych w takich układach.
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-4, T-W-1, T-W-2M-1S-2
BT_1A_BT-S-O14.1_W02
Potrafi wskazać wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych.
BT_1A_W12R1A_W05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O14.1_U01
Student potrafi przedstawić i przeanalizować możliwości wykorzystania różnego rodzaju hodowli komórkowych w systemach przemysłowych. Wskazuje gałęzie przemysłu, w których techniki hodowli komrek mogą zostać wykorzystane.
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O14.1_W01
Student potrafi przedstawić technologie hodowli komórek na dużą skalę, omówić warunki hodowli, typy komórek hodowanych w takich układach.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O14.1_W02
Potrafi wskazać wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O14.1_U01
Student potrafi przedstawić i przeanalizować możliwości wykorzystania różnego rodzaju hodowli komórkowych w systemach przemysłowych. Wskazuje gałęzie przemysłu, w których techniki hodowli komrek mogą zostać wykorzystane.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lubiniecki A.S., Large-Scale Mammalian Cell Culture Technology, Macrel Dekker INC., Nowy Jork, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady linii komórek prawidłowych i nowotorowych wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym.2
T-A-2Produkcja i problem oczyszczania białek zrekombinowanych.1
T-A-3Komórki owadzie w hodowlach w bioreaktorach.1
T-A-4Wykorzystanie komórek macierzystych w hodowlach „large-scale”. Perspektywy wykorzystania technologii hodowli „large-scale” w biotechnologii i medycynie.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioreaktory do hodowli komórek – budowa, funkcjonowanie.2
T-W-2Przepływowe systemy do hodowli komórek na dużą skalę. Warunki hodowli „large-scale”.1
T-W-3Hodowle komórek nieadhernetych w bioreaktorach.1
T-W-4Mikronośniki dla hodowli komórek adherentnych na dużą skalę1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Praca z literaturą fachową.5
A-A-3Opracowanie zadanego tematu.5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca ze wskazaną literaturą.10
A-W-3Przygotowanie od zaliczenia treści wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.1_W01Student potrafi przedstawić technologie hodowli komórek na dużą skalę, omówić warunki hodowli, typy komórek hodowanych w takich układach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie technologii hodowli różnych typów komórek na skalę przemysłową.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie komórek macierzystych w hodowlach „large-scale”. Perspektywy wykorzystania technologii hodowli „large-scale” w biotechnologii i medycynie.
T-W-1Bioreaktory do hodowli komórek – budowa, funkcjonowanie.
T-W-2Przepływowe systemy do hodowli komórek na dużą skalę. Warunki hodowli „large-scale”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.1_W02Potrafi wskazać wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z gałęziami przemysłowymi wykorzystującymi hodowle komórek typu „large-scale”.
Treści programoweT-A-1Przykłady linii komórek prawidłowych i nowotorowych wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym.
T-A-2Produkcja i problem oczyszczania białek zrekombinowanych.
T-A-3Komórki owadzie w hodowlach w bioreaktorach.
T-A-4Wykorzystanie komórek macierzystych w hodowlach „large-scale”. Perspektywy wykorzystania technologii hodowli „large-scale” w biotechnologii i medycynie.
T-W-2Przepływowe systemy do hodowli komórek na dużą skalę. Warunki hodowli „large-scale”.
T-W-4Mikronośniki dla hodowli komórek adherentnych na dużą skalę
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przedstawienie opracowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O14.1_U01Student potrafi przedstawić i przeanalizować możliwości wykorzystania różnego rodzaju hodowli komórkowych w systemach przemysłowych. Wskazuje gałęzie przemysłu, w których techniki hodowli komrek mogą zostać wykorzystane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z gałęziami przemysłowymi wykorzystującymi hodowle komórek typu „large-scale”.
Treści programoweT-A-1Przykłady linii komórek prawidłowych i nowotorowych wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym.
T-A-2Produkcja i problem oczyszczania białek zrekombinowanych.
T-A-3Komórki owadzie w hodowlach w bioreaktorach.
T-W-3Hodowle komórek nieadhernetych w bioreaktorach.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Opis.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0