Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Alergie i choroby autoimmunologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie i choroby autoimmunologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW6 5 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość podstaw mikrobiologii i immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z immunologicznym podłożem chorób alergicznych i autoimmunologicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.1
T-A-2Czynniki uczulające.1
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.1
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry1
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.1
5
wykłady
T-W-1Immunologiczne podłoże chorób.Diagnostyka wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych.1
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.1
T-W-3Nadwrażliwość - podstawowe mechanizmy immunologiczne. Fotodermatozy. Nadwrażliwość człowieka na alergeny zwierzęce.1
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.1
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie materiałów z wykładów10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_W01
Student tłumaczy podstawowe mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi
BT_1A_W16, BT_1A_W19R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_BT-N-O10.3_W02
Student opisuje metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_U01
Student analizuje techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
BT_1A_U04, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_W01
Student tłumaczy podstawowe mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie zdefiniować mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_BT-N-O10.3_W02
Student opisuje metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
2,0Student nie potrafi opisać metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_U01
Student analizuje techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
2,0Student nie potrafi analizować technik diagnostycznych i czynników wpływających na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
4,5Student potrafi dobrze analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O10.3_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, nie wykazuje dbałości o dobrostan zwierząt, nie ma świadomości konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.1
T-A-2Czynniki uczulające.1
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.1
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry1
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Immunologiczne podłoże chorób.Diagnostyka wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych.1
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.1
T-W-3Nadwrażliwość - podstawowe mechanizmy immunologiczne. Fotodermatozy. Nadwrażliwość człowieka na alergeny zwierzęce.1
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.1
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielne studiowanie materiałów z wykładów10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O10.3_W01Student tłumaczy podstawowe mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z immunologicznym podłożem chorób alergicznych i autoimmunologicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Treści programoweT-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.
T-A-2Czynniki uczulające.
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie zdefiniować mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia mechanizmy immunologiczne związane z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mechanizmów immunologicznych związanych z nadwrażliwością i chorobami autoimmunologicznymi; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O10.3_W02Student opisuje metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z immunologicznym podłożem chorób alergicznych i autoimmunologicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Treści programoweT-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.
T-A-2Czynniki uczulające.
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia metody profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod profilaktyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O10.3_U01Student analizuje techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z immunologicznym podłożem chorób alergicznych i autoimmunologicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Treści programoweT-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.
T-A-2Czynniki uczulające.
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować technik diagnostycznych i czynników wpływających na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
4,5Student potrafi dobrze analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować techniki diagnostyczne i czynniki wpływające na występowanie i rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O10.3_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z immunologicznym podłożem chorób alergicznych i autoimmunologicznych
C-2Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki i terapii wybranych chorób alergicznych i autoimmunologicznych
Treści programoweT-A-1Alergie pokarmowe, wziewne i kontaktowe u zwierząt.
T-A-2Czynniki uczulające.
T-A-3Alergiczne choroby skóry u zwierząt. Nadkażenia bakteryjne i grzybicze.
T-A-4Wybrane choroby autoimmunologiczne u zwierząt - toczeń rumieniowaty układowy (SLE), niedokrwistość autohemolityczna, choroba Addisona, choroby dotyczące układu nerwowego, choroby skóry
T-A-5Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów w w profilaktyce i terapii chorób alergicznych i chorób o podłożu autoimmunologicznym.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób alergicznych i autoimmunologicznych.
T-W-4Alergie zwierząt. Zjawiska autoimmunologiczne u zwierząt. Rola autoprzeciwciał naturalnych. Przeciwciała przeciwko cząsteczkom dodatkowym.
T-W-5Profilaktyka i podstawy leczenia alergii. Leczenie chorób autoimmunologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, nie wykazuje dbałości o dobrostan zwierząt, nie ma świadomości konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii