Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 3,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.1
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.1
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.1
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.1
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.1
T-L-6Ligacja insertu i wektora.1
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.1
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.1
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.1
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.1
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.1
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
15
wykłady
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.1
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.1
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.1
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.2
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe1
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.1
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.1
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie projektu.25
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.30
A-W-4KOnsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C17_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
BT_1A_W09, BT_1A_W10, BT_1A_W18R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BT_1A_BT-N-C17_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
BT_1A_W10, BT_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C17_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
BT_1A_U06, BT_1A_U13R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
BT_1A_BT-N-C17_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C17_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C17_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C17_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-N-C17_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
  2. Terry A. Brown., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Colin Ratledge, Bjørn Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.1
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.1
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.1
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.1
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.1
T-L-6Ligacja insertu i wektora.1
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.1
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.1
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.1
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.1
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.1
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.1
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.1
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.1
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.2
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe1
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.1
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.1
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie projektu.25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.30
A-W-4KOnsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C17_W01Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C17_W02Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C17_U01Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U13Umie zastosować wiedzę i umiejętności z zakresu bioinformatyki w badaniach biotechnologicznych; wykorzystuje biologiczne bazy danych jako ważne źródło informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C17_U02Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0