Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Historia genetyki i biologii molekularnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia genetyki i biologii molekularnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu biologii, budowy komórki i genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii badań związanych z genetyką i biologią molekularną od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności analizy przedstawionych zagadnień.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.1
T-W-2Teoria Mendla1
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)1
T-W-4Era DNA (1944-1970)1
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)2
T-W-6Historia badań nad RNA1
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej2
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów4
A-W-5Zaliczenie treści wykładów3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.2_W01
Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
BT_1A_W06R1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.2_U01
1
BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02InzA_U03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.2_W01
Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
2,0Student nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student nie charakteryzuje przełomowych momentów, doświadczeń i kluczowych postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,5Student posiada dobrą pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,0Student posiada dobra pogłebioną wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
4,5Student posiada dobrą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
5,0Student posiada doskonałą rozszerzonaą wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student doskonale charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.

Literatura podstawowa

  1. Watson J.D., Berry A., DNA. Tajemnica życia., Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa, 2005
  2. Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.1
T-W-2Teoria Mendla1
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)1
T-W-4Era DNA (1944-1970)1
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)2
T-W-6Historia badań nad RNA1
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej2
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów4
A-W-5Zaliczenie treści wykładów3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.2_W01Student posiada pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistyczno-społecznych oraz ich znaczenia w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii badań związanych z genetyką i biologią molekularną od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności analizy przedstawionych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Przedmendlowskie teorie dziedziczenia.
T-W-2Teoria Mendla
T-W-3Genetyka klasyczna (1865-1941)
T-W-4Era DNA (1944-1970)
T-W-5Era genomiki (1972- obecnie)
T-W-6Historia badań nad RNA
T-W-7Ważne postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
T-W-8Organizmy modelowe w historii genetyki i HUGO Project
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada pogłębionej wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student nie charakteryzuje przełomowych momentów, doświadczeń i kluczowych postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
3,5Student posiada dobrą pogłebioną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
4,0Student posiada dobra pogłebioną wiedzy z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
4,5Student posiada dobrą rozszerzoną wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student biegle charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej
5,0Student posiada doskonałą rozszerzonaą wiedzę z zakresu historii genetyki i biologii molekularnej. Student doskonale charakteryzuje i tłumaczy przełomowe momenty, doświadczenia i kluczowe postaci w historii genetyki i biologii molekularnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.2_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne