Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomoci z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze2
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie2
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)3
10
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt1
T-W-2Filogeneza zwierząt1
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt1
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy1
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii1
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt1
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt1
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków1
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje6
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie do zajęć10
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie zoologii i inne pojęcia pokrewne; znać systematykę i poszczególne jednostki systematyczne zwierząt, ich filogenezę i ewolucję oraz pochodzenie i rozmieszczenie geograficzne; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; definiować i charakteryzować procesy ewolucji zwierząt i człowieka, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę
BT_1A_W02, BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W16, BT_1A_W17R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt i człowieka; charakterystyki różnorodności i przyczyn wymierania gatunków i odpowiedniej ich ochrony
BT_1A_U03, BT_1A_U05, BT_1A_U06, BT_1A_U07, BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C2_K01
Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9

Literatura podstawowa

  1. Ducros J., Ducros A., Ewolucja człowieka, Wydawnictwo Volumen/Bellona, Polska - Warszawa, 1999
  2. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  3. Kimball J.W., Biologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1979
  4. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  5. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  6. Twyman R.M., Biologia rozwoju – krótkie wykłady, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2003
  7. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  2. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo PZWL, Polska - Warszawa, 2007
  3. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze2
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała3
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie2
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt1
T-W-2Filogeneza zwierząt1
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt1
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy1
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii1
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje1
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt1
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt1
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków1
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje6
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury12
A-W-3przygotowanie do zajęć10
A-W-4konsultacje10
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcie zoologii i inne pojęcia pokrewne; znać systematykę i poszczególne jednostki systematyczne zwierząt, ich filogenezę i ewolucję oraz pochodzenie i rozmieszczenie geograficzne; definiować i charakteryzować różnice i podobieństwa w budowie ciała zwierząt oraz ich podstawowe funkcje życiowe; definiować i charakteryzować procesy ewolucji zwierząt i człowieka, różnorodność i przyczyny wymierania gatunków oraz światowe i krajowe zasoby fauny i jej ochronę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
BT_1A_W16ma wiedzę na temat róznorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego
BT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętności: odróżnienia zoologii na tle innych nauk; rozpoznawania, klasyfikacji i charakterystyki najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny Polski i świata; charakterystyki różnic i podobieństw w budowie zwierząt, ich podstawowych funkcji życiowych a szczególnie rozmnażania i rozwoju; charakterystyki procesów ewolucji zwierząt i człowieka; charakterystyki różnorodności i przyczyn wymierania gatunków i odpowiedniej ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
BT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_K01Zajęcia mają wykształcić: postawę pełną szacunku wobec zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich wolną egzystencję w przyrodzie i koegzystencję z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z systematyki zwierząt, ich filogenezą oraz charakterystyka podstawowych grup systematycznych
C-2zapoznanie studentów z rozmnażaniem się zwierząt, ich morfogenezą (wzrost i różnicowanie), wielkością oraz symetrią ich ciała i konsekwencjami z tym związanymi
C-3zapoznanie studentów z ewolucjonizmem, mechanizmami ewolucji i ewolucją zwierząt oraz z ewolucją i historią człowieka
C-4zapoznanie studentów z różnorodnością i wymieraniem zwierząt, światowymi i krajowymi zasobami fauny, zagrożeniami i ochroną gatunków oraz rozmieszczeniem i migracjami zwierząt
Treści programoweT-L-1Pierwotniaki (Protozoa) wolnożyjące i chorobotwórcze
T-L-2Sprawdzian nr 1. oraz Zwierzęta o promienistej i dwubocznej symetrii ciała
T-L-3Sprawdzian nr 2. oraz Cytologia, embriologia, niektóre tkanki zwierząt oraz ich pochodzenie
T-L-4Sprawdzian nr 3. oraz Rozwój pozazarodkowy –Larwy płazińców (Platyhelminthes) i rozwój pierścienic (Annelida), larwy owadów (Insecta) i strunowców (Chordata)
T-W-1Wybrane zagadnienia z systematyki zwierząt
T-W-2Filogeneza zwierząt
T-W-3Rozmnażanie się zwierząt
T-W-4Rozwój osobniczy zwierząt – Rozwój zarodkowy i pozazarodkowy
T-W-5Wybrane zagadnienia z organologii
T-W-6Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
T-W-7Ewolucjonizm – Tło historyczne, mechanizmy ewolucji, ewolucja zwierząt
T-W-8Różnorodność i wymieranie zwierząt
T-W-9Światowe i krajowe zasoby fauny; Zagrożenia i ochrona gatunków
T-W-10Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Historia człowieka i rasy ludzkie. Egzamin, zakończenie i zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-1wykad informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objanienie/wyjanienie
M-5wykad konwersatoryjny
M-6ekspozycja
M-7pokaz
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9ćwiczenia laboratoryjne