Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w rozrodzie zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w rozrodzie zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,50,29zaliczenie
wykładyW5 10 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii zwierząt i podstaw biotechnologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pobierania i oceny gamet w aspekcie wykorzystania ich w dalszych procedurach biotechnologicznych/embriologii eksperymentalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wzrost, dojrzewanie oocytów. Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui.2
T-A-2Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą.1
T-A-3Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków.1
T-A-4Spermatogeneza i spermiogeneza. Zmiany czynnościowe w nabłonku nasieniotwórczym oraz w czasie dojrzewania plemników. Właściwości nasienia samców zwierząt gospodarskich.1
5
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna i typy jajników ssaków. Fazy czynnościowe jajnika (cykl jajnikowy). Folikulogeneza. Budowa histologiczna narządów układu rozrodczego samicy na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.3
T-L-2Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu).2
T-L-3Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich.2
T-L-4Unasienianie samic zwierząt gospodarskich. Metody pobierania nasienia. Konserwacja nasienia samców zwierząt gospodarskich. Próby czynnościowe w ocenie nasienia konserwowanego w stanie płynnym i mrożonym. Ocena nasienia (ocena szacunkowa i szczegółowa).3
10
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie biotechnologii w rozrodzie zwierząt.1
T-W-2Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt.1
T-W-3Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Możliwości regulacji cyklu rujowego.1
T-W-5Nasienie - właściwości oraz procesy zachodzące przed zapłodnieniem.2
T-W-6Dojrzewanie komórki jajowej, możliwości hodowli w środowisku pozaustrojowym oraz konserwacja zarodków.2
T-W-7Wybrane aspekty z zakresu inżynierii komórkowej i klonowania ssaków.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Czytanie i studiowanie fachowej literatury10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
A-L-3Konsultacje8
A-L-4Zaliczenie zajęć2
A-L-5Przygotowanie się do zajęć10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.15
A-W-3Udział w konsultacjach.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.12
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C19_W01
Student zna osiągnięcia z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt. Opisuje i objaśnia przebieg procesów rozrodczych zachodzących w organizmach samicy i samca.
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BT_1A_BT-N-C19_W02
Student zna metody wywoływania i synchronizacji rui. Zna podstawy hormonalnego przygotowania samic w programie przenoszenia zarodków, mechanizm porodu i sposoby jego indukcji. Zna sposoby konserwacji nasienia i techniki inseminacji zwierząt
BT_1A_W12R1A_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-4, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C19_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w kontroli i sterowaniu procesami rozrodczymi u zwierząt
BT_1A_U07, BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3
BT_1A_BT-N-C19_U02
Student potrafi wykonać podstawowe czynnosci dotyczące oceny i przygotowania gamet do dalszego wykorzystania w biotechnice rozrodu
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-4, T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-C19_K01
Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia osiągnięć biotechnologii rozrodu dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postępu w zakresie wykorzystania gamet w różnych dziedzinach.
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-3
BT_1A_BT-N-C19_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej biotechnologii rozrodu w medycynie i hodowli zwierzat, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej.
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1, C-2T-A-2, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C19_W01
Student zna osiągnięcia z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt. Opisuje i objaśnia przebieg procesów rozrodczych zachodzących w organizmach samicy i samca.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii rozrodu zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu regulacji procesów rozrodczych u zwierząt i potrafi przedstawić niektóre mechanizmy, odnosząc ich działanie przy ukierunkowaniu prowadzącego zajęcia, do wybranych narządów rozrodczych. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa stan czynnościowy jajników. Przy prezentacji wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa stan czynnościowy jajników. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt. Przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada szeroki zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zmiany czynnościowe w jądrach i jajnikach. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa ich stan czynnościowy. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada szeroki i ugruntowany zasób wiedzy z zakresu mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zmiany czynnościowe w jądrach i jajnikach. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa ich stan czynnościowy. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt i możliwości ich wykorzystania. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.
BT_1A_BT-N-C19_W02
Student zna metody wywoływania i synchronizacji rui. Zna podstawy hormonalnego przygotowania samic w programie przenoszenia zarodków, mechanizm porodu i sposoby jego indukcji. Zna sposoby konserwacji nasienia i techniki inseminacji zwierząt
2,0Student nie potrafi podać podstawowych metod regulacji cyklu rujowego i stymulacji procesów rozrodczych u samców. Nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu
3,0Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania i oceny jakości nasienia, a przy pomocy prowadzącego określa jego jakość.
3,5Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów nasienia, a przy pomocy prowadzącego określa jego jakość. Zna podstawowe metody inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków.
4,0Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i nasienia, a przy nieznacznej pomocy prowadzącego określa ich jakość. Zna podstawowe metody konserwacji nasienia, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków.
4,5Student podaje najważniejsze metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i nasienia, a także metody tradycyjne i nowoczesne określania ich jakości. Zna metody konserwacji nasienia i zarodków, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków. Zna sposoby klonowania zwierząt i regulacji płci.
5,0Student podaje metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i oceny jakości nasienia, a także metody tradycyjne i nowoczesne określania ich jakości. Zna metody konserwacji nasienia i zarodków, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków. Zna sposoby klonowania zwierząt i regulacji płci, podaje możliwości wykorzystania komórek macierzystych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C19_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w kontroli i sterowaniu procesami rozrodczymi u zwierząt
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera przy pomocy prowadzącego odpowiednią metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wymienia poszczególne ogniwa na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera przy niewielkiej pomocy prowadzącego odpowiednią metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
4,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wymienia i omawia poszczególne ogniwa na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
4,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje zależności zachodzące między poszczególnymi ogniwami na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego uwzględniając gatunek zwierząt.
5,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje zależności zachodzące między poszczególnymi ogniwami na osi podwzgórze-przysadka-gonady oraz charakteryzuje dostępne preparaty hormonalne. Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego uwzględniając gatunek zwierząt.
BT_1A_BT-N-C19_U02
Student potrafi wykonać podstawowe czynnosci dotyczące oceny i przygotowania gamet do dalszego wykorzystania w biotechnice rozrodu
2,0Student nie potrafi określić warunków i dokonać wyboru odpowiedniej metody oceny jakości nasienia i zarodków, nie potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymanych wyników z badania gamet.
3,0Student potrafi określić podstawowe warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki wybranych wskaźników oceny szacunkowej i szczegółowej. Kojarzy fakty dotyczące doboru odpowiedniej metody synchronizacji cyklu rujowego.
3,5Student potrafi określić podstawowe warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki wskaźników oceny szacunkowej i szczegółowej. Na podstawie oceny aktualnej fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu.
4,0Student potrafi określić warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej i szczegółowej nasienia. Na podstawie oceny aktualnej fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uzasadniając swoje stanowisko, w kontekście doboru metody.
4,5Student potrafi określić warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej i szczegółowej, a także biochemicznej nasienia. W oparciu o dokonaną ocenę fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uwzględniając specyfike gatunkową.
5,0Student potrafi określić stan czynnościowy gonad, warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej, szczegółowej, biochemicznej i fluorescencyjnej nasienia. Potrafi zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski. W oparciu o dokonaną ocenę fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uwzględniając specyfikę gatunkową oraz wpływ innych czynników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-C19_K01
Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia osiągnięć biotechnologii rozrodu dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postępu w zakresie wykorzystania gamet w różnych dziedzinach.
2,0Student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postępu w zakresie wykorzystania gamet w róznych dziedzinach.
3,0Student ma świadomość znaczenia dotychczasowych osiągnięć z zakresu rozrodu zwierząt dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postepu w zakresie wykorzystania gamet w róznych dziedzinach.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia dotychczasowych osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postepu w zakresie wykorzystania gamet w różnych dziedzinach. Ma świadomość wykorzystania tych osiągnięć w medycynie ludzkiej.
BT_1A_BT-N-C19_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej biotechnologii rozrodu w medycynie i hodowli zwierzat, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej.
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu na rozwój zarówno społeczeństwa jak i hodowli zwierząt, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach.
3,0Student zdaje sobie sprawę z mozliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii rozrodu zwierząt zarówno na rozwój społeczeństwa jak i hodowl zwierząt, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student zdaje sobie sprawę z mozliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii rozrodu zwierząt zarówno na rozwój społeczeństwa jak i hodowli zwierząt, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej,samodzielnie podejmuje działania i organizuje pracę w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  4. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Platan, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wzrost, dojrzewanie oocytów. Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui.2
T-A-2Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą.1
T-A-3Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków.1
T-A-4Spermatogeneza i spermiogeneza. Zmiany czynnościowe w nabłonku nasieniotwórczym oraz w czasie dojrzewania plemników. Właściwości nasienia samców zwierząt gospodarskich.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna i typy jajników ssaków. Fazy czynnościowe jajnika (cykl jajnikowy). Folikulogeneza. Budowa histologiczna narządów układu rozrodczego samicy na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.3
T-L-2Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu).2
T-L-3Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich.2
T-L-4Unasienianie samic zwierząt gospodarskich. Metody pobierania nasienia. Konserwacja nasienia samców zwierząt gospodarskich. Próby czynnościowe w ocenie nasienia konserwowanego w stanie płynnym i mrożonym. Ocena nasienia (ocena szacunkowa i szczegółowa).3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie biotechnologii w rozrodzie zwierząt.1
T-W-2Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt.1
T-W-3Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Możliwości regulacji cyklu rujowego.1
T-W-5Nasienie - właściwości oraz procesy zachodzące przed zapłodnieniem.2
T-W-6Dojrzewanie komórki jajowej, możliwości hodowli w środowisku pozaustrojowym oraz konserwacja zarodków.2
T-W-7Wybrane aspekty z zakresu inżynierii komórkowej i klonowania ssaków.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć5
A-A-4Czytanie i studiowanie fachowej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
A-L-3Konsultacje8
A-L-4Zaliczenie zajęć2
A-L-5Przygotowanie się do zajęć10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.15
A-W-3Udział w konsultacjach.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_W01Student zna osiągnięcia z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt. Opisuje i objaśnia przebieg procesów rozrodczych zachodzących w organizmach samicy i samca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
Treści programoweT-A-1Wzrost, dojrzewanie oocytów. Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui.
T-L-1Budowa morfologiczna i typy jajników ssaków. Fazy czynnościowe jajnika (cykl jajnikowy). Folikulogeneza. Budowa histologiczna narządów układu rozrodczego samicy na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
T-L-2Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu).
T-L-3Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich.
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie biotechnologii w rozrodzie zwierząt.
T-W-3Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.
T-W-6Dojrzewanie komórki jajowej, możliwości hodowli w środowisku pozaustrojowym oraz konserwacja zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu anatomii i fizjologii rozrodu zwierząt. Prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów, wykazuje obojętność, nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu regulacji procesów rozrodczych u zwierząt i potrafi przedstawić niektóre mechanizmy, odnosząc ich działanie przy ukierunkowaniu prowadzącego zajęcia, do wybranych narządów rozrodczych. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa stan czynnościowy jajników. Przy prezentacji wiedzy popełnia drobne błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zjawiska. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa stan czynnościowy jajników. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt. Przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada szeroki zakres wiedzy dotyczącej mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zmiany czynnościowe w jądrach i jajnikach. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa ich stan czynnościowy. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada szeroki i ugruntowany zasób wiedzy z zakresu mechanizmów regulujących przebieg procesów rozrodczych, rozumie zachodzące zmiany czynnościowe w jądrach i jajnikach. Rozróżnia podstawowe stadia rozwojowe pęcherzyków jajnikowych i określa ich stan czynnościowy. Zna nowoczesne metody biotechnologiczne stosowane w rozrodzie zwierząt i możliwości ich wykorzystania. Przy prezentacji wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_W02Student zna metody wywoływania i synchronizacji rui. Zna podstawy hormonalnego przygotowania samic w programie przenoszenia zarodków, mechanizm porodu i sposoby jego indukcji. Zna sposoby konserwacji nasienia i techniki inseminacji zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
Treści programoweT-A-2Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą.
T-A-3Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków.
T-A-4Spermatogeneza i spermiogeneza. Zmiany czynnościowe w nabłonku nasieniotwórczym oraz w czasie dojrzewania plemników. Właściwości nasienia samców zwierząt gospodarskich.
T-L-4Unasienianie samic zwierząt gospodarskich. Metody pobierania nasienia. Konserwacja nasienia samców zwierząt gospodarskich. Próby czynnościowe w ocenie nasienia konserwowanego w stanie płynnym i mrożonym. Ocena nasienia (ocena szacunkowa i szczegółowa).
T-W-2Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt.
T-W-4Możliwości regulacji cyklu rujowego.
T-W-5Nasienie - właściwości oraz procesy zachodzące przed zapłodnieniem.
T-W-7Wybrane aspekty z zakresu inżynierii komórkowej i klonowania ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać podstawowych metod regulacji cyklu rujowego i stymulacji procesów rozrodczych u samców. Nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczących przedmiotu
3,0Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania i oceny jakości nasienia, a przy pomocy prowadzącego określa jego jakość.
3,5Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów nasienia, a przy pomocy prowadzącego określa jego jakość. Zna podstawowe metody inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków.
4,0Student podaje podstawowe metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i nasienia, a przy nieznacznej pomocy prowadzącego określa ich jakość. Zna podstawowe metody konserwacji nasienia, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków.
4,5Student podaje najważniejsze metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i nasienia, a także metody tradycyjne i nowoczesne określania ich jakości. Zna metody konserwacji nasienia i zarodków, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków. Zna sposoby klonowania zwierząt i regulacji płci.
5,0Student podaje metody regulacji cyklu rujowego i synchronizacji porodów oraz stymulacji procesów rozrodczych u samców. Zna metody pobierania oocytów i oceny jakości nasienia, a także metody tradycyjne i nowoczesne określania ich jakości. Zna metody konserwacji nasienia i zarodków, inseminacji zwierząt i transplantacji zarodków. Zna sposoby klonowania zwierząt i regulacji płci, podaje możliwości wykorzystania komórek macierzystych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w kontroli i sterowaniu procesami rozrodczymi u zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
Treści programoweT-A-1Wzrost, dojrzewanie oocytów. Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui.
T-A-2Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą.
T-A-3Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków.
T-L-2Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu).
T-L-3Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich.
T-W-2Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt.
T-W-3Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.
T-W-4Możliwości regulacji cyklu rujowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera przy pomocy prowadzącego odpowiednią metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wymienia poszczególne ogniwa na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera przy niewielkiej pomocy prowadzącego odpowiednią metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
4,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Wymienia i omawia poszczególne ogniwa na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego. Analizuje i przy niewielkiej pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
4,5Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje zależności zachodzące między poszczególnymi ogniwami na osi podwzgórze-przysadka-gonady . Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego uwzględniając gatunek zwierząt.
5,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych w aspekcie funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje zależności zachodzące między poszczególnymi ogniwami na osi podwzgórze-przysadka-gonady oraz charakteryzuje dostępne preparaty hormonalne. Ocenia aktualną fazę cyklu płciowego i dobiera właściwą metodę regulacji cyklu rujowego uwzględniając gatunek zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_U02Student potrafi wykonać podstawowe czynnosci dotyczące oceny i przygotowania gamet do dalszego wykorzystania w biotechnice rozrodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pobierania i oceny gamet w aspekcie wykorzystania ich w dalszych procedurach biotechnologicznych/embriologii eksperymentalnej.
Treści programoweT-A-4Spermatogeneza i spermiogeneza. Zmiany czynnościowe w nabłonku nasieniotwórczym oraz w czasie dojrzewania plemników. Właściwości nasienia samców zwierząt gospodarskich.
T-L-1Budowa morfologiczna i typy jajników ssaków. Fazy czynnościowe jajnika (cykl jajnikowy). Folikulogeneza. Budowa histologiczna narządów układu rozrodczego samicy na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
T-W-5Nasienie - właściwości oraz procesy zachodzące przed zapłodnieniem.
T-W-6Dojrzewanie komórki jajowej, możliwości hodowli w środowisku pozaustrojowym oraz konserwacja zarodków.
T-W-7Wybrane aspekty z zakresu inżynierii komórkowej i klonowania ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić warunków i dokonać wyboru odpowiedniej metody oceny jakości nasienia i zarodków, nie potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymanych wyników z badania gamet.
3,0Student potrafi określić podstawowe warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki wybranych wskaźników oceny szacunkowej i szczegółowej. Kojarzy fakty dotyczące doboru odpowiedniej metody synchronizacji cyklu rujowego.
3,5Student potrafi określić podstawowe warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki wskaźników oceny szacunkowej i szczegółowej. Na podstawie oceny aktualnej fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu.
4,0Student potrafi określić warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej i szczegółowej nasienia. Na podstawie oceny aktualnej fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uzasadniając swoje stanowisko, w kontekście doboru metody.
4,5Student potrafi określić warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej i szczegółowej, a także biochemicznej nasienia. W oparciu o dokonaną ocenę fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uwzględniając specyfike gatunkową.
5,0Student potrafi określić stan czynnościowy gonad, warunki przygotowania i przeprowadzenia oceny jakości nasienia i zarodków, potrafi przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki oceny szacunkowej, szczegółowej, biochemicznej i fluorescencyjnej nasienia. Potrafi zinterpretować wyniki i wyciągnąć wnioski. W oparciu o dokonaną ocenę fazy cyklu rujowego analizuje i dobiera odpowiednią metodę regulacji tego cyklu, uwzględniając specyfikę gatunkową oraz wpływ innych czynników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_K01Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia osiągnięć biotechnologii rozrodu dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postępu w zakresie wykorzystania gamet w różnych dziedzinach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pobierania i oceny gamet w aspekcie wykorzystania ich w dalszych procedurach biotechnologicznych/embriologii eksperymentalnej.
Treści programoweT-A-1Wzrost, dojrzewanie oocytów. Sezonowość w rozrodzie. Metody i znaczenie synchronizacji rui.
T-A-3Znaczenie transplantacji zarodków. Przygotowanie hormonalne samicy do transplantacji zarodków.
T-A-4Spermatogeneza i spermiogeneza. Zmiany czynnościowe w nabłonku nasieniotwórczym oraz w czasie dojrzewania plemników. Właściwości nasienia samców zwierząt gospodarskich.
T-L-1Budowa morfologiczna i typy jajników ssaków. Fazy czynnościowe jajnika (cykl jajnikowy). Folikulogeneza. Budowa histologiczna narządów układu rozrodczego samicy na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
T-L-2Topografia żeńskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Struktura morfologiczna narządów rozrodczych żeńskich. Poród (fazy porodu, przebieg porodu, wyznaczanie terminu porodu, pomoc porodowa, indukcja porodu).
T-L-3Topografia męskiego narządu rozrodczego na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Budowa morfologiczna narządów rozrodczych męskich.
T-W-3Hormonalne podstawy regulacji procesów rozrodczych u zwierząt gospodarskich.
T-W-4Możliwości regulacji cyklu rujowego.
T-W-5Nasienie - właściwości oraz procesy zachodzące przed zapłodnieniem.
T-W-6Dojrzewanie komórki jajowej, możliwości hodowli w środowisku pozaustrojowym oraz konserwacja zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postępu w zakresie wykorzystania gamet w róznych dziedzinach.
3,0Student ma świadomość znaczenia dotychczasowych osiągnięć z zakresu rozrodu zwierząt dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postepu w zakresie wykorzystania gamet w róznych dziedzinach.
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia dotychczasowych osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu dla rozwoju innych dyscyplin naukowych oraz dalszego postepu w zakresie wykorzystania gamet w różnych dziedzinach. Ma świadomość wykorzystania tych osiągnięć w medycynie ludzkiej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-C19_K02Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej biotechnologii rozrodu w medycynie i hodowli zwierzat, wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem procesów rozrodczych zachodzących w organizmie samicy i samca oraz możliwością ich regulacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami pobierania i oceny gamet w aspekcie wykorzystania ich w dalszych procedurach biotechnologicznych/embriologii eksperymentalnej.
Treści programoweT-A-2Ciąża (objawy, rozpoznawanie, czas trwania). Czynniki wpływające na przebieg ciąży. Postępowanie z ciężarną samicą.
T-L-4Unasienianie samic zwierząt gospodarskich. Metody pobierania nasienia. Konserwacja nasienia samców zwierząt gospodarskich. Próby czynnościowe w ocenie nasienia konserwowanego w stanie płynnym i mrożonym. Ocena nasienia (ocena szacunkowa i szczegółowa).
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie biotechnologii w rozrodzie zwierząt.
T-W-2Znaczenie i zastosowanie inseminacji oraz transplantacja zarodków w hodowli zwierząt.
T-W-7Wybrane aspekty z zakresu inżynierii komórkowej i klonowania ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć z zakresu biotechnologii rozrodu na rozwój zarówno społeczeństwa jak i hodowli zwierząt, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach.
3,0Student zdaje sobie sprawę z mozliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii rozrodu zwierząt zarówno na rozwój społeczeństwa jak i hodowl zwierząt, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student zdaje sobie sprawę z mozliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii rozrodu zwierząt zarówno na rozwój społeczeństwa jak i hodowli zwierząt, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej,samodzielnie podejmuje działania i organizuje pracę w grupie.