Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki mikroskopowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki mikroskopowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Samodzielna Pracownia Histologii i Biologii Rozwoju (PUM)
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Laszczyńska <laszcz@pum.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 5 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna budowa komórek, tkanek i narządów człowieka i zwierząt, podstawy fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału.2
T-A-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich2
T-A-3Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym2
T-A-4Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych2
T-A-5Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów2
10
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią.2
T-A-2Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne2
T-A-3Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań2
T-A-4Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping2
T-A-5Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)2
10
laboratoria
T-L-1Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów2
T-L-2Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska3
T-L-3Mikroskopia sił atomowych2
T-L-4Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena3
10
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia2
T-L-2Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym2
T-L-3Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach2
T-L-4Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków2
T-L-5Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia2
10
wykłady
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów.2
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
5
wykłady
T-W-1Podstawy optyki elektronowej2
T-W-2Zasada działania i budowa mikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie referatów przez studentów20
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie referatów10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć10
30
laboratoria
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
30
laboratoria
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
30
wykłady
A-W-1obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_W01
Wiedza - efekt 1
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_U01
Umiejętności - efekt 1
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-C5_K01
Kompetencje - efekt 1
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-C5_W01
Wiedza - efekt 1
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-C5_U01
Umiejętności - efekt 1
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik miroskopowych i umiejętność ich zasrosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-C5_K01
Kompetencje - efekt 1
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999
  2. Zabel M., Immunocytochemia, PWN, Warszawa, 1999
  3. Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J., Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa, 1997
  4. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, PWN, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Postępy Biologii Komórki - Kwartalnik Polskiego Towarzystwa Biologii Komórki, 2011
  2. Cieciura L., Techniki stosowane w mikroskopii elektronowej, PWN, Warszawa, 1989
  3. Materiały własne Zakładu Histologii i Biologii Rozwoju PUM, 2011
  4. Materiały własne Zakładu Metaloznawstwa i Odlewnictwa ZUT, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym(I), utrwalacze, sposoby utrwalania materiału, płukanie, odwadnianie i zatapianie materiału.2
T-A-2Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym i elektronowym (II)- mikrotomy, ultra mikrotomy, krojenie skrawków, barwienie, kontrastowanie, technika skrawków półcienkich2
T-A-3Interpretacja obrazów w mikroskopie świetlnym, polaryzacyjnym, fluorescencyjnym i elektronowym2
T-A-4Mikroskopia optyczna w nowoczesnych technikach badawczo-diagnostycznych2
T-A-5Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów2
10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy optyki elektronowej: właściwości wiązki elektronowej, ruch elektronów w polu magnetycznym, tworzenie obrazu w soczewce elektromagnetycznej, błędy odwzorowania, oddziaływanie strumienia elektronów z materią.2
T-A-2Transmisyjna mikroskopia elektronowa (TEM), preparatyka: repliki cienkie folie, preparaty biologiczne2
T-A-3Skaningowa mikroskopia elektronowa (SEM): powstawanie obrazu w SEM, rodzaje obrazów w SEM, preparatyka i podstawowe metody badań2
T-A-4Mikroanaliza rentgenowska. Podstawy fizyczne metody: wzbudzenie promieniowania rentgenowskiego, widmo ciągłe i charakterystyczne. Zasady detekcji promieniowania rentgenowskiego: analiza długości fali (WDS), analiza energii (EDS). Metodyka badań : analiza jakościowa i ilościowa, analiza punktowa, liniowa, mapping2
T-A-5Skaningowa mikroskopia tunelowa (STM), mikroskopia sił atomowych (AFM)2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Preparatyka i podstawowe metody badań: suszenie w punkcie krytycznyn CO2, napylanie próżniowe preparatów2
T-L-2Mikroskopia elektronowa skaningowa i mikroanaliza rentgenowska3
T-L-3Mikroskopia sił atomowych2
T-L-4Praktyczna obsługa mikroskopu elektronowego transmisyjnego. Oglądanie skrawków w mikroskopie elektronowym i ich ocena3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału do badań w mikroskopie świetlnym: technika parafinowa, techniki barwienia2
T-L-2Oglądanie, ocena, analiza i interpretacja preparatów przygotowanych do badań w mikroskopie świetlnym2
T-L-3Metody badań histochemicznych, cytochemicznych i immunohistochemicznych. Oglądanie, ocena i interpretacja wykonanych preparatów w różnych mikroskopach2
T-L-4Utrwalanie, odwadnianie i zatapianie materiału do badań w mikroskopie elektronowym transmisyjnym. Ultramikrotomy, krojenie bloczków, kontrastowanie skrawków2
T-L-5Zastosowanie technik mikroskopowych w różnych dziedzinach życia2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje technik mikroskopowych we współczesnej biologii. Rodzaje mikroskopów.2
T-W-2Mikroskopia elektronowa i jej znaczenie w świetle innych technik badawczych3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy optyki elektronowej2
T-W-2Zasada działania i budowa mikroskopu świetlnego, elektronowego transmisyjnego i skaningowego3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie referatów przez studentów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Przygotowanie referatów10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowy udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa, przygotowanie się do zajęć i zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach5
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie do kolokwium25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_W01Wiedza - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_U01Umiejętności - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik miroskopowych i umiejętność ich zasrosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-C5_K01Kompetencje - efekt 1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań struktury w oparciu o możliwości techniczne Uczelni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiadomości w kolokwiach I i II. Zaliczenie końcowe wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena referatów przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych technik mikroskopowych i umiejętność ich zastosowania do badań struktury
3,5
4,0
4,5
5,0