Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Choroby cywilizacyjne zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby cywilizacyjne zwierząt
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z realizowanych na studiach I stopnia przedmiotów: biochemia, anatomia, biologia komórki i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji.2
T-A-2Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja.2
T-A-3Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby2
T-A-4Wpływ rozwoju cywilzacyjnego i posępowania człowieka na zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej u zwierząt. Cukrzyca i otyłość.2
T-A-5Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach.2
10
wykłady
T-W-1Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci.4
T-W-3Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia.2
T-W-4Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów.1
T-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Przygotownie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów4
A-W-3konsultacje z prowadzącym wykłady1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_W01
Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zagrożenia dla zdrowia i życia zwierzat domowych wynikające z rozwoju cywlizacyjnego oraz błędów w utrzymaniu i żywieniu. Wymienia i charakteryzuje najczęstsze "choroby cywilizacyjne zwierzat oraz podstawowe zasady ich profilaktyki i leczenia.
BL_2A_W01, BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_U01
Student analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. Wykorzystuje wiedzę w tym zakresie do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
BL_2A_U01, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_K01
Student wykazuje zrozumienie odmienności psychicznej i somatycznej zwierząt różnych gatunków i ras. Postępuje z nimi etycznie i dba o spełnienie potrzeb zwierzat powierzonych jego opiece.
BL_2A_K01, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-1, T-A-2M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_W01
Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zagrożenia dla zdrowia i życia zwierzat domowych wynikające z rozwoju cywlizacyjnego oraz błędów w utrzymaniu i żywieniu. Wymienia i charakteryzuje najczęstsze "choroby cywilizacyjne zwierzat oraz podstawowe zasady ich profilaktyki i leczenia.
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia i zaburzeniami zachowań zwierzat domowych a rozwojem cywilizacji oraz popełnianych błędów w ich utrzymaniu i żywieniu. Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne zwierzat .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_U01
Student analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. Wykorzystuje wiedzę w tym zakresie do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O8.2_K01
Student wykazuje zrozumienie odmienności psychicznej i somatycznej zwierząt różnych gatunków i ras. Postępuje z nimi etycznie i dba o spełnienie potrzeb zwierzat powierzonych jego opiece.
2,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,5nie zdefiniowano w formie oceny
4,0nie zdefiniowano w formie oceny
4,5nie zdefiniowano w formie oceny
5,0nie zdefiniowano w formie oceny

Literatura podstawowa

  1. Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierząt, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Miniakowski W., Weidner S., Biochemia kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Krzymowski T., Przała J., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo-Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji.2
T-A-2Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja.2
T-A-3Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby2
T-A-4Wpływ rozwoju cywilzacyjnego i posępowania człowieka na zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej u zwierząt. Cukrzyca i otyłość.2
T-A-5Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci.4
T-W-3Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia.2
T-W-4Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów.1
T-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Przygotownie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów4
A-W-3konsultacje z prowadzącym wykłady1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.2_W01Student wymienia i charakteryzuje najważniejsze zagrożenia dla zdrowia i życia zwierzat domowych wynikające z rozwoju cywlizacyjnego oraz błędów w utrzymaniu i żywieniu. Wymienia i charakteryzuje najczęstsze "choroby cywilizacyjne zwierzat oraz podstawowe zasady ich profilaktyki i leczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji
Treści programoweT-W-1Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci.
T-W-3Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia.
T-W-4Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów.
T-A-1Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji.
T-A-2Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja.
T-A-3Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby
T-A-5Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa zaliczenia ćwiczeń na podstawie oceny przygotowanej prezentacji oraz oceny aktywności studenta na wszystkich ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu potrafi wykazać związek między wzrastającym stale zagrożeniem zdrowia i zaburzeniami zachowań zwierzat domowych a rozwojem cywilizacji oraz popełnianych błędów w ich utrzymaniu i żywieniu. Wymienia i w tylko podstawowym zarysie charakteryzuje nieliczne najbardziej powszechne "choroby cywilizacyjne zwierzat .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.2_U01Student analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. Wykorzystuje wiedzę w tym zakresie do przestrzegania zasad profilaktyki w postępowaniu ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji
Treści programoweT-W-1Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Choroby nowotworowe u zwierząt domowych, ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów. Klasyfikacja nowotworów u zwierzat i najczęstsze nowotwory niezłośliwe i złośliweu psów i kotów - predyspozycja w zależności od rasy, wieku i płci.
T-W-3Alergie u psów i kotów. Klasyfikacja chorób alergiczych, najważniejsze alergeny i etiopatogeneza choroby. Predyspozycje rasowe. Podstawy profilaktyki i leczenia.
T-W-4Choroby układu wydalniczego, ze sczególnym uwzględnieniem syndromu urologicznego kotów.
T-A-1Wpw rozwoju cywilizacji na zmiany środowiska i "stylu" życia zwierzat i wynikajace z nich zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Somatyczne następstwa udomowienia i rozwoju cywilizacji.
T-A-2Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja.
T-A-3Wpływ rozwoju cywlizacyjnego na na zaburzenia przewodu pokarmowego i czynności wątroby
T-A-4Wpływ rozwoju cywilzacyjnego i posępowania człowieka na zaburzenia gospodarki węglowodanowo-lipidowej u zwierząt. Cukrzyca i otyłość.
T-A-5Powodowane rozwojem cywilizacyjnym i postępowaniem człowieka zaburzenia czynności układu endokrynnego i rozrodczego u zwierząt - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej wraz z zespołem prezentacji i udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu poprawnie analizuje zależność między zmianami naturalnego środowiska życia zwierzat oraz sposobem ich żywienia i utrzymania a występowaniem najczęstszych zaburzeń "cywilizacyjnych" u zwierząt domowych. W niewielkim stopniu potrafi określić działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie "chorobom cywlizacyjnym" u zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O8.2_K01Student wykazuje zrozumienie odmienności psychicznej i somatycznej zwierząt różnych gatunków i ras. Postępuje z nimi etycznie i dba o spełnienie potrzeb zwierzat powierzonych jego opiece.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez głównych zagrożeń cywilizacyjnych i ich wpływu na organizm zwierząt domowych na różnych poziomach organizacji żywej materii; najczęstszych chorób będących następstwem zmian w środowisku naturalnym, sposobie utrzymania, żywienia zwierząt itp. Poznanie podstawowych zasad profilaktyki i leczenia chorób spowodowanych udomowieniem zwierzat i rozwojem cywilizacji
Treści programoweT-W-1Zdrowie, typy konstucjonalne i kondycja zwierząt. Patogeneza chorób: bramy wejścia i drogii szerzenia się chorób.Przebieg chorób. Regulacje organizmu podczas choroby. Indywidualne, gatunkowe i rasowe predyspozycje do chorób. Pojęcie i „błędne koło” chorób cywilizacyjnych.
T-A-2Psychiczne następstaw u zwierząt udomowienia i rozwoju cywilizacji: nerwice, nawyki, stereotypie i agresja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na każdych ćwiczeniach stopnia przgotowania studenta i aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,0nie zdefiniowano w formie oceny
3,5nie zdefiniowano w formie oceny
4,0nie zdefiniowano w formie oceny
4,5nie zdefiniowano w formie oceny
5,0nie zdefiniowano w formie oceny