Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Metody biologicznej ochrony wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody biologicznej ochrony wód
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,20,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, hydrobiologii, mikrobiologii, chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
C-2Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zależności troficzne w zbiorniku wodnym.2
T-A-2Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-3Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony.2
T-A-4Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków.4
T-A-5Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków.4
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
T-A-7Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-8Niekonwencjonalne metody ochrony wód.2
T-A-9Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.2
T-A-10Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.1
22
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach.4
T-L-2Ocena skażenia wód pestycydami.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce, zasoby światowe i rodzaje wód, charakterystyka wskaźników jakości wód.2
T-W-2Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.3
T-W-3Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód3
T-W-4Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.3
T-W-5Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.5
T-W-6Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi.4
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.2
T-W-8Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-A-3Przygotowanie studenta do ćwiczeń.5
27
laboratoria
A-L-1Przyswojenie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.9
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia.15
A-W-3Udział w wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład i wyjaśnienie treści programowych
M-2Pokaz multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4wykład i wyjaśnienie treści programowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_W01
Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
BL_2A_W03, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-A-7, T-W-7, T-A-8, T-W-8, T-A-10, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U01
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U02
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
BL_2A_U06, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-3, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_W01
Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
2,0Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,0Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,5Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,0Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,5Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U01
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz dobierać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobierać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobierać biologiczne metody ochrony wód.
BL_2A_BLZ-S-O6.1_U02
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobrać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobrać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobrać biologiczne metody ochrony wód.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O6.1_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,0Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,5Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,0Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  2. Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  3. Allan J. D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  4. J.Nawrocki, Uzdatnianie wody cz. I i II, PWN, Warszawa, 2010
  5. Nawrocki J., Uzdatnianie wody cz. I i II, PWN, Warszawa, 2010
  6. Z. Kajak, Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1995
  7. Kajak Z., Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1995
  8. Kowal A.L., Świderska –Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2003
  9. Kowal A.L., Świderska – Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2003
  10. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zależności troficzne w zbiorniku wodnym.2
T-A-2Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-3Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony.2
T-A-4Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków.4
T-A-5Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków.4
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.1
T-A-7Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-8Niekonwencjonalne metody ochrony wód.2
T-A-9Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.2
T-A-10Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.1
22

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach.4
T-L-2Ocena skażenia wód pestycydami.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce, zasoby światowe i rodzaje wód, charakterystyka wskaźników jakości wód.2
T-W-2Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.3
T-W-3Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód3
T-W-4Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.3
T-W-5Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.5
T-W-6Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi.4
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.2
T-W-8Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i zaliczenie.15
A-A-2Uczestnictwo w ćwiczeniach.7
A-A-3Przygotowanie studenta do ćwiczeń.5
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przyswojenie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.9
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia.15
A-W-3Udział w wykładach.8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.1_W01Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
C-2Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-1Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce, zasoby światowe i rodzaje wód, charakterystyka wskaźników jakości wód.
T-W-2Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.
T-W-3Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód
T-W-4Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-5Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-6Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi.
T-A-1Zależności troficzne w zbiorniku wodnym.
T-A-2Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-3Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony.
T-A-4Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków.
T-A-5Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków.
T-L-1Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach.
T-L-2Ocena skażenia wód pestycydami.
T-A-7Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-W-7Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-A-8Niekonwencjonalne metody ochrony wód.
T-W-8Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.
T-A-10Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.
T-A-9Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład i wyjaśnienie treści programowych
M-2Pokaz multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4wykład i wyjaśnienie treści programowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,0Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,5Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,0Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,5Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.1_U01Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-1Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce, zasoby światowe i rodzaje wód, charakterystyka wskaźników jakości wód.
T-W-2Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.
T-W-3Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód
T-W-4Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-5Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-6Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi.
T-A-1Zależności troficzne w zbiorniku wodnym.
T-A-2Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-3Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony.
T-A-4Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków.
T-A-5Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków.
T-L-1Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach.
T-L-2Ocena skażenia wód pestycydami.
Metody nauczaniaM-2Pokaz multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz dobierać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobierać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobierać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobierać biologiczne metody ochrony wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.1_U02Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-A-7Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-8Niekonwencjonalne metody ochrony wód.
T-A-9Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.
T-A-10Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Pokaz multimedialny.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobrać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobrać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobrać biologiczne metody ochrony wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.1_K01Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-3Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód
T-W-4Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-5Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-6Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi i związkami ropopochodnymi.
T-A-1Zależności troficzne w zbiorniku wodnym.
T-A-2Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-3Zastosowanie monitoringu wód w aspekcie ich ochrony.
T-A-4Mikroorganizmy i rośliny wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków.
T-A-5Niekonwencjonalne metody oczyszczania ścieków.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Ocena stopnia eutrofizacji wód płynących i stojących na przykładach.
T-L-2Ocena skażenia wód pestycydami.
Metody nauczaniaM-2Pokaz multimedialny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,0Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,5Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,0Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać