Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju, fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
C-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).4
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).3
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).3
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.3
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
15
wykłady
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.3
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).4
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.3
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.3
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.13
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
BL_2A_W03, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02
Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-3T-W-3, T-L-4M-1, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
BL_2A_U06, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3T-W-3M-1, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
2,0Student nie potrafi wymienić metod monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
5,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02
Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
2,0Student nie potrafi wymienić metod wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,0Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji, ale nie potrafi ich opisać.
4,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać.
5,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody tylko dla monitorowania cyklu jajnikowego lub tylko dla diagnozy ciąży.
3,5Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży i oceny jej przebiegu. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody synchronizacji i wywołania owulacji dla jakiegokolwiek gatunku zwierząt.
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranego przez siebie gatunku zwierząt.
4,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i sezonowości w rozrodzie.
5,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych, sezonowości w rozrodzie i uzyskania większej plenności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
  3. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
  4. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
  3. Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).4
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).3
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).3
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.3
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.3
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).4
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.3
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.3
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.13
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_W01Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić metod monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
5,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_W02Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić metod wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,0Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji, ale nie potrafi ich opisać.
4,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać.
5,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_U01Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody tylko dla monitorowania cyklu jajnikowego lub tylko dla diagnozy ciąży.
3,5Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży i oceny jej przebiegu. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_U02Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody synchronizacji i wywołania owulacji dla jakiegokolwiek gatunku zwierząt.
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranego przez siebie gatunku zwierząt.
4,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i sezonowości w rozrodzie.
5,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych, sezonowości w rozrodzie i uzyskania większej plenności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.