Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Metody badań laboratoryjnych i podstawy diagnostyki mikologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań laboratoryjnych i podstawy diagnostyki mikologicznej
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi mikroskopu na poziomie pierwszego stopnia
W-2znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-3umiejętność rozpoznawania pospolicie występujących gatunków roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z metodami prowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie mikologii
C-2zapoznanie z podstawami identyfikacji organizmów grzybopodobnych i grzybów
C-3przedstawienie charakterystyki ważniejszych grzybów chorobotwórczych względem roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody sporządzania preparatów skrobanych i ciętych. Metodyka barwienia preparatów i wykonywania preparatów stałych. Pomiary struktur grzybów pod mikroskopem.2
T-L-2Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych.2
T-L-3Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe.4
T-L-4Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem.4
T-L-5Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów.2
T-L-6Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Metody izolowania i hodowania organizmów patogenicznych, saprotroficznych i symbiotycznych.2
T-W-2Długoterminowe przechowywanie patogenów, saprotrofów i symbiontów.2
T-W-3Ujawnianie i określanie wielkości inoculum. Inicjowanie choroby i testowanie odporności roślin.2
T-W-4Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin.2
T-W-5Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami.2
T-W-6Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych.2
T-W-7Zdobywanie pokrewnych sekwencji i ich przyrównywanie oraz analizowanie. Oprogramowania do konstruowania i szacowania drzew filogenetycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do kolokwiów5
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3studiowanie podanej literatury5
A-L-4uczestnictwo w ćwiczeniach15
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wyjściówka (ocena poprawności wykonania rysunków w czasie ćwiczeń)
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_W01
rozróżnia i rozpoznaje podstawowe grupy grzybów na podstawie wywoływanych przez nie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników oraz opisuje struktury grzybów
BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.2_W03
dobiera i charakteryzuje właściwe metody testowania odporności roślin i efektywności działania chemicznych środków ochrony roślin
BL_2A_W03, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_U01
umie zakładać i prowadzić badania, eksperymenty i obserwacje mikologiczne
BL_2A_U01, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLM-S-O3.2_U02
umie identyfikować grzyby na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_K01
postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej przy przeprowadzanych analizach materiału mikologicznego
BL_2A_K02, BL_2A_K04P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_W01
rozróżnia i rozpoznaje podstawowe grupy grzybów na podstawie wywoływanych przez nie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników oraz opisuje struktury grzybów
2,0nie rozróżnia podstawowych grup grzybów; nie umie nazywać i opisywać struktur tworzonych przez grzyby
3,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
3,5rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
4,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników do gromady, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
4,5rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do gromady, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby
5,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do rodzaju, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby
BL_2A_BLM-S-O3.2_W03
dobiera i charakteryzuje właściwe metody testowania odporności roślin i efektywności działania chemicznych środków ochrony roślin
2,0nie rozróżnia metod testowania odporności roślin oraz metod określania efektywności działania środków ochrony roślin; nie potrafi zaproponować metod testowania odporności roślin i efektywności działania środków ochrony roślin
3,0rozróżnia metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
3,5rozróżnia i wskazuje metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
4,0rozróżnia, wskazuje i dobiera metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
4,5rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin i efektywności środków chemicznych ochrony roślin
5,0rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin oraz efektywności środków chemicznych ochrony roślin; tłumaczy istotę odporności roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_U01
umie zakładać i prowadzić badania, eksperymenty i obserwacje mikologiczne
2,0nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego, nie rozróżnia podstawowego szkła laboratoryjnego (szkiełek mikroskopowych, szalek)
3,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane
3,5umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty
4,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe
4,5umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje zasady dobrej praktyki laboratoryjnej
5,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje wszelkie zasady dobrej praktyki laboratoryjnej, potrafi zakładać i prowadzić badania, obserwacje i eksperymenty mikologiczne
BL_2A_BLM-S-O3.2_U02
umie identyfikować grzyby na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów
2,0nie umie odróżnić struktur wytworzonych przez grzyby od tkanki roślinnej, nie potrafi rozpoznawać podstawowych grzybów chorobotwórczych dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
3,0umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
3,5umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
4,0umie identyfikować grzyby do gromady na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
4,5umie identyfikować grzyby do rodzajów na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
5,0umie identyfikować grzyby do gatunków na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.2_K01
postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej przy przeprowadzanych analizach materiału mikologicznego
2,0nie przestrzega zasad etyki naukowej
3,0stara się przestrzegać zasad etyki naukowej
3,5zazwyczaj przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
4,0przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
4,5zazwyczaj przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
5,0bezwzględnie przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
  4. Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii., Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kochman J., Zarys mikologii dla fitopatologów., SGGW-AR, Warszawa, 1986
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody sporządzania preparatów skrobanych i ciętych. Metodyka barwienia preparatów i wykonywania preparatów stałych. Pomiary struktur grzybów pod mikroskopem.2
T-L-2Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych.2
T-L-3Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe.4
T-L-4Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem.4
T-L-5Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów.2
T-L-6Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody izolowania i hodowania organizmów patogenicznych, saprotroficznych i symbiotycznych.2
T-W-2Długoterminowe przechowywanie patogenów, saprotrofów i symbiontów.2
T-W-3Ujawnianie i określanie wielkości inoculum. Inicjowanie choroby i testowanie odporności roślin.2
T-W-4Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin.2
T-W-5Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami.2
T-W-6Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych.2
T-W-7Zdobywanie pokrewnych sekwencji i ich przyrównywanie oraz analizowanie. Oprogramowania do konstruowania i szacowania drzew filogenetycznych.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do kolokwiów5
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3studiowanie podanej literatury5
A-L-4uczestnictwo w ćwiczeniach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.2_W01rozróżnia i rozpoznaje podstawowe grupy grzybów na podstawie wywoływanych przez nie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników oraz opisuje struktury grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z podstawami identyfikacji organizmów grzybopodobnych i grzybów
C-3przedstawienie charakterystyki ważniejszych grzybów chorobotwórczych względem roślin
Treści programoweT-L-2Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych.
T-L-3Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe.
T-L-4Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem.
T-L-5Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów.
T-L-6Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-W-5Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wyjściówka (ocena poprawności wykonania rysunków w czasie ćwiczeń)
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia podstawowych grup grzybów; nie umie nazywać i opisywać struktur tworzonych przez grzyby
3,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
3,5rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
4,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników do gromady, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby
4,5rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do gromady, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby
5,0rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do rodzaju, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.2_W03dobiera i charakteryzuje właściwe metody testowania odporności roślin i efektywności działania chemicznych środków ochrony roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3przedstawienie charakterystyki ważniejszych grzybów chorobotwórczych względem roślin
Treści programoweT-W-2Długoterminowe przechowywanie patogenów, saprotrofów i symbiontów.
T-W-3Ujawnianie i określanie wielkości inoculum. Inicjowanie choroby i testowanie odporności roślin.
T-W-4Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin.
T-W-5Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami.
T-W-6Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych.
T-W-7Zdobywanie pokrewnych sekwencji i ich przyrównywanie oraz analizowanie. Oprogramowania do konstruowania i szacowania drzew filogenetycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia metod testowania odporności roślin oraz metod określania efektywności działania środków ochrony roślin; nie potrafi zaproponować metod testowania odporności roślin i efektywności działania środków ochrony roślin
3,0rozróżnia metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
3,5rozróżnia i wskazuje metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
4,0rozróżnia, wskazuje i dobiera metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin
4,5rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin i efektywności środków chemicznych ochrony roślin
5,0rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin oraz efektywności środków chemicznych ochrony roślin; tłumaczy istotę odporności roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.2_U01umie zakładać i prowadzić badania, eksperymenty i obserwacje mikologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z metodami prowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie mikologii
Treści programoweT-L-1Metody sporządzania preparatów skrobanych i ciętych. Metodyka barwienia preparatów i wykonywania preparatów stałych. Pomiary struktur grzybów pod mikroskopem.
T-W-1Metody izolowania i hodowania organizmów patogenicznych, saprotroficznych i symbiotycznych.
T-W-2Długoterminowe przechowywanie patogenów, saprotrofów i symbiontów.
T-W-3Ujawnianie i określanie wielkości inoculum. Inicjowanie choroby i testowanie odporności roślin.
T-W-4Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin.
T-W-5Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wyjściówka (ocena poprawności wykonania rysunków w czasie ćwiczeń)
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego, nie rozróżnia podstawowego szkła laboratoryjnego (szkiełek mikroskopowych, szalek)
3,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane
3,5umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty
4,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe
4,5umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje zasady dobrej praktyki laboratoryjnej
5,0umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje wszelkie zasady dobrej praktyki laboratoryjnej, potrafi zakładać i prowadzić badania, obserwacje i eksperymenty mikologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.2_U02umie identyfikować grzyby na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z podstawami identyfikacji organizmów grzybopodobnych i grzybów
C-3przedstawienie charakterystyki ważniejszych grzybów chorobotwórczych względem roślin
Treści programoweT-L-2Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych.
T-L-3Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe.
T-L-4Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem.
T-L-5Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów.
T-L-6Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-W-6Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych.
T-W-7Zdobywanie pokrewnych sekwencji i ich przyrównywanie oraz analizowanie. Oprogramowania do konstruowania i szacowania drzew filogenetycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wyjściówka (ocena poprawności wykonania rysunków w czasie ćwiczeń)
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie odróżnić struktur wytworzonych przez grzyby od tkanki roślinnej, nie potrafi rozpoznawać podstawowych grzybów chorobotwórczych dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
3,0umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
3,5umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
4,0umie identyfikować grzyby do gromady na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
4,5umie identyfikować grzyby do rodzajów na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
5,0umie identyfikować grzyby do gatunków na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.2_K01postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej przy przeprowadzanych analizach materiału mikologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z metodami prowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie mikologii
C-2zapoznanie z podstawami identyfikacji organizmów grzybopodobnych i grzybów
Treści programoweT-L-2Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych.
T-L-3Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe.
T-L-4Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem.
T-L-5Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów.
T-L-6Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Metody izolowania i hodowania organizmów patogenicznych, saprotroficznych i symbiotycznych.
T-W-4Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin.
T-W-6Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych.
Metody nauczaniaM-2opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie przestrzega zasad etyki naukowej
3,0stara się przestrzegać zasad etyki naukowej
3,5zazwyczaj przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
4,0przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
4,5zazwyczaj przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym
5,0bezwzględnie przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym