Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Muzealnictwo hydrobiontów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Muzealnictwo hydrobiontów
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,70,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,60,29zaliczenie
wykładyW3 10 0,70,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawę do realizacji programu z Akwarystyki i muzealnictwa stanowić będą podstawowe wiadomosci z zakresu anatomii ryb, biologii ryb i systematyki ryb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólne zasady postępowania podczas prac w preparatorni i wynikające z tego zagrożenia.2
T-A-2Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe.2
T-A-3Przechowywanie okazów – wpływ światła, wilgotności, podwyższonej temperatury, szkodników, grzybów, itp.2
T-A-4Sposoby preparowania trofeów wędkarskich i myśliwskich.2
T-A-5Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji.2
10
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie okazów muzealnych2
T-L-2Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie.2
T-L-3Preparowanie ryb2
T-L-4Preparaty kostne – izolowanie utrwalanie, łączenie kości.2
T-L-5Renowacja biologicznych preparatów muzealnych2
10
wykłady
T-W-1Metody pozyskiwania okazów muzealnych.2
T-W-2Sposoby utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Zmiany pośmiertne, etykietowanie.2
T-W-3Sprzęt i narzędzia do preparowania.2
T-W-4Zabezpieczenie – środki renowacyjne (utrwalacze, wypełniacze, itp.).2
T-W-5Ekspozycje tematyczne – kompozycja flory i fauny.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Przygotowanie sie do zajęć3
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu4
21
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów4
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie preparatów suchych i mokrych, wykonywanie odlewów, utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, etykietowanie, wykonywanie preparatów kostnych, preparowanie trofeów wędkarskich, renowacja okazów muzealnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie się do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach ocena poprawnosci wykonania zadania (np. preparatu)
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie preparatu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_W01
Student posiądzie wiedzę z zakresu rodzajów narzędzi do pozyskiwania organizmów żywych, sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, zmian pośmiertnych, oznaczania zbiorów muzealnych, a także działania srodków renowacyjnych.
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_U01
Student posiądzie umiejętność pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych, utrwalania preparatów oraz ich wykonywanie i konserwacji. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu studenci posiądą umiejętności wykonywania ekspozycji tematycznych związanych z kompozycją flory i fauny wodnej
BL_2A_U12, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
BL_2A_K01, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_W01
Student posiądzie wiedzę z zakresu rodzajów narzędzi do pozyskiwania organizmów żywych, sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, zmian pośmiertnych, oznaczania zbiorów muzealnych, a także działania srodków renowacyjnych.
2,0Student nie wie nic na temat sposobów utrwalania okazów muzealnych
3,0Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
3,5Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
4,0Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
4,5Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
5,0Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych, wie w jaki sposób zaaranżować wystawe muzealniczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_U01
Student posiądzie umiejętność pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych, utrwalania preparatów oraz ich wykonywanie i konserwacji. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu studenci posiądą umiejętności wykonywania ekspozycji tematycznych związanych z kompozycją flory i fauny wodnej
2,0Student nie potrafi wykonać preparatów muzealnych
3,0Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych
3,5Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych, zabezpieczyć je i w sposób właściwy sie z nimi obchodzić
4,0Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi
4,5Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi
5,0Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi i wykonać ich właściwą renowację,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Dakin N., Morskie akwarium., Amber, Warszawa, 1997
  2. Foremska Eleonora, Tomkowiak Jan, Preparatyka organiczna, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, 2001
  3. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  4. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  5. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  6. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001
  7. Vogel A., Preparatyka Organiczna, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólne zasady postępowania podczas prac w preparatorni i wynikające z tego zagrożenia.2
T-A-2Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe.2
T-A-3Przechowywanie okazów – wpływ światła, wilgotności, podwyższonej temperatury, szkodników, grzybów, itp.2
T-A-4Sposoby preparowania trofeów wędkarskich i myśliwskich.2
T-A-5Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie okazów muzealnych2
T-L-2Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie.2
T-L-3Preparowanie ryb2
T-L-4Preparaty kostne – izolowanie utrwalanie, łączenie kości.2
T-L-5Renowacja biologicznych preparatów muzealnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody pozyskiwania okazów muzealnych.2
T-W-2Sposoby utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Zmiany pośmiertne, etykietowanie.2
T-W-3Sprzęt i narzędzia do preparowania.2
T-W-4Zabezpieczenie – środki renowacyjne (utrwalacze, wypełniacze, itp.).2
T-W-5Ekspozycje tematyczne – kompozycja flory i fauny.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Udział w konsultacjach4
A-A-3Przygotowanie sie do zajęć3
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.2_W01Student posiądzie wiedzę z zakresu rodzajów narzędzi do pozyskiwania organizmów żywych, sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, zmian pośmiertnych, oznaczania zbiorów muzealnych, a także działania srodków renowacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-4Zabezpieczenie – środki renowacyjne (utrwalacze, wypełniacze, itp.).
T-W-5Ekspozycje tematyczne – kompozycja flory i fauny.
T-A-2Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe.
T-A-3Przechowywanie okazów – wpływ światła, wilgotności, podwyższonej temperatury, szkodników, grzybów, itp.
T-A-5Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji.
T-L-2Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie.
T-L-5Renowacja biologicznych preparatów muzealnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie preparatów suchych i mokrych, wykonywanie odlewów, utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, etykietowanie, wykonywanie preparatów kostnych, preparowanie trofeów wędkarskich, renowacja okazów muzealnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie się do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach ocena poprawnosci wykonania zadania (np. preparatu)
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie preparatu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie nic na temat sposobów utrwalania okazów muzealnych
3,0Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
3,5Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
4,0Student ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
4,5Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych.
5,0Student wie jak dobrać technikę pozyskiwania i rodzaj narzędzi do rodzaju organizmów żywych w celu pozyskania ich na preparaty muzealne. Ma wiedzę na temat sposobów utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Student wie w jakim tempe i czego dotyczą zmiany pośmiertne w zalezności od składu ciała, student wie w jaki sposób działają preparaty utrwalające i renowacyjne, posiadł wiedzę na temat oznaczania zbiorów muzealnych, wie w jaki sposób zaaranżować wystawe muzealniczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.2_U01Student posiądzie umiejętność pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych, utrwalania preparatów oraz ich wykonywanie i konserwacji. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu studenci posiądą umiejętności wykonywania ekspozycji tematycznych związanych z kompozycją flory i fauny wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania okazów muzealnych.
T-W-2Sposoby utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Zmiany pośmiertne, etykietowanie.
T-A-2Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe.
T-A-5Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji.
T-L-2Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie.
T-L-4Preparaty kostne – izolowanie utrwalanie, łączenie kości.
T-L-5Renowacja biologicznych preparatów muzealnych
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie preparatów suchych i mokrych, wykonywanie odlewów, utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, etykietowanie, wykonywanie preparatów kostnych, preparowanie trofeów wędkarskich, renowacja okazów muzealnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie się do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach ocena poprawnosci wykonania zadania (np. preparatu)
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie preparatu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatów muzealnych
3,0Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych
3,5Student potrafi wykonać preparaty muzealne z organizmów wodnych, zabezpieczyć je i w sposób właściwy sie z nimi obchodzić
4,0Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi
4,5Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi
5,0Student potrafi pozyskiwać organizmy wodne do celów muzealniczych, zabezpieczyć je i utrwalić oraz wykonać z nich preparaty muzealne, potrafi dobrać metodę i narzędzia do wykonywanych preparatów, w sposób właściwy potrafi obchodzić się z preparatami muzealniczymi i wykonać ich właściwą renowację,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1W ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu ich utrwalania, preparowania i aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-1Metody pozyskiwania okazów muzealnych.
T-W-2Sposoby utrwalania okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców. Zmiany pośmiertne, etykietowanie.
T-W-3Sprzęt i narzędzia do preparowania.
T-W-4Zabezpieczenie – środki renowacyjne (utrwalacze, wypełniacze, itp.).
T-W-5Ekspozycje tematyczne – kompozycja flory i fauny.
T-A-1Ogólne zasady postępowania podczas prac w preparatorni i wynikające z tego zagrożenia.
T-A-2Katalogowanie zbiorów – opis, procedury, karty katalogowe.
T-A-3Przechowywanie okazów – wpływ światła, wilgotności, podwyższonej temperatury, szkodników, grzybów, itp.
T-A-4Sposoby preparowania trofeów wędkarskich i myśliwskich.
T-A-5Preparaty mokre – słoje, skład utrwalaczy, stężenia, czas penetracji.
T-L-1Pozyskiwanie okazów muzealnych
T-L-2Zabezpieczanie wstępne (utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców), zmiany pośmiertne, etykietowanie.
T-L-3Preparowanie ryb
T-L-4Preparaty kostne – izolowanie utrwalanie, łączenie kości.
T-L-5Renowacja biologicznych preparatów muzealnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie preparatów suchych i mokrych, wykonywanie odlewów, utrwalanie okazów małych i dużych, bezkręgowców i kręgowców, etykietowanie, wykonywanie preparatów kostnych, preparowanie trofeów wędkarskich, renowacja okazów muzealnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie się do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach ocena poprawnosci wykonania zadania (np. preparatu)
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie preparatu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole