Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii, chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz z parku miejskiego i wybranych trawników z terenu miasta. Wykonanie spisów gatunków roślin na powierzchniach badawczych. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-2Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-3Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15
wykłady
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy. Historia ekologii1
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemu.4
T-W-5Koncepcja i właściwości populacji, jej regulacja i dynamika3
T-W-6Sprawdzian wiadomości z wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Stdiowanie literatury15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
M-3Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą, z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku.
BL_1A_W01, BL_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_U01
Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_K01
Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
BL_1A_K01, BL_1A_K03, BL_1A_K05, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C16_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą, z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku.
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C16_K01
Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1
  2. czasopismo, Eko i MY, Mediator, Szczecin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz z parku miejskiego i wybranych trawników z terenu miasta. Wykonanie spisów gatunków roślin na powierzchniach badawczych. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-2Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu3
T-L-3Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych4
T-L-4Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy. Historia ekologii1
T-W-2Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery3
T-W-3Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi3
T-W-4Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemu.4
T-W-5Koncepcja i właściwości populacji, jej regulacja i dynamika3
T-W-6Sprawdzian wiadomości z wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie się do zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych.15
A-L-3Stdiowanie literatury15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą, z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu
Treści programoweT-L-3Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_U01Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_K01Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka