Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia

Sylabus przedmiotu Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki w żywieniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki w żywieniu
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat korzystnego działania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków stosowanych w żywieniu człowieka i zwierząt, mechanizmów działania oraz ich skuteczności i bezpieczeństwa stosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki.2
T-A-2Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt.2
T-A-3Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych.2
T-A-4Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji.2
T-A-5Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków.2
10
wykłady
T-W-1Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.2
T-W-2Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków.3
T-W-3Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności.2
T-W-4Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków.4
T-W-5Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Referat i prezentacja.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium oraz referatu, prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_W24
Student zna definicje probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków, mechanizmy ich działania, efekty zdrowotne oraz wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Zna zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne.
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-W-1, T-A-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_U09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować ogólne założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania.
BL_1A_U09, BL_1A_U20, BL_1A_U19P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-5, T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-4M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_K05
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat korzystnego oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków, zwracając uwagę na bezpieczeństwo ich stosowania.
BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08C-1T-W-3, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-A-3M-3, M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_W24
Student zna definicje probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków, mechanizmy ich działania, efekty zdrowotne oraz wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Zna zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne.
2,0
3,0Student definiuje pojęcia probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków. Potrafi krótko scharakteryzować mechanizmy ich działania i efekty zdrowotne. Zna ogólne wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności oraz zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_U09
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować ogólne założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania.
2,0
3,0Student umie zaprezentować podstawowe założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.4_K05
Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat korzystnego oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków, zwracając uwagę na bezpieczeństwo ich stosowania.
2,0
3,0Wykazuje poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków oraz bezpieczeństwem ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Wydanie polskie pod red. Lek. med. P. Kochana., Probiotyki w żywności. Właściwości zdrowotne i żywieniowe oraz wytyczne do ich oceny., Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Probiotyczne i Prebiotyczne, Kraków, 2007, Raport Połączonej Konsultacyjnej Grupy Eksperckiej FAO/WHO dotyczący oceny właściwości zdrowotnych i żywieniowych probiotyków w żywności włączając mleko w proszku z żywymi bakteriami kwasu mlekowego - Kordoba, Argentyna, 1–4 października 2001, Raport Połączonej Grupy Roboczej FAO/WHO dotyczący opracowania wytycznych do oceny probiotyków w żywności - Londyn, Ontario, Kanada, 30 kwietnia–1 maja 2002.
  3. Wydanie polskie pod red. Lek. med. P. Kochana, Odprawa Techniczna FAO dotycząca Prebiotyków., Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Probiotyczne i Prebiotyczne, Kraków, 2008, Raport z Odprawy Technicznej FAO, 15–16 września 2007. Agencja Usługowa ds. Jakości i Standardów Żywności (AGNS) i Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
  4. Kolarzyk E., Pach D., Różne oblicza żywności spożywanej przez współczesnego człowieka., Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków, 2012, 69, 8, 492-497
  5. Waszkiewicz—Robak B., Świderski F., Nutraceutyki dodatki prozdrowotne i bioaktywne składniki żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2009, Przemysł Spożywczy 63,9,38-42

Literatura dodatkowa

  1. Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., Probiotyki – historia i mechanizmy działania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2010, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 4 (71), 5 – 19
  2. Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., Socha J., Probiotyki – efekty zdrowotne, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2010, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 4 (71), 20 – 36

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki.2
T-A-2Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt.2
T-A-3Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych.2
T-A-4Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji.2
T-A-5Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.2
T-W-2Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków.3
T-W-3Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności.2
T-W-4Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków.4
T-W-5Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.4_W24Student zna definicje probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków, mechanizmy ich działania, efekty zdrowotne oraz wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Zna zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat korzystnego działania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków stosowanych w żywieniu człowieka i zwierząt, mechanizmów działania oraz ich skuteczności i bezpieczeństwa stosowania.
Treści programoweT-W-2Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków.
T-W-5Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania.
T-A-2Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt.
T-A-1Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki.
T-A-5Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków.
T-W-4Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków.
T-W-3Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności.
T-A-3Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych.
T-W-1Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.
T-A-4Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Referat i prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcia probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków. Potrafi krótko scharakteryzować mechanizmy ich działania i efekty zdrowotne. Zna ogólne wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności oraz zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.4_U09W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować ogólne założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
BL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat korzystnego działania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków stosowanych w żywieniu człowieka i zwierząt, mechanizmów działania oraz ich skuteczności i bezpieczeństwa stosowania.
Treści programoweT-W-5Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania.
T-A-1Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki.
T-A-5Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków.
T-W-3Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności.
T-A-3Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych.
T-A-2Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt.
T-W-2Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków.
T-W-4Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków.
T-W-1Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.
T-A-4Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Referat i prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprezentować podstawowe założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.4_K05Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat korzystnego oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków, zwracając uwagę na bezpieczeństwo ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat korzystnego działania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków stosowanych w żywieniu człowieka i zwierząt, mechanizmów działania oraz ich skuteczności i bezpieczeństwa stosowania.
Treści programoweT-W-3Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności.
T-W-5Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania.
T-A-5Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków.
T-A-1Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki.
T-W-4Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków.
T-W-1Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.
T-A-4Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji.
T-A-2Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt.
T-W-2Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków.
T-A-3Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Referat i prezentacja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków oraz bezpieczeństwem ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0