Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1botania, zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
C-2przedstawienie wybranych rzędów owadów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zjęcia organizacyjne1
T-L-2Budowa morfologiczna owada1
T-L-3Zrożnicowanie budowy morfologicznej owadów(aparaty gebowe, skrzydła, odnóża)1
T-L-4Budowa anatomiczna i sekcja owada1
T-L-5Biologia rozwóju owadów Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
5
wykłady
T-W-1Entomologia i jej działy. Różnorodność świata owadów1
T-W-2Charakterystyka rzędów owadów bezskrzydłych (Apterygota)2
T-W-3Charakterystyka wybranych rzędów owadów uskrzydlonych (Pterygota)2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotownie do sprawdzianu4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa6
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęcich5
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu z wykładów4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-B3_W01
omawia budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05
BL_2A_BLM-N-B3_W02
zna biologię rozwoju owadów
C-1M-1, M-2S-2, S-4
BL_2A_BLM-N-B3_W03
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-B3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-W-2, T-W-3M-3S-2, S-4
BL_2A_BLM-N-B3_U02
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
C-1T-W-2, T-W-3M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-N-B3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07
BL_2A_BLM-N-B3_K02
ma umiejetność pracy w grupie
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-B3_W02
zna biologię rozwoju owadów
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomośc biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
BL_2A_BLM-N-B3_W03
zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomośc budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-B3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
BL_2A_BLM-N-B3_U02
ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-N-B3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
BL_2A_BLM-N-B3_K02
ma umiejetność pracy w grupie
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2006, 3
  2. Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Wilkaniec Z., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zjęcia organizacyjne1
T-L-2Budowa morfologiczna owada1
T-L-3Zrożnicowanie budowy morfologicznej owadów(aparaty gebowe, skrzydła, odnóża)1
T-L-4Budowa anatomiczna i sekcja owada1
T-L-5Biologia rozwóju owadów Rozpoznawanie wybranych rzędów owadów1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Entomologia i jej działy. Różnorodność świata owadów1
T-W-2Charakterystyka rzędów owadów bezskrzydłych (Apterygota)2
T-W-3Charakterystyka wybranych rzędów owadów uskrzydlonych (Pterygota)2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotownie do sprawdzianu4
A-L-3Studiowanie piśmiennictwa6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęcich5
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu z wykładów4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_W01omawia budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_W02zna biologię rozwoju owadów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomośc biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomośc biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_W03zna budowę marofologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem projektora i komputera
M-2filmy omawiajace budowe, rozwój i życie owadów
M-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zanjomości budowy morfologicznej i antomiczej owadów
3,0słaba znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomośc budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_U01rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2przedstawienie wybranych rzędów owadów
Treści programoweT-W-2Charakterystyka rzędów owadów bezskrzydłych (Apterygota)
T-W-3Charakterystyka wybranych rzędów owadów uskrzydlonych (Pterygota)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: poprawność i staranność wykonania rysunków i zadań
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozopznaje przedstawicieli owadów omawianych rzędów
3,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie podstawowym
3,5rozpoznaje przedstawicieli owadów omawionych rzędów w zakresie zadawalajacym
4,0rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli owadów z omawianych rzędów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli owadów z omawianych rzedów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_U02ma uniejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-W-2Charakterystyka rzędów owadów bezskrzydłych (Apterygota)
T-W-3Charakterystyka wybranych rzędów owadów uskrzydlonych (Pterygota)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne ( obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,0podstawowa umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadowalająca umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,5ponad dobra umiejetność posługiania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_K01rozumie znaczenie owadów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-N-B3_K02ma umiejetność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejetności pracy w grupie
3,0dostateczna umejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra uniejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę w działaniu
5,0bardzo dobra umejętność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy