Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Plechowce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plechowce
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw biologii oraz zasad systematyki roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych2
T-L-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów2
T-L-3Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego2
T-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych4
10
wykłady
T-W-1Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców.2
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.6
T-W-3Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3zaliczenie zajęć2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4zaliczenie zajęć2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (umiejętność obserwacji mikroskopowych i rozpoznawanie rodzajów roślin plechowatych)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D1_W01
potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne roślin plechowatych
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1
BL_2A_BLR-S-D1_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i objaśniać ich znaczenie w przyrodzie
BL_2A_W10, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-L-4, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D1_U01
potrafi prowadzić monitoring przyrodniczy z wykorzystaniem glonów jako organizmów bioindykacyjnych, oraz zinterpretować wyniki
BL_2A_U06, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-3
BL_2A_BLR-S-D1_U02
Potrafi wykorzystywać wiedzę o budowie roślin plechowatych do określania ich przynależność taksonomicznej
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D1_K01
jest świadomy zróżnicowania roślin plechowatych i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D1_W01
potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne roślin plechowatych
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
BL_2A_BLR-S-D1_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i objaśniać ich znaczenie w przyrodzie
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D1_U01
potrafi prowadzić monitoring przyrodniczy z wykorzystaniem glonów jako organizmów bioindykacyjnych, oraz zinterpretować wyniki
2,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej
3,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych
3,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych
4,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych
4,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych
5,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych
BL_2A_BLR-S-D1_U02
Potrafi wykorzystywać wiedzę o budowie roślin plechowatych do określania ich przynależność taksonomicznej
2,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej
3,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych
3,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych
4,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych
4,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych
5,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D1_K01
jest świadomy zróżnicowania roślin plechowatych i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Kadłubowska J. Z., Zarys algologii, PWN, Warszawa, 1975
  2. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jasnowski M., Kowalski W., Friedrich S., Starczewska H., Hydrobotanika. Ćwiczenia z hydrobotaniki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1978
  2. Kawecka B., Eloranta P. V., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych, PWN, Warszawa, 1994
  3. Podbielkowski Z., Glony, PZWSz, Warszawa, 1967

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych2
T-L-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów2
T-L-3Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego2
T-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców.2
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.6
T-W-3Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć18
A-L-3zaliczenie zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4zaliczenie zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D1_W01potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne roślin plechowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-1Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych
T-L-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów
T-L-3Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego
T-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych
T-W-1Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców.
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D1_W02potrafi wymienić i scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i objaśniać ich znaczenie w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych
T-W-3Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D1_U01potrafi prowadzić monitoring przyrodniczy z wykorzystaniem glonów jako organizmów bioindykacyjnych, oraz zinterpretować wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-W-3Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (umiejętność obserwacji mikroskopowych i rozpoznawanie rodzajów roślin plechowatych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej
3,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych
3,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych
4,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych
4,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych
5,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D1_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę o budowie roślin plechowatych do określania ich przynależność taksonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-1Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych
T-L-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów
T-L-3Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego
T-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych
T-W-1Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców.
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (umiejętność obserwacji mikroskopowych i rozpoznawanie rodzajów roślin plechowatych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej
3,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych
3,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych
4,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych
4,5student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych
5,0student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D1_K01jest świadomy zróżnicowania roślin plechowatych i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-1Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych
T-L-2Stopnie organizacji morfologicznej glonów
T-L-3Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego
T-L-4Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych
T-W-1Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców.
T-W-2Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-W-3Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.