Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Metody biologicznej ochrony wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody biologicznej ochrony wód
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,40,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, hydrobiologii, mikrobiologii, chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-2Niekonwencjonalne metody ochrony wód.1
T-A-3Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.1
T-A-4Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.1
5
wykłady
T-W-1Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.2
T-W-2Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.1
T-W-3Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.1
T-W-4Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie studenta do ćwiczeń.10
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład i wyjaśnienie treści programowych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_W01
Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
BL_2A_W03, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_U01
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
BL_2A_U06, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
BL_2A_K05, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_W01
Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
2,0Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,0Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,5Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,0Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,5Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_U01
Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobrać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobrać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobrać biologiczne metody ochrony wód.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.7_K01
Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,0Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,5Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,0Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi potrafi im przeciwdziałać.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać

Literatura podstawowa

  1. Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  2. J.Nawrocki, Uzdatnianie wody cz. I i II, PWN, Warszawa, 2010
  3. Z. Kajak, Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1995
  4. Kowal A.L., Świderska –Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2003
  5. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.2
T-A-2Niekonwencjonalne metody ochrony wód.1
T-A-3Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.1
T-A-4Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.2
T-W-2Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.1
T-W-3Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.1
T-W-4Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.5
A-A-2Przygotowanie studenta do ćwiczeń.10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.7_W01Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-A-1Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-2Niekonwencjonalne metody ochrony wód.
T-A-3Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.
T-A-4Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.
T-W-1Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.
T-W-2Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-3Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-4Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-1wykład i wyjaśnienie treści programowych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,0Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
3,5Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,0Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
4,5Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
5,0Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.7_U01Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-A-1Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-2Niekonwencjonalne metody ochrony wód.
T-A-3Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.
T-A-4Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.
T-W-1Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.
T-W-2Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-3Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-4Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobrać metod biologicznej ochrony wód.
3,0Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobrać biologicznych metod ochrony wód.
3,5Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,0Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
4,5Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód.
5,0Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobrać biologiczne metody ochrony wód.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.7_K01Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego.
Treści programoweT-A-1Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych.
T-A-2Niekonwencjonalne metody ochrony wód.
T-A-3Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie.
T-A-4Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania.
T-W-1Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia.
T-W-2Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych.
T-W-3Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych.
T-W-4Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,0Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
3,5Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,0Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi.
4,5Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi potrafi im przeciwdziałać.
5,0Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać