Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Preparatyka prób środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Preparatyka prób środowiskowych
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajość zagadnień związanych z ochroną środowiska i skażeniem środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami właściwego pobierania prób środowiskowych do badań
C-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania próbek do analizy, w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony w określonej matrycy
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru właściwych technik i metod poboru, przechowywania i przygotowania próbek do analizy właściwej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym.1
T-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.1
T-A-3Frakcjonowanie wybranych metali z próbek środowiskowych.1
T-A-4Zastosowanie derywatyzacji analitów w przygotowaniu próbek do oznaczeń chemicznych1
T-A-5Przygotowanie próbek gazowych do analizy1
5
wykłady
T-W-1Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy.1
T-W-2Techniki rozkładu próbek środowiskowych1
T-W-3Ekstrakcja analitów z próbek środowiskowych.2
T-W-4Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z przygotowaniem prób środowiskowych do analiz chemicznych5
A-A-3Przygotowanie studenta do kolokwium5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach6
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca stanowi średnią z ocen cząstkowych (formujacych) uzyskanych przez studenta w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta i jego zaangażowania w realizację zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_W01
wymienia i omawia etapy przygowania różnych próbek środowiskowych do analizy właściwej
BL_2A_W03, BL_2A_W04, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
BL_2A_BLM-S-O7.2_W02
wymienia i omawia czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej
BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_U01
dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-2M-1S-3
BL_2A_BLM-S-O7.2_U02
dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-A-1, T-A-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_K01
jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów
BL_2A_K05, BL_2A_K07P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_W01
wymienia i omawia etapy przygowania różnych próbek środowiskowych do analizy właściwej
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej.
3,0Student potrafi wymienić tylko część (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej.Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_2A_BLM-S-O7.2_W02
wymienia i omawia czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić czynników wpływających na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Przy omawianiu tych czynników popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy omawianiu tych czynników popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy ich omawianiu popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_U01
dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony
2,0Student nie potrafi dobrać i zaplanować operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
4,5Student samodzielnie proponuje zastosowanie stosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie nieznaczne trudności w uzasadnieniu jej wyboru.
5,0Student samodzielnie dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_2A_BLM-S-O7.2_U02
dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony
2,0Student nie potrafi wskazać właściwego, dla rodzaju prób i analitu, sposobu poboru prób środowiskowych. Przy doborze właściwego sposobu poboru prób popełnia bardzo dużo błędów.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
4,5Student samodzielnie proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w uzasadnieniu wyboru właściwego postępowania.
5,0Student samodzielnie dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.2_K01
jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną i niechętną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów.
3,0Student jest w małym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma duże trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje obojętną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma niewielkie trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów.

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym.1
T-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.1
T-A-3Frakcjonowanie wybranych metali z próbek środowiskowych.1
T-A-4Zastosowanie derywatyzacji analitów w przygotowaniu próbek do oznaczeń chemicznych1
T-A-5Przygotowanie próbek gazowych do analizy1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy.1
T-W-2Techniki rozkładu próbek środowiskowych1
T-W-3Ekstrakcja analitów z próbek środowiskowych.2
T-W-4Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień związanych z przygotowaniem prób środowiskowych do analiz chemicznych5
A-A-3Przygotowanie studenta do kolokwium5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach6
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.2_W01wymienia i omawia etapy przygowania różnych próbek środowiskowych do analizy właściwej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania próbek do analizy, w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony w określonej matrycy
Treści programoweT-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.
T-A-3Frakcjonowanie wybranych metali z próbek środowiskowych.
T-A-4Zastosowanie derywatyzacji analitów w przygotowaniu próbek do oznaczeń chemicznych
T-A-5Przygotowanie próbek gazowych do analizy
T-W-1Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy.
T-W-2Techniki rozkładu próbek środowiskowych
T-W-3Ekstrakcja analitów z próbek środowiskowych.
T-W-4Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej.
3,0Student potrafi wymienić tylko część (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość (omawianych na zajęciach) etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość etapów przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Przy omawianiu etapów przygotowania próbek popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić wszystkie etapy przygowania próbek środowiskowych do analizy właściwej.Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.2_W02wymienia i omawia czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami właściwego pobierania prób środowiskowych do badań
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru właściwych technik i metod poboru, przechowywania i przygotowania próbek do analizy właściwej
Treści programoweT-A-1Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym.
T-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.
T-W-1Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy.
T-W-4Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wymienić i omówić czynników wpływających na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre czynniki wpływające na występowanie błędów na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Przy omawianiu tych czynników popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi, z pomocą nauczyciela, wymienić większość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy omawianiu tych czynników popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić wiekszość czynników wpływających na występowanie błędów analitycznych. Przy ich omawianiu popełnia niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych. Podczas ich omawiania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i omówić czynniki wpływające na występowanie błędów analitycznych na poszczególnych etapach procedury analitycznej. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.2_U01dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania próbek do analizy, w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony w określonej matrycy
Treści programoweT-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i zaplanować operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Popełnia bardzo dużo błędów.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje zastosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwej procedury postępowania i w uzasadnieniu jej wyboru.
4,5Student samodzielnie proponuje zastosowanie stosowanie właściwych operacji przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie nieznaczne trudności w uzasadnieniu jej wyboru.
5,0Student samodzielnie dobiera i planuje operacje przygotowania próbek środowiskowych do analizy, w zależnosci od rodzaju próbki i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.2_U02dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności doboru właściwych technik i metod poboru, przechowywania i przygotowania próbek do analizy właściwej
Treści programoweT-A-1Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym.
T-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać właściwego, dla rodzaju prób i analitu, sposobu poboru prób środowiskowych. Przy doborze właściwego sposobu poboru prób popełnia bardzo dużo błędów.
3,0Student, z duża pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje znaczne trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje średnie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje niewielkie trudności w wyborze właściwego postępowania i w uzasadnieniu jego wyboru.
4,5Student samodzielnie proponuje sposoby poboru określonych prób środowiskowych, w zależnosci od analitu, który ma być oznaczony. Student wykazuje jedynie niewielkie trudności w uzasadnieniu wyboru właściwego postępowania.
5,0Student samodzielnie dobiera właściwy sposób poboru prób środowiskowych w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony. Swobodnie porusza się w danej tematyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.2_K01jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami właściwego pobierania prób środowiskowych do badań
C-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania próbek do analizy, w zależności od rodzaju prób i analitu, który ma być oznaczony w określonej matrycy
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru właściwych technik i metod poboru, przechowywania i przygotowania próbek do analizy właściwej
Treści programoweT-A-1Przygotowanie naczyń i urządzeń laboratoryjnych wykorzystywanych w procesie analitycznym.
T-A-2Zasady poboru i wstępnego przygotowania prób glebowych, roślinnych i innych prób środowiskowych do analiz chemicznych.
T-A-3Frakcjonowanie wybranych metali z próbek środowiskowych.
T-A-4Zastosowanie derywatyzacji analitów w przygotowaniu próbek do oznaczeń chemicznych
T-A-5Przygotowanie próbek gazowych do analizy
T-W-1Podstawowe etapy przygotowania próbek środowiskowych do analizy.
T-W-2Techniki rozkładu próbek środowiskowych
T-W-3Ekstrakcja analitów z próbek środowiskowych.
T-W-4Metody wstępnego przygotowania analitów do analizy właściwej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności studenta i jego zaangażowania w realizację zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną i niechętną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów.
3,0Student jest w małym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje bierną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma duże trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
3,5Student jest w średnim stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje obojętną postawę w realizacji działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
4,0Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
4,5Student jest w dużym stopniu świadomy odpowiedzialności za stan środowiska. Wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów. Ma niewielkie trudności w samodzielnym planowaniu tych działań.
5,0Student jest świadomy odpowiedzialności za stan środowiska i wykazuje aktywną postawę w planowaniu działań służących ocenie jakości jego poszczególnych elementów.