Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ekologia morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia morza
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 5 0,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia, Fizyka, Chemia, Hydrobiologia, Hydrochemia, Ekologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie ze zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi w oparciu o które funkcjonują ekosystemy morskie
C-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
C-3Zrozumienie bioróżnorodności hydrobiontów jako wyraz przystosowania do zmiennych siedlisk i warunków fizyko - chemicznych w morzu (inwazyjność, migracje etc.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział środowiskowy mórz na strefy biologiczne Charakterystyka, podziały i przystosowanie organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)1
T-A-2Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito i zoobentos) Ekologiczne przystosowania organizmów do życia na dnie piaszczystym, skalistym i kamienistym1
T-A-3Awifauna środowiska morskiego. podziały, strategia żerowania i rola w ekosystemie morskim Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych - rafy koralowe i zarośla mangrowe1
T-A-4Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne1
T-A-5Bałtyk. Organizmy wód słonawych Metody analizy danych biotycznych i ich interpretacja (CLUSTER, MDS, wskaźniki biocenotyczne)1
5
laboratoria
T-L-1Wdrażanie polskiej wersji metody River Habitat Survey - system waloryzacji hydromorfologicznej rzek w Unii Europejskiej2
T-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza1
T-L-3Pobór materiału biologicznego z plaży - ekotonu pomiędzy środowiskiem ladowym i morskim1
T-L-4Identyfikacja psammonu, sposoby przygotowywania preparatów stałych do obserwacji mikroskopowych1
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka środowiska Wszechoceanu, rozmieszczenie oceanów na kuli ziemskiej, klasyfikacja mórz Zwierzęta i środowisko fizyczne. Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność organizmów morskich1
T-W-2Gęstość wody morskiej. (masa ciała, szkielety, kształt ciała). Pływalność i unoszenie się na wodzie Ciśnienie osmotyczne. Zasolenie. Organizmy eury- i stenohalinowe. Gazy w wodzie morskiej (tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór). Zjawisko tiobiozy.1
T-W-3Temperatura (wpływy pośrednie i bezpośrednie, organizmy zmienno i stałocieplne). Światło i barwa (światło słoneczne, bioluminescencja, barwa) Dynamika wód oceanicznych (falowanie, prądy, pływy)1
T-W-4Charakterystyka środowiska osadowego. Klasyfikacja osadów. Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej1
T-W-5Antropogeniczne zagrożenia środowiska morskiego. Konsekwencje wzrostu produktywności mórzi oceanów. Gatunki obce i inwazyjne Zarządzenie Strefą przybrzeżną M. Bałtyckiego, tworzenie ochronnych stref, parków krajobrazowo-przyrodniczych etc.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych5
A-L-2Studiowanie literatury10
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do zajęć5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie ćwiczeń2
A-W-5Studiowanie literatury13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z interpretacją uzyskanych przez studentów wyników podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (przeprowadzenie analizy granulometrcznej osadu z wykorzystaniem wymaganego sprzętu laboratoryjnego np.: wagi analitycznej, wytrząsarki, suszarki itd.)
M-5Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem technik komputerowej analizy obrazu (Multi Scan)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonanego zadania praktycznego po zakończeniu ćwiczenia
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D6_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu i rozmieszczeniu hydrobiontów w środowisku morskim
BL_2A_W01, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D6_W02
Student potrafi wskazać pozytywne i negatywne skutki eksploatacji i eksploracji zasobów mórz i oceanów
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-4, T-W-5M-1, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D6_U01
Tworzy i formułuje wnioski z monitoringu środowiska morskiego - na podstawie wskaźników abiotycznych i biotycznych
BL_2A_U01, BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D6_U02
Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować skutki antropopresji a zwłaszcza katastrofom ekologicznym (wycieki substancji ropopochodnych ze statków i wież wiertniczych, czerwone fale etc.) w różnej skali
BL_2A_U01, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D6_U03
Potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą o degradacji środowiska morskiego do jego rekultywacji
BL_2A_U02, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-5S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D6_K01
Ma świadomość powstałych zagrożeń wynikających z degradacji środowiska morskiego jako efekt antropopresji oraz konieczności ich rekultywacji
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-2T-L-2, T-L-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D6_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu i rozmieszczeniu hydrobiontów w środowisku morskim
2,0Nie potrafi zdefiniować funkcjonowania ekologicznych stref życia w morzu
3,0Rozpoznaje strefy życia morskiego i wybrane zespoły hydrobiontów
3,5Zna czynniki abiotyczne i biotyczne w środowisku morskim
4,0Rozróżnia czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na rozmieszczenie i funkcjonowania hydrobiontów w środowisku morskim
4,5Zna funkcjonowanie i rozmieszczenie hydrobiontów w środowisku morskim
5,0Zna i tłumaczy funkcjonowanie i rozmieszczenie hydrobiontów w środowisku morskim
BL_2A_BLW-S-D6_W02
Student potrafi wskazać pozytywne i negatywne skutki eksploatacji i eksploracji zasobów mórz i oceanów
2,0Nie wykazuje znajomości abiotycznych i biotycznych zasobów morza
3,0Wykazuje znajomość abiotycznych i biotycznych zasobów morza oraz ich znaczenie dla człowieka
3,5Określa zagrożenia lokalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
4,0Określa zagrożenia regionalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
4,5Określa zagrożenia globalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
5,0Określa zagrożenia globalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów; zna sposoby zapobiegania czy rewitalizacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D6_U01
Tworzy i formułuje wnioski z monitoringu środowiska morskiego - na podstawie wskaźników abiotycznych i biotycznych
2,0Nie rozumie celowości prowadznia monitoringu środowiska wodnego
3,0Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego
3,5Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych
4,0Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników biotycznych i abiotycznych
4,5Formułuje wnioski z prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych i biotycznych
5,0Ocenia skutki antropopresji w stosownej skali wynikjące z prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych i biotycznych
BL_2A_BLW-S-D6_U02
Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować skutki antropopresji a zwłaszcza katastrofom ekologicznym (wycieki substancji ropopochodnych ze statków i wież wiertniczych, czerwone fale etc.) w różnej skali
2,0Nie zna pojęcia antropopresja w odniesieniu do środowiska morskiego
3,0Potrafi powiązać katastrofy ekologiczne w środowisku morskim z antropopresją
3,5Potrafi przewidzieć i powiązać katastrofy ekologiczne w środowisku morskim z antropopresją
4,0Potrafi przewidzieć i zapobiegać katastrofom ekologicznym w środowisku morskim
4,5Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować katastrofy ekologiczne w środowisku morskim w skali lokalnej
5,0Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować katastrofy ekologiczne w środowisku morskim w skali regionalnej i globalnej
BL_2A_BLW-S-D6_U03
Potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą o degradacji środowiska morskiego do jego rekultywacji
2,0Nie rozumie pojęcia rekultywacji (rewitalizacji) w odniesieniu do środowiska wodnego
3,0Zna podstawowe pojęcia w odniesieniu do rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego
3,5Zna wybrane metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego
4,0Zna kluczowe metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego abiotycznego i biotycznego w odniesieniu do jednej ze stref ekologicznych morza
4,5Zna kluczowe metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego abiotycznego i biotycznego w odniesieniu do wszystkich stref ekologicznych morza
5,0Zna metody rekultywacji w morzu a na przykładzie sztucznej rafy potrafi przedstawić skuteczność działań rekultywacyjnych - podaje plusy i minusy takich działań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D6_K01
Ma świadomość powstałych zagrożeń wynikających z degradacji środowiska morskiego jako efekt antropopresji oraz konieczności ich rekultywacji
2,0Nie ma świadomości istnienia degradacji środowiska morskiego jako efektu antropopresji oraz konieczności ich rekultywacji
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zagrożenia wynikające z degradacji środowiska morskiego jako efektu antropopresji oraz rozumie potrzebę ich rekultywacji

Literatura podstawowa

  1. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999, 1, s.68
  2. Duxbury A.C., Duxbury A.B. Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  3. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
  4. Pliński M., Biologia organizmów morskich, wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008
  5. Radziejewska T. Masłowski J., Woźniczka A. Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  6. Wolnomiejski N., Pawlikowski T., Zarys ekologii i ochrony mórz, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006
  7. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.P.M., Artificial reefs in Europaean seas, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Boston, London, 2000, 1, s.508
  8. Thurman H.V., Zarys oceanologii, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, 1, s.553

Literatura dodatkowa

  1. Levinton J.S., Marine Biology, Oxford University Press, 1995
  2. Łomniewski K. Mańkowskki W., Zalewski J., Morze Bałtyckie, PWN, Warszawa, 1975
  3. Więcławski I. M. (red), Plaża - przewodnik użytkownika, Instytut Oceanografii PAN, Sopot, 2005
  4. Wirdheim A., Chojnacki J.C., Co się dzieje z Morzem Bałtyckim, Naturskyddsforeningen, Stockholm, 1992, 1, s.86

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział środowiskowy mórz na strefy biologiczne Charakterystyka, podziały i przystosowanie organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)1
T-A-2Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito i zoobentos) Ekologiczne przystosowania organizmów do życia na dnie piaszczystym, skalistym i kamienistym1
T-A-3Awifauna środowiska morskiego. podziały, strategia żerowania i rola w ekosystemie morskim Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych - rafy koralowe i zarośla mangrowe1
T-A-4Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne1
T-A-5Bałtyk. Organizmy wód słonawych Metody analizy danych biotycznych i ich interpretacja (CLUSTER, MDS, wskaźniki biocenotyczne)1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wdrażanie polskiej wersji metody River Habitat Survey - system waloryzacji hydromorfologicznej rzek w Unii Europejskiej2
T-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza1
T-L-3Pobór materiału biologicznego z plaży - ekotonu pomiędzy środowiskiem ladowym i morskim1
T-L-4Identyfikacja psammonu, sposoby przygotowywania preparatów stałych do obserwacji mikroskopowych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka środowiska Wszechoceanu, rozmieszczenie oceanów na kuli ziemskiej, klasyfikacja mórz Zwierzęta i środowisko fizyczne. Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność organizmów morskich1
T-W-2Gęstość wody morskiej. (masa ciała, szkielety, kształt ciała). Pływalność i unoszenie się na wodzie Ciśnienie osmotyczne. Zasolenie. Organizmy eury- i stenohalinowe. Gazy w wodzie morskiej (tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór). Zjawisko tiobiozy.1
T-W-3Temperatura (wpływy pośrednie i bezpośrednie, organizmy zmienno i stałocieplne). Światło i barwa (światło słoneczne, bioluminescencja, barwa) Dynamika wód oceanicznych (falowanie, prądy, pływy)1
T-W-4Charakterystyka środowiska osadowego. Klasyfikacja osadów. Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej1
T-W-5Antropogeniczne zagrożenia środowiska morskiego. Konsekwencje wzrostu produktywności mórzi oceanów. Gatunki obce i inwazyjne Zarządzenie Strefą przybrzeżną M. Bałtyckiego, tworzenie ochronnych stref, parków krajobrazowo-przyrodniczych etc.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych5
A-L-2Studiowanie literatury10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie się do zajęć5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie ćwiczeń2
A-W-5Studiowanie literatury13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_W01Student ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu i rozmieszczeniu hydrobiontów w środowisku morskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie ze zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi w oparciu o które funkcjonują ekosystemy morskie
C-3Zrozumienie bioróżnorodności hydrobiontów jako wyraz przystosowania do zmiennych siedlisk i warunków fizyko - chemicznych w morzu (inwazyjność, migracje etc.)
Treści programoweT-A-1Podział środowiskowy mórz na strefy biologiczne Charakterystyka, podziały i przystosowanie organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)
T-A-2Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających bental (fito i zoobentos) Ekologiczne przystosowania organizmów do życia na dnie piaszczystym, skalistym i kamienistym
T-A-5Bałtyk. Organizmy wód słonawych Metody analizy danych biotycznych i ich interpretacja (CLUSTER, MDS, wskaźniki biocenotyczne)
T-W-1Charakterystyka środowiska Wszechoceanu, rozmieszczenie oceanów na kuli ziemskiej, klasyfikacja mórz Zwierzęta i środowisko fizyczne. Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność organizmów morskich
T-W-2Gęstość wody morskiej. (masa ciała, szkielety, kształt ciała). Pływalność i unoszenie się na wodzie Ciśnienie osmotyczne. Zasolenie. Organizmy eury- i stenohalinowe. Gazy w wodzie morskiej (tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór). Zjawisko tiobiozy.
T-W-3Temperatura (wpływy pośrednie i bezpośrednie, organizmy zmienno i stałocieplne). Światło i barwa (światło słoneczne, bioluminescencja, barwa) Dynamika wód oceanicznych (falowanie, prądy, pływy)
T-W-4Charakterystyka środowiska osadowego. Klasyfikacja osadów. Procesy produkcji pierwotnej i wtórnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonanego zadania praktycznego po zakończeniu ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować funkcjonowania ekologicznych stref życia w morzu
3,0Rozpoznaje strefy życia morskiego i wybrane zespoły hydrobiontów
3,5Zna czynniki abiotyczne i biotyczne w środowisku morskim
4,0Rozróżnia czynniki abiotyczne i biotyczne wpływające na rozmieszczenie i funkcjonowania hydrobiontów w środowisku morskim
4,5Zna funkcjonowanie i rozmieszczenie hydrobiontów w środowisku morskim
5,0Zna i tłumaczy funkcjonowanie i rozmieszczenie hydrobiontów w środowisku morskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_W02Student potrafi wskazać pozytywne i negatywne skutki eksploatacji i eksploracji zasobów mórz i oceanów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
Treści programoweT-A-4Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne
T-W-5Antropogeniczne zagrożenia środowiska morskiego. Konsekwencje wzrostu produktywności mórzi oceanów. Gatunki obce i inwazyjne Zarządzenie Strefą przybrzeżną M. Bałtyckiego, tworzenie ochronnych stref, parków krajobrazowo-przyrodniczych etc.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje znajomości abiotycznych i biotycznych zasobów morza
3,0Wykazuje znajomość abiotycznych i biotycznych zasobów morza oraz ich znaczenie dla człowieka
3,5Określa zagrożenia lokalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
4,0Określa zagrożenia regionalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
4,5Określa zagrożenia globalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów
5,0Określa zagrożenia globalne degradacji wszechoceanu w wyniku grabieżczej eksploracji i eksploatacji zasobów; zna sposoby zapobiegania czy rewitalizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_U01Tworzy i formułuje wnioski z monitoringu środowiska morskiego - na podstawie wskaźników abiotycznych i biotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie ze zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi w oparciu o które funkcjonują ekosystemy morskie
C-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
C-3Zrozumienie bioróżnorodności hydrobiontów jako wyraz przystosowania do zmiennych siedlisk i warunków fizyko - chemicznych w morzu (inwazyjność, migracje etc.)
Treści programoweT-A-3Awifauna środowiska morskiego. podziały, strategia żerowania i rola w ekosystemie morskim Charakterystyczne biocenozy wybrzeży tropikalnych - rafy koralowe i zarośla mangrowe
T-A-5Bałtyk. Organizmy wód słonawych Metody analizy danych biotycznych i ich interpretacja (CLUSTER, MDS, wskaźniki biocenotyczne)
T-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza
T-W-2Gęstość wody morskiej. (masa ciała, szkielety, kształt ciała). Pływalność i unoszenie się na wodzie Ciśnienie osmotyczne. Zasolenie. Organizmy eury- i stenohalinowe. Gazy w wodzie morskiej (tlen, dwutlenek węgla, siarkowodór). Zjawisko tiobiozy.
T-W-3Temperatura (wpływy pośrednie i bezpośrednie, organizmy zmienno i stałocieplne). Światło i barwa (światło słoneczne, bioluminescencja, barwa) Dynamika wód oceanicznych (falowanie, prądy, pływy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z interpretacją uzyskanych przez studentów wyników podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (przeprowadzenie analizy granulometrcznej osadu z wykorzystaniem wymaganego sprzętu laboratoryjnego np.: wagi analitycznej, wytrząsarki, suszarki itd.)
M-5Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem technik komputerowej analizy obrazu (Multi Scan)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie celowości prowadznia monitoringu środowiska wodnego
3,0Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego
3,5Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych
4,0Rozumie celowość prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników biotycznych i abiotycznych
4,5Formułuje wnioski z prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych i biotycznych
5,0Ocenia skutki antropopresji w stosownej skali wynikjące z prowadznia monitoringu środowiska morskiego na podstawie wymaganych wskaźników abiotycznych i biotycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_U02Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować skutki antropopresji a zwłaszcza katastrofom ekologicznym (wycieki substancji ropopochodnych ze statków i wież wiertniczych, czerwone fale etc.) w różnej skali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie ze zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi w oparciu o które funkcjonują ekosystemy morskie
C-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
C-3Zrozumienie bioróżnorodności hydrobiontów jako wyraz przystosowania do zmiennych siedlisk i warunków fizyko - chemicznych w morzu (inwazyjność, migracje etc.)
Treści programoweT-L-1Wdrażanie polskiej wersji metody River Habitat Survey - system waloryzacji hydromorfologicznej rzek w Unii Europejskiej
T-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z interpretacją uzyskanych przez studentów wyników podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (przeprowadzenie analizy granulometrcznej osadu z wykorzystaniem wymaganego sprzętu laboratoryjnego np.: wagi analitycznej, wytrząsarki, suszarki itd.)
M-5Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem technik komputerowej analizy obrazu (Multi Scan)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia antropopresja w odniesieniu do środowiska morskiego
3,0Potrafi powiązać katastrofy ekologiczne w środowisku morskim z antropopresją
3,5Potrafi przewidzieć i powiązać katastrofy ekologiczne w środowisku morskim z antropopresją
4,0Potrafi przewidzieć i zapobiegać katastrofom ekologicznym w środowisku morskim
4,5Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować katastrofy ekologiczne w środowisku morskim w skali lokalnej
5,0Potrafi przewidzieć, zapobiegać i likwidować katastrofy ekologiczne w środowisku morskim w skali regionalnej i globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_U03Potrafi posłużyć się zdobytą wiedzą o degradacji środowiska morskiego do jego rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie ze zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi w oparciu o które funkcjonują ekosystemy morskie
C-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
C-3Zrozumienie bioróżnorodności hydrobiontów jako wyraz przystosowania do zmiennych siedlisk i warunków fizyko - chemicznych w morzu (inwazyjność, migracje etc.)
Treści programoweT-A-4Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne
T-A-5Bałtyk. Organizmy wód słonawych Metody analizy danych biotycznych i ich interpretacja (CLUSTER, MDS, wskaźniki biocenotyczne)
T-L-1Wdrażanie polskiej wersji metody River Habitat Survey - system waloryzacji hydromorfologicznej rzek w Unii Europejskiej
T-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza
T-L-3Pobór materiału biologicznego z plaży - ekotonu pomiędzy środowiskiem ladowym i morskim
T-L-4Identyfikacja psammonu, sposoby przygotowywania preparatów stałych do obserwacji mikroskopowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z interpretacją uzyskanych przez studentów wyników podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych
M-5Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem technik komputerowej analizy obrazu (Multi Scan)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rekultywacji (rewitalizacji) w odniesieniu do środowiska wodnego
3,0Zna podstawowe pojęcia w odniesieniu do rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego
3,5Zna wybrane metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego
4,0Zna kluczowe metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego abiotycznego i biotycznego w odniesieniu do jednej ze stref ekologicznych morza
4,5Zna kluczowe metody rekultywacji (rewitalizacji) środowiska morskiego abiotycznego i biotycznego w odniesieniu do wszystkich stref ekologicznych morza
5,0Zna metody rekultywacji w morzu a na przykładzie sztucznej rafy potrafi przedstawić skuteczność działań rekultywacyjnych - podaje plusy i minusy takich działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D6_K01Ma świadomość powstałych zagrożeń wynikających z degradacji środowiska morskiego jako efekt antropopresji oraz konieczności ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie się z rolą antropopresji w degradacji środowiska morskiego (jakość wody, zasoby ożywione i nieożywione)
Treści programoweT-L-2Monitoring środowiska morskiego z mokładu statku naukowo-szkoleniowego "Nawigator XXI" - zaznajomienie się z narzędziami do monitoringu pelagialu, dna i strefy przybrzeżej morza
T-L-3Pobór materiału biologicznego z plaży - ekotonu pomiędzy środowiskiem ladowym i morskim
T-W-5Antropogeniczne zagrożenia środowiska morskiego. Konsekwencje wzrostu produktywności mórzi oceanów. Gatunki obce i inwazyjne Zarządzenie Strefą przybrzeżną M. Bałtyckiego, tworzenie ochronnych stref, parków krajobrazowo-przyrodniczych etc.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem filmów nawiązujących do tematyki prowadzonej formy zajęć
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z interpretacją uzyskanych przez studentów wyników podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonanego zadania praktycznego po zakończeniu ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości istnienia degradacji środowiska morskiego jako efektu antropopresji oraz konieczności ich rekultywacji
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zagrożenia wynikające z degradacji środowiska morskiego jako efektu antropopresji oraz rozumie potrzebę ich rekultywacji