Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Parazytologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia ogólna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-4zapoznanie studentów z metodami diagnostyki parazytologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.1
T-A-2Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel. Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów1
T-A-3Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt1
T-A-4Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.1
T-A-5Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych. Metabolizm pasożytów1
5
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.1
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów1
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej1
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności1
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin. Sprawdzian pisemny1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie referatu15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena postawy wzgledem omawianych zagadnien i aktywnosci na zajeciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C6_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
BL_2A_BLM-S-C6_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
BL_2A_BLM-S-C6_W03
omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-4M-1, M-2S-2
BL_2A_BLM-S-C6_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C6_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
BL_2A_U16P2A_U09C-2, C-3T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-C6_K01
wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzaąych w świecie żywych organizmów
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C6_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLM-S-C6_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLM-S-C6_W03
omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLM-S-C6_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-C6_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A, Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2000
  4. Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.1
T-A-2Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel. Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów1
T-A-3Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt1
T-A-4Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.1
T-A-5Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych. Metabolizm pasożytów1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.1
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów1
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej1
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności1
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin. Sprawdzian pisemny1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie referatu15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3studiowanie wskazanej literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_W01Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
Treści programoweT-A-3Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin. Sprawdzian pisemny
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_W02omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-2Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel. Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
T-A-5Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych. Metabolizm pasożytów
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_W03omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z metodami diagnostyki parazytologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_W04omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
Treści programoweT-A-4Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_U01potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
Treści programoweT-A-3Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-4Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-C6_K01wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzaąych w świecie żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-4zapoznanie studentów z metodami diagnostyki parazytologicznej
Treści programoweT-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-2Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel. Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
T-A-3Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-4Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych. Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.
T-A-5Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych. Metabolizm pasożytów
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna.
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin. Sprawdzian pisemny
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena postawy wzgledem omawianych zagadnien i aktywnosci na zajeciach