Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Etyczno-prawne aspekty rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczno-prawne aspekty rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu etyki, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).1
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.1
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.3
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.2
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
BL_2A_W21P2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BL_2A_BL-S2-A3.5_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
BL_2A_W11, BL_2A_W21P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BL_2A_BL-S2-A3.5_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
BL_2A_W21P2A_W04C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
BL_2A_U01, BL_2A_U02P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K04P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
BL_2A_BL-S2-A3.5_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
BL_2A_BL-S2-A3.5_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-A3.5_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różyńska J. , Waligóra M. (red.), Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2012
  2. Kapelańska-Pręgowska J., Prawne i bioetyczne aspekty testów genetycznych., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2011
  3. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  4. Nawrot O., Ludzka biogeneza w standardach bioetycznych Rady Europy., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2011
  5. Aramini M., Bioetyka dla wszystkich., Wydawnictwo eSPe, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sajfan M. (red), Prawo wobec medycyny i biotechnologii. Zbiór orzeczeń z komentarzami., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  2. x, Życie i płodność, Kwartalnik Fundacji Życie i Płodność, Kraków, 2007, od nr1/2007 do obecnie, www.zycieiplodnosc.pl/kwartalnik/ (30.03.2012)
  3. Haberko J., Cywilnoprawna ochrona dziecka poczętego a stosowanie procedur medycznych., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  4. Kondratiewa-Bryzik J., Początek prawnej ochrony życia ludzkiego w świetle standardów międzynarodowych., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).1
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.1
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.3
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.2
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.5_W01Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.5_W02Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.5_W03Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.5_U01Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.5_K01Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0