Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
C-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
C-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA.2
T-A-2Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją.2
T-A-3Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych.1
T-A-4Identyfikacja polimorfizmu typu SNP. PCR-RFLP, PCR-ACRS.1
T-A-5Identyfikacja markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR.1
T-A-6PCR-SSCP. Elektroforeza poliakrylamidowa, barwienie DNA srebrem.1
T-A-7Międzygatunkowa analiza sekwencji mtDNA wybranych gatunków.1
T-A-8Analiza wyników sekwencjonowania DNA.1
10
wykłady
T-W-1Definicje markerów genetycznych.1
T-W-2Organizacja genomów. Typy sekwencji nukleotydowych.1
T-W-3Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.11
T-W-4Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.21
T-W-5Markery genetyczne otłuszczenia.1
T-W-6Markery genetyczne miogenezy.1
T-W-7Mechanizmy genetyczne starzenia się organizmu.1
T-W-8Markery genetyczne płci ssaków i ptaków. Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych.1
T-W-9Markery ekspresji genów. RT-PCR, real time PCR. Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej i gatunkowej.1
T-W-10Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. Sekwencjonowanie DNA.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia materiału.20
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w przeprowadzonych wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W01
Definiuje typy markerów genetycznych.
BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W05, P2A_W07C-1M-1S-1
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W02
Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
BL_2A_W11, BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-3M-1, M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W03
Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
BL_2A_W03, BL_2A_W12P2A_W01, P2A_W02, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U01
Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2M-3S-2
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U02
Potrafi przygotować in silico mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne w identyfikacji SNP.
BL_2A_U06, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3M-3S-2
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U03
Interpretuje wyniki analizy SSCP, potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
BL_2A_U09P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05C-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.4_K01
Ma świadomość złożoności i różnorodności genomów.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W01
Definiuje typy markerów genetycznych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W02
Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W03
Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U01
Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U02
Potrafi przygotować in silico mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne w identyfikacji SNP.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U03
Interpretuje wyniki analizy SSCP, potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011
  3. Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA.2
T-A-2Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją.2
T-A-3Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych.1
T-A-4Identyfikacja polimorfizmu typu SNP. PCR-RFLP, PCR-ACRS.1
T-A-5Identyfikacja markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR.1
T-A-6PCR-SSCP. Elektroforeza poliakrylamidowa, barwienie DNA srebrem.1
T-A-7Międzygatunkowa analiza sekwencji mtDNA wybranych gatunków.1
T-A-8Analiza wyników sekwencjonowania DNA.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje markerów genetycznych.1
T-W-2Organizacja genomów. Typy sekwencji nukleotydowych.1
T-W-3Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.11
T-W-4Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.21
T-W-5Markery genetyczne otłuszczenia.1
T-W-6Markery genetyczne miogenezy.1
T-W-7Mechanizmy genetyczne starzenia się organizmu.1
T-W-8Markery genetyczne płci ssaków i ptaków. Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych.1
T-W-9Markery ekspresji genów. RT-PCR, real time PCR. Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej i gatunkowej.1
T-W-10Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. Sekwencjonowanie DNA.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia materiału.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w przeprowadzonych wykładach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_W01Definiuje typy markerów genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_W02Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_W03Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_U01Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_U02Potrafi przygotować in silico mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne w identyfikacji SNP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych.
C-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_U03Interpretuje wyniki analizy SSCP, potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O4.4_K01Ma świadomość złożoności i różnorodności genomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.