Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Pies i jego rola w społeczeństwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pies i jego rola w społeczeństwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa.2
T-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.1
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa1
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka1
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo1
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów1
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów2
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-3Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt3
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-6Zaliczenie pisemne zajęć1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-A3.4_W01
Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
BL_2A_W13, BL_2A_W21P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BL_2A_BL-S2-A3.4_W02
Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
BL_2A_W13, BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-A3.4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_2A_BL-S2-A3.4_K02
Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
BL_2A_K06P2A_K06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-A3.4_W01
Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
2,0Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,0Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać
4,0Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady
4,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady
5,0Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami
BL_2A_BL-S2-A3.4_W02
Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
2,0Student nie zna żadnych typów użytkowych psów
3,0Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów
4,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań
4,5Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
5,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-A3.4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,0Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,0Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy
BL_2A_BL-S2-A3.4_K02
Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
2,0Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami
3,0Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
3,5Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,5Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
5,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
  2. Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  4. Morris D., Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Krämer E., Psy, rasy: charakter i utrzymanie, MULTICO, Warszawa, 1997
  2. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa.2
T-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.1
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa1
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka1
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo1
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów1
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów2
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-3Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt3
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-6Zaliczenie pisemne zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.4_W01Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
BL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,0Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem
3,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać
4,0Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady
4,5Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady
5,0Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.4_W02Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa.
T-W-2Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego.
T-W-3Ważniejsze kierunki użytkowania psa
T-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych typów użytkowych psów
3,0Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów
4,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań
4,5Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań
5,0Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.4_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,0Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
3,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,0Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
4,5Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-A3.4_K02Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka
Treści programoweT-W-4Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka
T-W-5Pies a prawo, właściciel psa a prawo
T-W-6Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów
T-W-7Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów
T-W-8Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt
M-3Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu
S-2Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami
3,0Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
3,5Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
4,5Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych
5,0Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami