Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Metody planowania ochrony przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody planowania ochrony przyrody
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody, ekologii i systematyki organizmów żywych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.2
T-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.1
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony przyrody w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. Ochrona przyrody na terenach zurbanizowanych.2
5
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.1
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.1
T-W-3Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.1
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.1
T-W-5Wdrożenie i praktyczna realizacja ochrony przyrody. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji9
A-A-3konsultacje1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.1_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BL_2A_BLR-S-O8.1_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowanach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.1_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-A-3, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.1_K01
Potrafi przekazać wiedzę o uwarunkowaniach i skutkach podjętych decyzji planistycznych innym osobom i organizacjom
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.1_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
2,0Uzyska mniej niż 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_2A_BLR-S-O8.1_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowanach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi referat w niemal wyczerpujący sposób omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi prawidłowo odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi referat w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.1_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań.
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki..

Literatura podstawowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.2
T-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.1
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony przyrody w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. Ochrona przyrody na terenach zurbanizowanych.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.1
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.1
T-W-3Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.1
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.1
T-W-5Wdrożenie i praktyczna realizacja ochrony przyrody. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie prezentacji9
A-A-3konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.1_W01Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Instrukcja ogólna i operaty szczegółowe.
T-W-3Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.
T-W-4Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyska mniej niż 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.1_W02Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowanach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.
T-A-2Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony przyrody w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. Ochrona przyrody na terenach zurbanizowanych.
T-W-5Wdrożenie i praktyczna realizacja ochrony przyrody. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi referat w sposób niepełny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi referat w niemal wyczerpujący sposób omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi prawidłowo odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi referat w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiający wybrane zagadnienie dotyczące uwarunkowań wdrażania ochrony przyrody. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.1_U01Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-A-3Planowanie i realizacja ochrony przyrody w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. Ochrona przyrody na terenach zurbanizowanych.
T-W-5Wdrożenie i praktyczna realizacja ochrony przyrody. Rola podmiotów państwowych, samorządów i organizacji pozarządowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, konkretnie ocenić ich skutki..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.1_K01Potrafi przekazać wiedzę o uwarunkowaniach i skutkach podjętych decyzji planistycznych innym osobom i organizacjom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy