Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Interakcje i gradacje owadów w biocenozach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interakcje i gradacje owadów w biocenozach
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW5 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi sprzetu do mikro- i makroskopii
W-2znajomość pospolitych gatunków roślin uprawnych i dziko rosnących
W-3podstawowa wiedza z zakresu entomologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów fitofagicznych i zapoznanie z metodami prognozowania pojawów owadów w różnych biocenozach
C-2zrozumienie przyczyn i mechanizmów gradacji owadów w różnych biocenozach oraz przedstawienie skutecznych metod ich ochrony

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy troficzne owadów. Łańcuchy pokarmowe. Metody porównywania zgrupowań owadów w różnych środowiskach.2
T-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.3
5
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii populacji: definicja populacji, zagęszczenie i struktura populacji. Rozrodczość i śmiertelnośc populacji.1
T-W-2Dynamika liczebności populacji owadów. Typy i przyczyny zmian liczebności owadów.1
T-W-3Mechanizm i przyczyny masowych pojawów owadów w środowisku. Czynniki meteorologiczne i pokarmowe.1
T-W-4Czynniki wewnątrzpopulacyjne a gradacje owadów.1
T-W-5Wpływ czynników biocenotycznych na liczebność populacji owadów. Kasyfikacja oddziaływań międzygatunkowych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa8
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów10
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4objaśnienia z użyciem prezentacji multimedialnej
M-5ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-6film
M-7pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-6Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_W01
chrakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
BL_2A_W01, BL_2A_W09, BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-A-1, T-A-2M-4, M-5, M-7S-1, S-2, S-4, S-6
BL_2A_BLR-S-O8.3_W02
objaśnia przyczyny i mechanizmy gradacji owadów oraz charakteryzuje skuteczne metody ochrony biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
BL_2A_W06, BL_2A_W07, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-2T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-6S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
BL_2A_U06, BL_2A_U10, BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2M-3, M-4, M-5, M-7S-1, S-2, S-3, S-4, S-6
BL_2A_BLR-S-O8.3_U02
interpretuje przyczyny masowych pojawów owadów w i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony ekosystemów przed gradacjami owadów
BL_2A_U10, BL_2A_U13, BL_2A_U15P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-2T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-6S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_K01
jest odpowiedzialny za właściwą ocenę zagrożenia biocenoz wystąpieniem gradacji owadów
BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2T-A-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3S-6
BL_2A_BLR-S-O8.3_K02
jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji o sposobie zapobiegania masowym gradacjom owadów
BL_2A_K04, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2T-A-2M-2, M-3S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_W01
chrakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
2,0nie potrafi odróżnić owadów od innych stawonogów nie potrafi zdefiniować pojęcia "prognozowanie" nie potrafi wskazac żadnej metody prognozowania owadów w środowisku
3,0odróżnia owady od innych stawonogów potrafi zdefiniowac pojęcie "prognozowanie"
3,5potrafi scharakteryzować różne grupy troficzne owadów potrafi zdefiniowac pojęcie "prognozowanie" i wymienić przynajmniej jedną metodę prognozowania pojawu owadów w wybranym środowisku
4,0potrafi schrarkateryzować owady do rzędu z uwzględnieniem różnych grup troficznych owadów potrafi zdefiniować i wymienić kilka metod prognozowania pojawów owadów w środowisku
4,5potrafi schrakteryzować owady do rodzin z uwzględnieniem różnych grup troficznych owadów potrafi zdefiniować i wymienić kilka metod prognozowania pojawu owadów w poszczególnych agro- i biocenozach
5,0potrafi scharakteryzowac owady fitofagiczne do gatunku potrafi zdefiniować i wymienić najważniejsze metody prognozowania pojawów ważniejszych gatunków fitofagów w agro- i biocenozach
BL_2A_BLR-S-O8.3_W02
objaśnia przyczyny i mechanizmy gradacji owadów oraz charakteryzuje skuteczne metody ochrony biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
2,0nie potrafi wskazać żadnych przyczyn ani mechanizmów gradacji owadów nie umie opisać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
3,0definiuje przyczyny gradacji owadów nie potrafi wytłumaczyć mechanizmów gradacji owadów nie umie opisać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
3,5definuje przyczyny i wymienia niektóre mechanizmy gradacji owadów opisuje i objaśnia wybrane metody ochrony agrocenoz przed masowymi pojawami owadów
4,0definiuje przyczyny i tłumaczy wybrane mechanizmy gradacji owadów opisuje i objaśnia wybrane metody ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów
4,5definiuje przyczyny i tłumaczy większość mechanizmów gradacji owadów wskazuje czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na gradacje owadów w środowisku opisuje wiekszość skutecznych metod ochrony określonych agro- i biocenoz
5,0definiuje przyczyny i tłumaczy najważniejsze mechanizmy gradacji owadów wskazuje czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na gradacje owadów w określonych agro- i biocenozach opisuje i wskazuje skuteczne metody ochrony określonych agro- i biocenoz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
2,0nie potrafi zidentyfikować i rozpoznać owadów nie potrafi opisać żadnych metod prognozowania pojawów owadów w środowisku
3,0potrafi zidentyfikować owady potrafi ogólnie ocenić potrzebę zastosowania metod prognozowania pojawu owadów w środowisku
3,5potrafi zidentyfikować różne grupy troficzne owadów potrafi ocenić potrzebe zastosowania metod prognozowania pojawu owadów w agro- i biocenozach
4,0potrafi zidentyfikować owady do rzędu z uwzględnieniem różnych grup troficznych zna wybrane metody prognozowania pojawu owadów w agro- i biocenozach
4,5potrafi zidentyfikować owady do rodzin z uwzględnieniem różnych grup troficznych potrafi wskazać skuteczne metody prognozowania pojawu określonych gatunków owadów fitofagicznych
5,0potrafi zidentyfikować owady fitofagiczne do gatunku potrafi w praktyce wybrać odpowiednie metody prognozowania pojawu określonych gatunków owadów fitofagicznych, podejmuje decyzję o konieczności ich zastosowania
BL_2A_BLR-S-O8.3_U02
interpretuje przyczyny masowych pojawów owadów w i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony ekosystemów przed gradacjami owadów
2,0nie potrafi zinterpretować przyczyn gradacji owadów w środowisku nie potrafi wskazać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
3,0potrafi ogólnie nakreślić przyczyny gradacji owadów w środowisku nie potrafi wskazać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
3,5potrafi ogólnie nakreślić przyczyny gradacji owadów w środowisku wskazuje niektóre metody ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
4,0formułuje i wskazuje przyczyny gradacji owadów fitofagicznych w agro- i biocenozach dobiera metody ochrony agro- i biocenoz
4,5formułuje przyczyny gradacji owadów fitofagicznych w określonych agro- i biocenozach weryfikuje i dobiera metody ochrony określonych agro- i biocenoz
5,0interpretuje i analizuje przyczyny gradacji owadów w określonych agro- i biocenozach łączy, wykorzystuje i stosuje skuteczne metody ochrony określonych agro- i biocenoz przed gradacjami owadów fitofagicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O8.3_K01
jest odpowiedzialny za właściwą ocenę zagrożenia biocenoz wystąpieniem gradacji owadów
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale czasem tylko sa one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpoiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzysne dla otaczającego środowiska
BL_2A_BLR-S-O8.3_K02
jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji o sposobie zapobiegania masowym gradacjom owadów
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale czasem tylko sa one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpoiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzysne dla otaczającego środowiska

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia 2: Entomologia szczegółowa, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2010
  2. Szujecki A., Entomologia leśna, SGGW, Warszawa, 1998, Tom I i II
  3. Zajączkowski J., Gradacje owadów - ich przyczyny i możliwości przeciwdziałania, IBL, Sękocin Stary, 1996, Seria B

Literatura dodatkowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy troficzne owadów. Łańcuchy pokarmowe. Metody porównywania zgrupowań owadów w różnych środowiskach.2
T-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii populacji: definicja populacji, zagęszczenie i struktura populacji. Rozrodczość i śmiertelnośc populacji.1
T-W-2Dynamika liczebności populacji owadów. Typy i przyczyny zmian liczebności owadów.1
T-W-3Mechanizm i przyczyny masowych pojawów owadów w środowisku. Czynniki meteorologiczne i pokarmowe.1
T-W-4Czynniki wewnątrzpopulacyjne a gradacje owadów.1
T-W-5Wpływ czynników biocenotycznych na liczebność populacji owadów. Kasyfikacja oddziaływań międzygatunkowych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2udział w konsultacjach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_W01chrakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów fitofagicznych i zapoznanie z metodami prognozowania pojawów owadów w różnych biocenozach
Treści programoweT-A-1Grupy troficzne owadów. Łańcuchy pokarmowe. Metody porównywania zgrupowań owadów w różnych środowiskach.
T-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-4objaśnienia z użyciem prezentacji multimedialnej
M-5ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-7pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-6Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odróżnić owadów od innych stawonogów nie potrafi zdefiniować pojęcia "prognozowanie" nie potrafi wskazac żadnej metody prognozowania owadów w środowisku
3,0odróżnia owady od innych stawonogów potrafi zdefiniowac pojęcie "prognozowanie"
3,5potrafi scharakteryzować różne grupy troficzne owadów potrafi zdefiniowac pojęcie "prognozowanie" i wymienić przynajmniej jedną metodę prognozowania pojawu owadów w wybranym środowisku
4,0potrafi schrarkateryzować owady do rzędu z uwzględnieniem różnych grup troficznych owadów potrafi zdefiniować i wymienić kilka metod prognozowania pojawów owadów w środowisku
4,5potrafi schrakteryzować owady do rodzin z uwzględnieniem różnych grup troficznych owadów potrafi zdefiniować i wymienić kilka metod prognozowania pojawu owadów w poszczególnych agro- i biocenozach
5,0potrafi scharakteryzowac owady fitofagiczne do gatunku potrafi zdefiniować i wymienić najważniejsze metody prognozowania pojawów ważniejszych gatunków fitofagów w agro- i biocenozach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_W02objaśnia przyczyny i mechanizmy gradacji owadów oraz charakteryzuje skuteczne metody ochrony biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przyczyn i mechanizmów gradacji owadów w różnych biocenozach oraz przedstawienie skutecznych metod ich ochrony
Treści programoweT-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii populacji: definicja populacji, zagęszczenie i struktura populacji. Rozrodczość i śmiertelnośc populacji.
T-W-2Dynamika liczebności populacji owadów. Typy i przyczyny zmian liczebności owadów.
T-W-3Mechanizm i przyczyny masowych pojawów owadów w środowisku. Czynniki meteorologiczne i pokarmowe.
T-W-4Czynniki wewnątrzpopulacyjne a gradacje owadów.
T-W-5Wpływ czynników biocenotycznych na liczebność populacji owadów. Kasyfikacja oddziaływań międzygatunkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-6film
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać żadnych przyczyn ani mechanizmów gradacji owadów nie umie opisać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
3,0definiuje przyczyny gradacji owadów nie potrafi wytłumaczyć mechanizmów gradacji owadów nie umie opisać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów fitofagicznych
3,5definuje przyczyny i wymienia niektóre mechanizmy gradacji owadów opisuje i objaśnia wybrane metody ochrony agrocenoz przed masowymi pojawami owadów
4,0definiuje przyczyny i tłumaczy wybrane mechanizmy gradacji owadów opisuje i objaśnia wybrane metody ochrony agro- i biocenoz przed masowymi pojawami owadów
4,5definiuje przyczyny i tłumaczy większość mechanizmów gradacji owadów wskazuje czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na gradacje owadów w środowisku opisuje wiekszość skutecznych metod ochrony określonych agro- i biocenoz
5,0definiuje przyczyny i tłumaczy najważniejsze mechanizmy gradacji owadów wskazuje czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na gradacje owadów w określonych agro- i biocenozach opisuje i wskazuje skuteczne metody ochrony określonych agro- i biocenoz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_U01identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz opisuje metody prognozowania ich pojawów w biocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów fitofagicznych i zapoznanie z metodami prognozowania pojawów owadów w różnych biocenozach
Treści programoweT-A-1Grupy troficzne owadów. Łańcuchy pokarmowe. Metody porównywania zgrupowań owadów w różnych środowiskach.
T-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4objaśnienia z użyciem prezentacji multimedialnej
M-5ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-7pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z kolokwiów
S-6Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zidentyfikować i rozpoznać owadów nie potrafi opisać żadnych metod prognozowania pojawów owadów w środowisku
3,0potrafi zidentyfikować owady potrafi ogólnie ocenić potrzebę zastosowania metod prognozowania pojawu owadów w środowisku
3,5potrafi zidentyfikować różne grupy troficzne owadów potrafi ocenić potrzebe zastosowania metod prognozowania pojawu owadów w agro- i biocenozach
4,0potrafi zidentyfikować owady do rzędu z uwzględnieniem różnych grup troficznych zna wybrane metody prognozowania pojawu owadów w agro- i biocenozach
4,5potrafi zidentyfikować owady do rodzin z uwzględnieniem różnych grup troficznych potrafi wskazać skuteczne metody prognozowania pojawu określonych gatunków owadów fitofagicznych
5,0potrafi zidentyfikować owady fitofagiczne do gatunku potrafi w praktyce wybrać odpowiednie metody prognozowania pojawu określonych gatunków owadów fitofagicznych, podejmuje decyzję o konieczności ich zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_U02interpretuje przyczyny masowych pojawów owadów w i biocenozach oraz dobiera skuteczne metody ochrony ekosystemów przed gradacjami owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przyczyn i mechanizmów gradacji owadów w różnych biocenozach oraz przedstawienie skutecznych metod ich ochrony
Treści programoweT-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii populacji: definicja populacji, zagęszczenie i struktura populacji. Rozrodczość i śmiertelnośc populacji.
T-W-2Dynamika liczebności populacji owadów. Typy i przyczyny zmian liczebności owadów.
T-W-3Mechanizm i przyczyny masowych pojawów owadów w środowisku. Czynniki meteorologiczne i pokarmowe.
T-W-4Czynniki wewnątrzpopulacyjne a gradacje owadów.
T-W-5Wpływ czynników biocenotycznych na liczebność populacji owadów. Kasyfikacja oddziaływań międzygatunkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-6film
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zinterpretować przyczyn gradacji owadów w środowisku nie potrafi wskazać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
3,0potrafi ogólnie nakreślić przyczyny gradacji owadów w środowisku nie potrafi wskazać żadnych metod ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
3,5potrafi ogólnie nakreślić przyczyny gradacji owadów w środowisku wskazuje niektóre metody ochrony agro- i biocenoz przed gradacjami owadów
4,0formułuje i wskazuje przyczyny gradacji owadów fitofagicznych w agro- i biocenozach dobiera metody ochrony agro- i biocenoz
4,5formułuje przyczyny gradacji owadów fitofagicznych w określonych agro- i biocenozach weryfikuje i dobiera metody ochrony określonych agro- i biocenoz
5,0interpretuje i analizuje przyczyny gradacji owadów w określonych agro- i biocenozach łączy, wykorzystuje i stosuje skuteczne metody ochrony określonych agro- i biocenoz przed gradacjami owadów fitofagicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_K01jest odpowiedzialny za właściwą ocenę zagrożenia biocenoz wystąpieniem gradacji owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przyczyn i mechanizmów gradacji owadów w różnych biocenozach oraz przedstawienie skutecznych metod ich ochrony
Treści programoweT-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
T-W-3Mechanizm i przyczyny masowych pojawów owadów w środowisku. Czynniki meteorologiczne i pokarmowe.
T-W-4Czynniki wewnątrzpopulacyjne a gradacje owadów.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale czasem tylko sa one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpoiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzysne dla otaczającego środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O8.3_K02jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji o sposobie zapobiegania masowym gradacjom owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przyczyn i mechanizmów gradacji owadów w różnych biocenozach oraz przedstawienie skutecznych metod ich ochrony
Treści programoweT-A-2Prognozowanie liczbeności owadów. Sterowanie procesami środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale rzadko kieruje się dobrem środowiska
3,5ma świadomośc odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale czasem tylko sa one korzystne dla środowiska
4,0ma świadomość odpoiedzialności za podejmowane decyzje, ale nie zawsze są one korzystne dla środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, przeważnie są one korzystne dla środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyślane, logiczne i korzysne dla otaczającego środowiska