Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Ssaki morskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ssaki morskie
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu anatomia zwierząt
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z anatomicznym i fizjologicznym przystosowaniem ssaków do życia w środowisku wodnym
C-2zapoznanie z biologią ssaków morskich
C-3zapoznanie z systematyką ssaków morskich oraz ich cechami charakterystycznymi umożliwiającymi ich rozpoznawanie
C-4zapoznanie z ssakami bałtyckimi i ich interakcją z rybołówstwem
C-5zapoznanie z podstawami prowadzenia monitoringu ssaków morskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia ssaków morskich Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym1
T-A-2Charakterystyka waleni Cetacea (fiszbinowce Mysticeti) Charakterystyka waleni Cetacea (zębowce Odontoceti)1
T-A-3Charakterystyka syren Sirenia (manaty Trichechidae) Charakterystyka syren Sirenia (diugonie Diugongidae) Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (foki Phocidae)1
T-A-4Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (uchatki Otaridae, morsy Odobenidae)1
T-A-5Ssaki bałtyckie1
5
laboratoria
T-L-1Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Pomorska2
T-L-2Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Gdańska3
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka i biologia ssaków morskich1
T-W-2Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym1
T-W-3Systematyka ssaków morskich1
T-W-4Rozmieszczenie ssaków morskich i ich migracje1
T-W-5Eksploatacja i ochrona ssaków2
T-W-6Ssaki morskie a rybołówstwo2
T-W-7Ssaki bałtyckie2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielne przygotowanie się do kolokwium8
A-A-3Kolokwium2
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie dokumentacji prowadzonych na transektach obserwacji8
A-L-3przygotowanie roportu końcowego z przeprowadzonych na transektach obserwacji2
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja
M-2ćwiczenia audytoryjne - wykład problemowy
M-3ćwiczenia audytoryjne - dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia audytoryjne - z użyciem komputera
M-5ćwiczenia labolatoryjne - metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch raportów końcowych z przeprowadzonego monitoringu
S-3Ocena podsumowująca: przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C12_W01
student ma ogólną wiedzę z zakresu biologii i systematyki ssaków morskich
BL_2A_W01, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLW-S-C12_W02
student ma wiedzę dotyczącą anatomicznego i fizjologicznego przystosowania ssaków morskich do życia w wodzie
BL_2A_W01, BL_2A_W10, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-2M-1S-1
BL_2A_BLW-S-C12_W03
student ma wiedzę na temat ssaków bałtyckich i ich interakcji z rybołówstwem
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-4T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C12_U01
student potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki ssaków morskich na podstawie ich cech systematycznych
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLW-S-C12_U02
student potrafi przeprowadzić obserwacje środowiska naturalnego ze szczególnym ukierunkowaniem na monitoring ssaków morskich
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-5T-L-1, T-L-2M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C12_K01
Student charakteryzuje się dbałością o środowisko życia ssaków morskich oraz jest chętny do ochrony ssaków bałtyckich. Wykazuje się kreatywnością, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy a także wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
BL_2A_K01, BL_2A_K05, BL_2A_K06P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08C-4, C-5T-L-1, T-L-2M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C12_W01
student ma ogólną wiedzę z zakresu biologii i systematyki ssaków morskich
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
BL_2A_BLW-S-C12_W02
student ma wiedzę dotyczącą anatomicznego i fizjologicznego przystosowania ssaków morskich do życia w wodzie
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
BL_2A_BLW-S-C12_W03
student ma wiedzę na temat ssaków bałtyckich i ich interakcji z rybołówstwem
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C12_U01
student potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki ssaków morskich na podstawie ich cech systematycznych
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
BL_2A_BLW-S-C12_U02
student potrafi przeprowadzić obserwacje środowiska naturalnego ze szczególnym ukierunkowaniem na monitoring ssaków morskich
2,0Brak uczestnictwa w zajęciach terenowych. Brak raportów końcowych z monitoringu.
3,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy.
4,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji.
4,5Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji oraz szacowania błędów.
5,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Samodzielna analiza i interpretacja uzyskanych wyników w oparciu i z zastosowaniem pozyskanej wiedzy. Student potrafi efektywnie prezentować, analizować oraz dyskutować o osiągniętych wynikach obserwacji oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C12_K01
Student charakteryzuje się dbałością o środowisko życia ssaków morskich oraz jest chętny do ochrony ssaków bałtyckich. Wykazuje się kreatywnością, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy a także wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
2,0
3,0student wykazuje się odpowiedzialną postawą podczas zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  2. D.E. Wilson, D.M. Reeder, Mammal species of the world. A taxonomic and geographic reference., Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  3. Bernd G. Würsig, J. G. M. Thewissen, Encyclopedia of marine mammals, Gulf Professional Publishing, 2002

Literatura dodatkowa

  1. N. A. Mackintosh, The stocks of whales, Fishing News (Books) Ltd, 1965

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia ssaków morskich Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym1
T-A-2Charakterystyka waleni Cetacea (fiszbinowce Mysticeti) Charakterystyka waleni Cetacea (zębowce Odontoceti)1
T-A-3Charakterystyka syren Sirenia (manaty Trichechidae) Charakterystyka syren Sirenia (diugonie Diugongidae) Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (foki Phocidae)1
T-A-4Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (uchatki Otaridae, morsy Odobenidae)1
T-A-5Ssaki bałtyckie1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Pomorska2
T-L-2Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Gdańska3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i biologia ssaków morskich1
T-W-2Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym1
T-W-3Systematyka ssaków morskich1
T-W-4Rozmieszczenie ssaków morskich i ich migracje1
T-W-5Eksploatacja i ochrona ssaków2
T-W-6Ssaki morskie a rybołówstwo2
T-W-7Ssaki bałtyckie2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielne przygotowanie się do kolokwium8
A-A-3Kolokwium2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2przygotowanie dokumentacji prowadzonych na transektach obserwacji8
A-L-3przygotowanie roportu końcowego z przeprowadzonych na transektach obserwacji2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_W01student ma ogólną wiedzę z zakresu biologii i systematyki ssaków morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z biologią ssaków morskich
C-3zapoznanie z systematyką ssaków morskich oraz ich cechami charakterystycznymi umożliwiającymi ich rozpoznawanie
Treści programoweT-A-1Biologia ssaków morskich Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym
T-W-1Charakterystyka i biologia ssaków morskich
T-W-3Systematyka ssaków morskich
T-W-4Rozmieszczenie ssaków morskich i ich migracje
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja
M-2ćwiczenia audytoryjne - wykład problemowy
M-3ćwiczenia audytoryjne - dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia audytoryjne - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_W02student ma wiedzę dotyczącą anatomicznego i fizjologicznego przystosowania ssaków morskich do życia w wodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z anatomicznym i fizjologicznym przystosowaniem ssaków do życia w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-2Anatomiczne i fizjologiczne przystosowanie ssaków morskich do życia w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_W03student ma wiedzę na temat ssaków bałtyckich i ich interakcji z rybołówstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z ssakami bałtyckimi i ich interakcją z rybołówstwem
Treści programoweT-W-5Eksploatacja i ochrona ssaków
T-W-7Ssaki bałtyckie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja
M-2ćwiczenia audytoryjne - wykład problemowy
M-3ćwiczenia audytoryjne - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_U01student potrafi rozpoznawać podstawowe gatunki ssaków morskich na podstawie ich cech systematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z systematyką ssaków morskich oraz ich cechami charakterystycznymi umożliwiającymi ich rozpoznawanie
Treści programoweT-A-2Charakterystyka waleni Cetacea (fiszbinowce Mysticeti) Charakterystyka waleni Cetacea (zębowce Odontoceti)
T-A-3Charakterystyka syren Sirenia (manaty Trichechidae) Charakterystyka syren Sirenia (diugonie Diugongidae) Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (foki Phocidae)
T-A-4Charakterystyka płetwonogich Pinnipedia (uchatki Otaridae, morsy Odobenidae)
T-A-5Ssaki bałtyckie
T-W-3Systematyka ssaków morskich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny - metoda podająca z użyciem sprzętu multimedialnego, pokaz połączony z przeżyciem, film, ekspozycja
M-2ćwiczenia audytoryjne - wykład problemowy
M-3ćwiczenia audytoryjne - dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia audytoryjne - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemnego kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Uzyskanie poniżej 60 punktów z kolokwium.
3,0Uzyskanie 60 punktów z kolokwium.
3,5Uzyskanie 70 punktów z kolokwium.
4,0Uzyskanie 80 punktów z kolokwium.
4,5Uzyskanie 90 punktów z kolokwium.
5,0Uzyskanie 100 punktów z kolokwium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_U02student potrafi przeprowadzić obserwacje środowiska naturalnego ze szczególnym ukierunkowaniem na monitoring ssaków morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z podstawami prowadzenia monitoringu ssaków morskich
Treści programoweT-L-1Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Pomorska
T-L-2Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Gdańska
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia labolatoryjne - metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch raportów końcowych z przeprowadzonego monitoringu
S-3Ocena podsumowująca: przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w zajęciach terenowych. Brak raportów końcowych z monitoringu.
3,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy.
4,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji.
4,5Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów z umiejętnością ich efektywnej analizy. Umiejętność prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach obserwacji oraz szacowania błędów.
5,0Uczestnictwo w zajęciach terenowych. Prezentacja dwóch raportów końcowych z przeprowadzonych monitoringów. Przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej. Samodzielna analiza i interpretacja uzyskanych wyników w oparciu i z zastosowaniem pozyskanej wiedzy. Student potrafi efektywnie prezentować, analizować oraz dyskutować o osiągniętych wynikach obserwacji oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C12_K01Student charakteryzuje się dbałością o środowisko życia ssaków morskich oraz jest chętny do ochrony ssaków bałtyckich. Wykazuje się kreatywnością, odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy a także wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
BL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4zapoznanie z ssakami bałtyckimi i ich interakcją z rybołówstwem
C-5zapoznanie z podstawami prowadzenia monitoringu ssaków morskich
Treści programoweT-L-1Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Pomorska
T-L-2Monitoring ssaków morskich – zajęcia terenowe Zatoka Gdańska
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia labolatoryjne - metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne, metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: przedstawienie raportów w formie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się odpowiedzialną postawą podczas zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0