Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Historia przetwórstwa żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia przetwórstwa żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józefa Gardzielewska <Jozefa.Gardzielewska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.2
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.1
T-W-3Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.1
T-W-4Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.1
T-W-5Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne.1
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.1
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.2
T-W-8Zaliczenie wykładów formie pisemnej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna - korzystanie zasobów bibliotecznych i internetowych25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów23
A-W-4Poprawa zaliczenia wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład zużyciem użyciem komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_W01
Student posiada podstawową wiedzę z historii przetwórstwa żywności oraz roli i znaczenia różnego rodzaju żywności w żywieniu człowieka.
BL_1A_W01, BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05C-1T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_U01
Potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka. Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
BL_1A_U19, BL_1A_U20, BL_1A_U15P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10C-1T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_K01
Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu.
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_W01
Student posiada podstawową wiedzę z historii przetwórstwa żywności oraz roli i znaczenia różnego rodzaju żywności w żywieniu człowieka.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_U01
Potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka. Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
2,0Nie potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowych zagadnień zrealizowanego materiału.
3,0Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.
4,0Potrafi na dobrym poziomie objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.
4,5Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.3_K01
Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu.
2,0Student nie przejawia aktywności w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i nie jest kreatywny.
3,0Student przejawia w dostateczny sposób aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
3,5Student przejawia powyżej dostatecznych wymagań aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
4,0Student przejawia na dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
4,5Student przejawia powyżej dobrego poziomu aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
5,0Student przejawia na bardzo dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. prof. dr hab.Świderski Franciszek, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Praca zbiorowa pod redakcją pro.dr ha. Świetlikowska Urszula, Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
  3. Bockenheim Krystyna, Przy polskim stole, Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998
  4. Ogrodowska Barbara, Tradycje polskiego stołu, Muza, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Duda Z., Stan i perspektywy rozwoju nauki i technologii mięsa., Zeszyty Problemowe Nauk Rolniczych 256 PWN, Warszawa, 1984
  2. Wesołowski E., Wkład przemysłu mięsnego w rozwój kultury technicznej i gospodarki kraju (1918-1939), Gospodarka mięsna s.2-5., 1988

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.2
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.1
T-W-3Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.1
T-W-4Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.1
T-W-5Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne.1
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.1
T-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.2
T-W-8Zaliczenie wykładów formie pisemnej.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna - korzystanie zasobów bibliotecznych i internetowych25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów23
A-W-4Poprawa zaliczenia wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.3_W01Student posiada podstawową wiedzę z historii przetwórstwa żywności oraz roli i znaczenia różnego rodzaju żywności w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.
Treści programoweT-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.
T-W-8Zaliczenie wykładów formie pisemnej.
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.
T-W-4Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.
T-W-3Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.
T-W-5Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład zużyciem użyciem komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału , ale z niewielkimi niedociągnięciami
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.3_U01Potrafi objaśniać podstawowe zagadnienia z zakresu historii przetwórstwa żywności oraz interpretować rolę i znaczenie różnych rodzajów żywności w żywieniu człowieka. Potrafi wskazać na znaczenie tradycji żywieniowych i związanych z tym rytuałów w kulturze i sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
BL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.
Treści programoweT-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.
T-W-8Zaliczenie wykładów formie pisemnej.
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.
T-W-4Przemysł spirytusowy i winiarski. Tworzenie pierwszych zakładów na skalę przemysłowa na ziemiach polskich i na świecie. Tradycyjne metody otrzymywania wina i alkoholi.Historia wina.
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.
T-W-3Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.
T-W-5Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład zużyciem użyciem komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowych zagadnień zrealizowanego materiału.
3,0Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Potrafi w dostateczny sposób objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.
4,0Potrafi na dobrym poziomie objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.
4,5Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Potrafi bardzo dobryze objaśnić i interpretować podstawowe zagadnienia z zrealizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.3_K01Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii przetwórstwa żywności i jej związku ze zwyczajami i tradycjami żywieniowymi różnych spoleczeństw na przestrzeni dziejów.
Treści programoweT-W-7Historia kawy. Przetwarzanie. Działanie i wpływ na zdrowie.
T-W-6Historia herbaty. Przetwarzanie. Znaczenie lecznicze herbaty. Rytuały.
T-W-1Wprowadzenie do historii żywności. Wykorzystanie zwierząt w pozyskiwaniu żywności u ludów starożytnych. Uboje rytualne.Tradycje żywieniowe w Polsce i na świecie.
T-W-2Historia przemysłu mięsnego. Pierwsze zakłady przemysłowe uboju zwierząt i przetwarzania mięsa. Bekoniarnie.
T-W-3Rozwój przemysłu browarniczego na przestrzenii wieków. Tradycyjne metody otrzymywania piwa. Historia piwa.
T-W-5Wyroby i potrawy regionalne ich znaczenie odżywcze i dietetyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład zużyciem użyciem komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i nie jest kreatywny.
3,0Student przejawia w dostateczny sposób aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
3,5Student przejawia powyżej dostatecznych wymagań aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
4,0Student przejawia na dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
4,5Student przejawia powyżej dobrego poziomu aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.
5,0Student przejawia na bardzo dobrym poziomie aktywność w samodzielnym zdobywaniu wiedzy oraz kreatywność.