Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Kriogenika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kriogenika
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 5 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość fizjologii, biologii komórki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą, znaczeniem i zastosowaniem kriogeniki
C-2Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji z zakresu nauczanych zagadnień.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ciekły azot jako środek chłodzący w badanich podstawowych i praktycznym zastosowaniu kriogeniki. Inne środki chłodzące1
T-A-2Zmiany właściwości fizykochemicznych i biologicznych materiałów i organizmów w niskich temperaturach1
T-A-3Przyrządy i urządzenia do kriochirurgii i krioterapii1
T-A-4Kriobanki. Bezpieczeństwo, ekonomia i technika informatyczna1
T-A-5Zastosowanie praktyczne kriokonserwacji- w hodowli zwierząt, przechowywaniu krwi pępowinowej, kriogenika w przemyśle spożywczym.1
5
wykłady
T-W-1Podstawy kriobiologii. Główne obszary zastosowania kriogeniki1
T-W-2Badania podstawowe i trendy rozwojowe w obszarze kriomedycyny1
T-W-3Kriokonserwacja prób biologicznych w hodowli zwierząt i medycynie regeneratywnej1
T-W-4Kriochirurgia w medycynie weterynaryjnej -stan obecny i perspektywy. Krioterapia u ludzi i zwierząt1
T-W-5Kriokonserwacja systemów biologicznych. Zadania kriobiologii w inzynierii tkankowej. Procesy fizykochemiczne zachodzące w układach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach8
A-A-3Przygotowanie teoretyczne i prezentacja referatu z tematyki ćwiczeń lub przeprowadenie demonstracji na ćwiczeniach8
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Weryfikacja przygotowanego matweriału4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Zebranie materiałów i przygotowanie referatu7
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału wykładowego12
A-W-4Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z poruszaną tematyką zajęć
M-4Prezentacja multimedialna
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu oraz dyskusji na temat przedstawionego referatu w gronie uczestników zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi pisemne na zadane przez prowadzącego pytania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniowac pojęcie "kriogenika", wymienić i scharakteryzować obszary jej zastosowania oraz objaśnić jej znaczenie w różnych dziedzinach (przemysł spożywczy, medycyna, rolnictwo)
BL_1A_W19, BL_1A_W17P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zastosować niskie temperatury do różnych celów (konserwacja żywności, przechowywanie materiału biologicznego, krioterapia), przygotować materiał do kriokonserwacji, dobrać odpowiednią procedurę.
BL_1A_U05, BL_1A_U02P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-A-5M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_K01
Po zakończeniu przedmiotu student posiada świadomość potrzeby stosowania i rozwijania nowych technologii, postrzega relacje między procesami i zjawiskami biologicznymi zachodzącymi na poziomie komórkowym a efektami ich i modyfikacji i wykorzystania w aspekcie aplikacyjnym i badawczym
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-A-4M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniowac pojęcie "kriogenika", wymienić i scharakteryzować obszary jej zastosowania oraz objaśnić jej znaczenie w różnych dziedzinach (przemysł spożywczy, medycyna, rolnictwo)
2,0Student nie potrafi zdefiniować pojęcia "kriogenika".
3,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i ogólnie obszary zastosowania
3,5Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienićobszary zastosowania oraz metody stosowane w kriogenice
4,0Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić szczegółowo obszary jej zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacji.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące w obiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania ..
5,0Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania w obiektach biologicznych. Potrafi przedstawić perspektywy rozwoju kriogeniki oraz nowe obszary zastosowań..

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zastosować niskie temperatury do różnych celów (konserwacja żywności, przechowywanie materiału biologicznego, krioterapia), przygotować materiał do kriokonserwacji, dobrać odpowiednią procedurę.
2,0Student nie potrafi podać, w jaki spsosób i gdzie stosuje sie kriogenikę.
3,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji.
3,5Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach.Potrafi wybrać odpowiednia procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania
4,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwości materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.
4,5Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu.Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do różnych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom. Umie przygotować wybrany materiał biologiczny do kriokonserwacji.
5,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.Umie przygotować materiał biologiczny do kriokonserwacji i przeprowadzić kriokonserwacje wybranego materiału. Wie o najważniejsztch zasadach prowadzenia kriobanku. Wie, jakie procesy fizyko-chemiczne sa istotne w wybranych procedurach kriokonserwacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.3_K01
Po zakończeniu przedmiotu student posiada świadomość potrzeby stosowania i rozwijania nowych technologii, postrzega relacje między procesami i zjawiskami biologicznymi zachodzącymi na poziomie komórkowym a efektami ich i modyfikacji i wykorzystania w aspekcie aplikacyjnym i badawczym
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty kriogeniki i jej zastosowania,
3,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego..
3,5Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego..
4,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki.
4,5Student potrafi odpowiednio ocenić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki oraz ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym.
5,0Student potrafi odpowiednio wyjaśnić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Zna zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogen Potrafi ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym. Ma kreatywne podejście do prezentowanych zagadnień.

Literatura podstawowa

  1. M. Chorowski, „Kriogenika w zastosowaniach przemysłowych, medycznych i badawczych”, Chłodnictwo i Klimatyzacja, 2005, 1
  2. Narkiewicz T., Praktyczne zastosowanie krioterapii, 2006, Acta Bio-Optica et InformaticaMedica, 2006, 4, 12
  3. Bauer J., Skrzypek A, Fizjologiczne podstawy krioterapii, Medycyna, Lasery Komputer, 1997, 3, 116-119
  4. Waszkiewicz Ł., , „Przechowywanie i transport narządów ludzkich przeznaczonych do przeszczepu, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2007, 5, 205-210

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ciekły azot jako środek chłodzący w badanich podstawowych i praktycznym zastosowaniu kriogeniki. Inne środki chłodzące1
T-A-2Zmiany właściwości fizykochemicznych i biologicznych materiałów i organizmów w niskich temperaturach1
T-A-3Przyrządy i urządzenia do kriochirurgii i krioterapii1
T-A-4Kriobanki. Bezpieczeństwo, ekonomia i technika informatyczna1
T-A-5Zastosowanie praktyczne kriokonserwacji- w hodowli zwierząt, przechowywaniu krwi pępowinowej, kriogenika w przemyśle spożywczym.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy kriobiologii. Główne obszary zastosowania kriogeniki1
T-W-2Badania podstawowe i trendy rozwojowe w obszarze kriomedycyny1
T-W-3Kriokonserwacja prób biologicznych w hodowli zwierząt i medycynie regeneratywnej1
T-W-4Kriochirurgia w medycynie weterynaryjnej -stan obecny i perspektywy. Krioterapia u ludzi i zwierząt1
T-W-5Kriokonserwacja systemów biologicznych. Zadania kriobiologii w inzynierii tkankowej. Procesy fizykochemiczne zachodzące w układach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach8
A-A-3Przygotowanie teoretyczne i prezentacja referatu z tematyki ćwiczeń lub przeprowadenie demonstracji na ćwiczeniach8
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Weryfikacja przygotowanego matweriału4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Zebranie materiałów i przygotowanie referatu7
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia materiału wykładowego12
A-W-4Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniowac pojęcie "kriogenika", wymienić i scharakteryzować obszary jej zastosowania oraz objaśnić jej znaczenie w różnych dziedzinach (przemysł spożywczy, medycyna, rolnictwo)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji z zakresu nauczanych zagadnień.
C-1Zapoznanie studentów z istotą, znaczeniem i zastosowaniem kriogeniki
Treści programoweT-W-4Kriochirurgia w medycynie weterynaryjnej -stan obecny i perspektywy. Krioterapia u ludzi i zwierząt
T-W-1Podstawy kriobiologii. Główne obszary zastosowania kriogeniki
T-W-3Kriokonserwacja prób biologicznych w hodowli zwierząt i medycynie regeneratywnej
T-W-2Badania podstawowe i trendy rozwojowe w obszarze kriomedycyny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna związana z poruszaną tematyką zajęć
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi pisemne na zadane przez prowadzącego pytania
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu oraz dyskusji na temat przedstawionego referatu w gronie uczestników zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować pojęcia "kriogenika".
3,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i ogólnie obszary zastosowania
3,5Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienićobszary zastosowania oraz metody stosowane w kriogenice
4,0Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić szczegółowo obszary jej zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacji.
4,5Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące w obiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania ..
5,0Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania w obiektach biologicznych. Potrafi przedstawić perspektywy rozwoju kriogeniki oraz nowe obszary zastosowań..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zastosować niskie temperatury do różnych celów (konserwacja żywności, przechowywanie materiału biologicznego, krioterapia), przygotować materiał do kriokonserwacji, dobrać odpowiednią procedurę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji z zakresu nauczanych zagadnień.
C-1Zapoznanie studentów z istotą, znaczeniem i zastosowaniem kriogeniki
Treści programoweT-W-3Kriokonserwacja prób biologicznych w hodowli zwierząt i medycynie regeneratywnej
T-W-5Kriokonserwacja systemów biologicznych. Zadania kriobiologii w inzynierii tkankowej. Procesy fizykochemiczne zachodzące w układach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania.
T-A-5Zastosowanie praktyczne kriokonserwacji- w hodowli zwierząt, przechowywaniu krwi pępowinowej, kriogenika w przemyśle spożywczym.
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z poruszaną tematyką zajęć
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi pisemne na zadane przez prowadzącego pytania
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu oraz dyskusji na temat przedstawionego referatu w gronie uczestników zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać, w jaki spsosób i gdzie stosuje sie kriogenikę.
3,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji.
3,5Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach.Potrafi wybrać odpowiednia procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania
4,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwości materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.
4,5Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu.Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do różnych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom. Umie przygotować wybrany materiał biologiczny do kriokonserwacji.
5,0Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.Umie przygotować materiał biologiczny do kriokonserwacji i przeprowadzić kriokonserwacje wybranego materiału. Wie o najważniejsztch zasadach prowadzenia kriobanku. Wie, jakie procesy fizyko-chemiczne sa istotne w wybranych procedurach kriokonserwacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.3_K01Po zakończeniu przedmiotu student posiada świadomość potrzeby stosowania i rozwijania nowych technologii, postrzega relacje między procesami i zjawiskami biologicznymi zachodzącymi na poziomie komórkowym a efektami ich i modyfikacji i wykorzystania w aspekcie aplikacyjnym i badawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji z zakresu nauczanych zagadnień.
C-1Zapoznanie studentów z istotą, znaczeniem i zastosowaniem kriogeniki
Treści programoweT-W-1Podstawy kriobiologii. Główne obszary zastosowania kriogeniki
T-W-5Kriokonserwacja systemów biologicznych. Zadania kriobiologii w inzynierii tkankowej. Procesy fizykochemiczne zachodzące w układach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania.
T-A-4Kriobanki. Bezpieczeństwo, ekonomia i technika informatyczna
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi pisemne na zadane przez prowadzącego pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić istoty kriogeniki i jej zastosowania,
3,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego..
3,5Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego..
4,0Student potrafi wyjaśnić istotę kriogeniki i jej zastosowanie. Potrafi ocenić jej wartość w różnych obszarach zastosowania praktycznego i naukowo-badawczego. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki.
4,5Student potrafi odpowiednio ocenić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Potrafi wytłumaczyć zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogeniki oraz ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym.
5,0Student potrafi odpowiednio wyjaśnić znaczenie kriogeniki w róznych dziedzinach życia. Wie, w jakim kierunku zmierza rozwój kriogeniki. Zna zalety i zagrożenia wynikające ze stosowania kriogen Potrafi ocenić przydatność kriogeniki w różnych obszarach zastosowania w perspektywie wieloletniej. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę na temat kriogeniki na forum publicznym. Ma kreatywne podejście do prezentowanych zagadnień.