Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki biometryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki biometryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania w języku proceduralnym i obiektowym (preferowane C++, MATLAB).
W-2Podstawowa wiedza z zakresu budowy i obsługi baz danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami i zasadami funkcjonowania współczesnych systemów rozpoznawania człowieka na podstawie indywidualnych cech charakterystycznych.
C-2Przygotowanie studentów do korzystania z oprogramowania używanego do modelowania i testowania systemów biometrycznych.
C-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania systemów biometrycznych.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności rozwiązania problemu technicznego za pomocą metod informatycznych - implementacja funkcjonalnego komponetu z zakresu ekstrakcji cech.
C-5Zdobycie przez studentów kompetencji personalnych w zakresie umiejętności czytania dokumentacji technicznej (dokumentacja producentów sprzętu, bibliotek programistycznych), wykorzystywania opisów i wiedzy zgromadzonej w Internecie do programowania własnych aplikacji
C-6Zdobycie przez studentów kompetencji społecznych w zakresie wymiany wiedzy z innymi studentami, współpracy przy implementacji algorytmów i testowaniu opracowanych rozwiązań oraz tworzeniu biometrycznych baz danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Warsztaty z projektowania systemów biometrycznych z wykorzystaniem środowisk do modelowania i testowania (np. FaReS_Mod).4
T-L-2Pozyskiwanie danych biometrycznych. Tworzenie testowych baz danych biometrycznych.2
T-L-3Programowanie składowych systemów biometrycznych z wykorzystaniem bibliotek programistycznych.4
T-L-4Implementacja wybranego algorytmu realizującego realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.5
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę systemów biometrycznych. Terminologia stosowana w dziedzinie rozpoznawania osób na podstawie indywidualnych cech. Regulacje prawne.2
T-W-2Bazowy system biometryczny: a. struktura i komponenty, b. tryby działania, c. przykłady modelowania2
T-W-3Algorytmy przetwarzania obrazów w systemach biometrycznych.3
T-W-4Zapoznanie ze sposobami weryfikacji tożsamości oraz metodami rozpoznawania człowieka na podstawie cech biometrycznych: a. twarz, b. linie papilarne i geometria dłoni, c. tęczówka, d. inne.4
T-W-5Metody oceny jakości systemów biometrycznych. Biometryczne benczmarkowe bazy danych.2
T-W-6Przykłady wykorzystania systemów rozpoznawania człowieka. Tendencje rozwoju systemów biometrycznych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów.5
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów.10
A-L-5Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury - wyszukiwanie i zapoznawanie się z rozwiązaniami implementacyjnymi.15
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładów.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, sprzętu do pozyskiwania danych biometrycznych, środowisk i bibliotek programistycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów związane z indywidualną implementacją przez studenta wybranego algorytmu realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena formująca: Kontrola postępów w implementacji wybranego algorytmu.
S-4Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z implementacji wybranego algorytmu przed grupą.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaimplementowanego rozwiązania ekstrakcji i/lub porównywania cech biometrycznych.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy teoretycznej z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_W01
Zdobycie wiedzy z zaakresu budowy i funkcjonowania systemów biometrycznych oraz pozyskiwania indywidualnych cech charakterystycznych człowieka.
BI_1A_W18, BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W12, BI_1A_W13, BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_U01
Umiejętność praktycznego rozwiązywania problemów technicznych metodami programistycznymi na przykładzie zadań stawianych biometrycznym systemom identyfikacji/weryfikacji człowieka
BI_1A_U09, BI_1A_U12, BI_1A_U13, BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_K01
Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce oraz zdobycie kompetencji społecznych w zakresie konsutowania się przy rozwiązywaniu określonych problemów i obrony własnych rezultatów.
BI_1A_K01, BI_1A_K03, BI_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-5, C-6T-L-2, T-L-4M-3S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_W01
Zdobycie wiedzy z zaakresu budowy i funkcjonowania systemów biometrycznych oraz pozyskiwania indywidualnych cech charakterystycznych człowieka.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Zna zasady budowy i funkcjonowania systemów biometrycznych. Wymienia podstawowe komponenty systemu biometrycznego. Rozróżnia kategorie cech biometrycznych.
3,5Charakteryzuje cechy biometryczne.
4,0Zna zasady oceny jakości systemu biometrycznego.
4,5Zna algorytmy realizowane przez poszczególne bloki systemu biometrycznego (algorytmy ekstrakcji cech, klasyfikacji).
5,0Porównuje cechy biometryczne oraz możliwości ich pobrania pod kątem realizacji konkretnego systemu. Zna tendencje rozwoju systemów biometrycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_U01
Umiejętność praktycznego rozwiązywania problemów technicznych metodami programistycznymi na przykładzie zadań stawianych biometrycznym systemom identyfikacji/weryfikacji człowieka
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Potrafi obsługiwać wybrane środowiska stosowane do modelowania i testowania (np. FaRes_Mod) systemów biometrycznych.
3,5Potrafi zbudować benchmarkową bazę do testu systemu biometrycznego.
4,0Potrafi przetestować system biometryczny. Umie zaprojektować system biometryczny.
4,5Korzysta z gotowych implementacji algorytmów. Potrafi sprawdzi ich skuteczność.
5,0Implementuje algorytm ekstrakcji cech biometrycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O10.2_K01
Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce oraz zdobycie kompetencji społecznych w zakresie konsutowania się przy rozwiązywaniu określonych problemów i obrony własnych rezultatów.
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmotu.
3,0Potrafi zdobyć informację z dostępnych źródeł (literatura, materiały konferencyjne, internet, inne) na temat algorytmów przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych stosowanych w systemach biometrycznych.
3,5Potrafi zaprezentować wyszukany materiał na forum grupy.
4,0Wymienia się wiedzą w grupie. Rozumie konstruktywną krytykę i potrafi się do niej dostosować.
4,5Potrafi przygotować i wygłosić prezentację nt. własnej implementacji algorytmu ekstrakcji cech.
5,0Broni osiągniętych rezultatów. Konstruuje obiektywne wnioski.

Literatura podstawowa

  1. G. Kukharev, A. Kuźmiński, Techniki Biometryczne Część I – Metody Rozpoznawania Twarzy, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2003, 310 s.
  2. Z. Wróbel, R. Koprowski, Praktyka przetwarzania obrazów z zadaniami w programie Matlab, EXIT, Warszawa, 2008, 278 s.
  3. G. Bradski, A. Kaehler, Learning OpenCV: Computer Vision with the OpenCV Library, O'Reilly, 2008, 578 s.
  4. John D. Woodward (Jr.), John D. Woodward, Nicholas M. Orlans, Peter T. Higgins, Biometrics, McGraw-Hill/Osborne Media, 2002, 416 s.

Literatura dodatkowa

  1. *, Czasopismo: Pattern Recognition, Elsevier Ltd., 2012
  2. *, Czasopismo: Pattern Recognition Letters, Elsevier Ltd., 2012
  3. Commission of the European Communities, Proposal for a Council Regulation on standards for security features and biometrics in EU citizens' passports COM(2004) 116 final, Brussels, 2004, 21 s
  4. European Commission’s Joint Research Centre (JRC), Biometrics at the Frontiers: Assessing the Impact on Society EUR 21585 EN, Technical Report Series, 2005, 146 s.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Warsztaty z projektowania systemów biometrycznych z wykorzystaniem środowisk do modelowania i testowania (np. FaReS_Mod).4
T-L-2Pozyskiwanie danych biometrycznych. Tworzenie testowych baz danych biometrycznych.2
T-L-3Programowanie składowych systemów biometrycznych z wykorzystaniem bibliotek programistycznych.4
T-L-4Implementacja wybranego algorytmu realizującego realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę systemów biometrycznych. Terminologia stosowana w dziedzinie rozpoznawania osób na podstawie indywidualnych cech. Regulacje prawne.2
T-W-2Bazowy system biometryczny: a. struktura i komponenty, b. tryby działania, c. przykłady modelowania2
T-W-3Algorytmy przetwarzania obrazów w systemach biometrycznych.3
T-W-4Zapoznanie ze sposobami weryfikacji tożsamości oraz metodami rozpoznawania człowieka na podstawie cech biometrycznych: a. twarz, b. linie papilarne i geometria dłoni, c. tęczówka, d. inne.4
T-W-5Metody oceny jakości systemów biometrycznych. Biometryczne benczmarkowe bazy danych.2
T-W-6Przykłady wykorzystania systemów rozpoznawania człowieka. Tendencje rozwoju systemów biometrycznych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów.5
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów.10
A-L-5Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury - wyszukiwanie i zapoznawanie się z rozwiązaniami implementacyjnymi.15
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładów.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O10.2_W01Zdobycie wiedzy z zaakresu budowy i funkcjonowania systemów biometrycznych oraz pozyskiwania indywidualnych cech charakterystycznych człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
BI_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą metod sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego
BI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami i zasadami funkcjonowania współczesnych systemów rozpoznawania człowieka na podstawie indywidualnych cech charakterystycznych.
C-2Przygotowanie studentów do korzystania z oprogramowania używanego do modelowania i testowania systemów biometrycznych.
C-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania systemów biometrycznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę systemów biometrycznych. Terminologia stosowana w dziedzinie rozpoznawania osób na podstawie indywidualnych cech. Regulacje prawne.
T-W-4Zapoznanie ze sposobami weryfikacji tożsamości oraz metodami rozpoznawania człowieka na podstawie cech biometrycznych: a. twarz, b. linie papilarne i geometria dłoni, c. tęczówka, d. inne.
T-W-2Bazowy system biometryczny: a. struktura i komponenty, b. tryby działania, c. przykłady modelowania
T-W-5Metody oceny jakości systemów biometrycznych. Biometryczne benczmarkowe bazy danych.
T-W-6Przykłady wykorzystania systemów rozpoznawania człowieka. Tendencje rozwoju systemów biometrycznych.
T-W-3Algorytmy przetwarzania obrazów w systemach biometrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie wiedzy teoretycznej z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Zna zasady budowy i funkcjonowania systemów biometrycznych. Wymienia podstawowe komponenty systemu biometrycznego. Rozróżnia kategorie cech biometrycznych.
3,5Charakteryzuje cechy biometryczne.
4,0Zna zasady oceny jakości systemu biometrycznego.
4,5Zna algorytmy realizowane przez poszczególne bloki systemu biometrycznego (algorytmy ekstrakcji cech, klasyfikacji).
5,0Porównuje cechy biometryczne oraz możliwości ich pobrania pod kątem realizacji konkretnego systemu. Zna tendencje rozwoju systemów biometrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O10.2_U01Umiejętność praktycznego rozwiązywania problemów technicznych metodami programistycznymi na przykładzie zadań stawianych biometrycznym systemom identyfikacji/weryfikacji człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U12wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne umożliwiające przeszukiwanie biologicznych baz danych, projektuje i tworzy proste bazy danych zawierające informacje o podłożu biologicznym
BI_1A_U13rozwiązuje proste problemy techniczne i biologiczne wykorzystując wiedzę o sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym
BI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami i zasadami funkcjonowania współczesnych systemów rozpoznawania człowieka na podstawie indywidualnych cech charakterystycznych.
C-2Przygotowanie studentów do korzystania z oprogramowania używanego do modelowania i testowania systemów biometrycznych.
C-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania systemów biometrycznych.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności rozwiązania problemu technicznego za pomocą metod informatycznych - implementacja funkcjonalnego komponetu z zakresu ekstrakcji cech.
Treści programoweT-L-1Warsztaty z projektowania systemów biometrycznych z wykorzystaniem środowisk do modelowania i testowania (np. FaReS_Mod).
T-L-2Pozyskiwanie danych biometrycznych. Tworzenie testowych baz danych biometrycznych.
T-L-3Programowanie składowych systemów biometrycznych z wykorzystaniem bibliotek programistycznych.
T-L-4Implementacja wybranego algorytmu realizującego realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, sprzętu do pozyskiwania danych biometrycznych, środowisk i bibliotek programistycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena formująca: Kontrola postępów w implementacji wybranego algorytmu.
S-4Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z implementacji wybranego algorytmu przed grupą.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaimplementowanego rozwiązania ekstrakcji i/lub porównywania cech biometrycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Potrafi obsługiwać wybrane środowiska stosowane do modelowania i testowania (np. FaRes_Mod) systemów biometrycznych.
3,5Potrafi zbudować benchmarkową bazę do testu systemu biometrycznego.
4,0Potrafi przetestować system biometryczny. Umie zaprojektować system biometryczny.
4,5Korzysta z gotowych implementacji algorytmów. Potrafi sprawdzi ich skuteczność.
5,0Implementuje algorytm ekstrakcji cech biometrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O10.2_K01Zdobycie kompetencji personalnych w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce oraz zdobycie kompetencji społecznych w zakresie konsutowania się przy rozwiązywaniu określonych problemów i obrony własnych rezultatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
BI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Zdobycie przez studentów kompetencji personalnych w zakresie umiejętności czytania dokumentacji technicznej (dokumentacja producentów sprzętu, bibliotek programistycznych), wykorzystywania opisów i wiedzy zgromadzonej w Internecie do programowania własnych aplikacji
C-6Zdobycie przez studentów kompetencji społecznych w zakresie wymiany wiedzy z innymi studentami, współpracy przy implementacji algorytmów i testowaniu opracowanych rozwiązań oraz tworzeniu biometrycznych baz danych.
Treści programoweT-L-2Pozyskiwanie danych biometrycznych. Tworzenie testowych baz danych biometrycznych.
T-L-4Implementacja wybranego algorytmu realizującego realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i burza mózgów związane z indywidualną implementacją przez studenta wybranego algorytmu realizującego pozyskiwanie i/lub porównywanie cech biometrycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kontrola postępów w implementacji wybranego algorytmu.
S-4Ocena podsumowująca: Obrona sprawozdania z implementacji wybranego algorytmu przed grupą.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaimplementowanego rozwiązania ekstrakcji i/lub porównywania cech biometrycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmotu.
3,0Potrafi zdobyć informację z dostępnych źródeł (literatura, materiały konferencyjne, internet, inne) na temat algorytmów przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych stosowanych w systemach biometrycznych.
3,5Potrafi zaprezentować wyszukany materiał na forum grupy.
4,0Wymienia się wiedzą w grupie. Rozumie konstruktywną krytykę i potrafi się do niej dostosować.
4,5Potrafi przygotować i wygłosić prezentację nt. własnej implementacji algorytmu ekstrakcji cech.
5,0Broni osiągniętych rezultatów. Konstruuje obiektywne wnioski.