Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zwierząt
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,70,29zaliczenie
zajęcia terenoweT2 10 0,40,29zaliczenie
wykładyW2 10 0,90,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wstęp do biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa
C-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka2
T-A-2Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie2
T-A-3Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących2
T-A-4Ekologia pasożytów1
T-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa2
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10
zajęcia terenowe
T-T-1Zasady BHP na zajęciach terenowych. Uwarunkowania prawne obserwowania, pozyskiwania i konserwacji zwierząt. Sprzęt i metody.2
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji3
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji3
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym2
10
wykłady
T-W-1Interdyscyplinarność biologii zwierząt. Miejsce zwierząt w systemie świata istot żywych. Drzewo filogenetyczne Metazoa. Filogeneza. Specjacja i wymieranie.2
T-W-2Systemy klasyfikacji; nomenklatura binominalna i trinominalna. Czy pantofelek jest zwierzęciem? Bioróżnorodność królestwa Metazoa.2
T-W-3Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 1 (rozmnażanie płciowe i bezpłciowe, ontogeneza).2
T-W-4Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa)2
T-W-5Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji i dyskusji panelowej5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia3
A-A-4Studiowanie piśmiennictwa3
21
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń terenowych i ich zaliczenie2
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie wykładów1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, preparatów, pokazu, planszy barwnych i filmów
M-3Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów
M-4Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia sekcji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C5_W01
Student potrafi opisać biologię i środowisko życia najważniejszych grup systematycznych królestwa Metazoa
BI_1A_W05, BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C5_W02
Student zna i porównuje budowę morfologficzną zwierząt z różnych grup systematycznych
BI_1A_W05, BI_1A_W06, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C5_U01
Student analizuje biologię zwierząt w kontekście ich przystosowania do środowiska
C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C5_U02
Student potrafi przeprowadzić sekcję stałocieplnego kregowca
BI_1A_U05P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09InzA_U01C-1, C-2T-A-1M-3S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C5_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz zespołowej
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-1M-3, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C5_W01
Student potrafi opisać biologię i środowisko życia najważniejszych grup systematycznych królestwa Metazoa
2,0Student nie zna biologii żadnej grupy zwierząt
3,0Student zna biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych
3,5Student zna i opisuje biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych
4,0Student zna i opisuje biologię 3-4 wskazanych grup systematycznych
4,5Student zna i opisuje biologię 5-6 wskazanych grup systematycznych
5,0Student opisuje środowisko życia i biologię wszystkich poznanych grup zwierząt
BI_1A_BII-S-C5_W02
Student zna i porównuje budowę morfologficzną zwierząt z różnych grup systematycznych
2,0Student nie zna budowy morfologicznej zwierząt
3,0Student zna budowę morfologiczną 1-2 wskazanych grup systemtycznych
3,5Student zna i porównuje budowę morfologiczną 1-2 wskazanych grup systemtycznych
4,0Student zna i porównuje budowę morfologiczną 3-4 wskazanych grup systemtycznych
4,5Student zna i porównuje budowę morfologiczną 5-6 wskazanych grup systemtycznych
5,0Student zna i porównuje budowę morfologiczną zwierząt z różnych grup systematycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C5_U01
Student analizuje biologię zwierząt w kontekście ich przystosowania do środowiska
2,0Student nie potrafi powiązać biologii zwierząt z ich środowiskiem
3,0Student potrafi powiązać biologię zwierząt z ich środowiskiem.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi powiązać biologię zwierząt z ich środowiskiem podając liczne przykłady.
BI_1A_BII-S-C5_U02
Student potrafi przeprowadzić sekcję stałocieplnego kregowca
2,0Student nie potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
3,0Student potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
3,5Student potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
4,0Student potrafi wykonać sekcję z pomocą prowadzącego
4,5Student samodzielnie potrafi wykonać sekcję
5,0Student samodzielnie wykonuje sekcję nazywając organy wewnętrzne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C5_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz zespołowej
2,0Student nie wykazuje umiejętności pracy samodzielnej ani w zespole
3,0Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i w zespole, chętnie pełni role lidera angazując innych studentów.

Literatura podstawowa

  1. Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, PWN, Warszawa, 1999
  2. Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007
  3. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Biologia, Oficyna Wydawnicza MULTICO, 2005
  4. Krebs C.J., Ekologia, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Demel K., Zwierzę i jego środowisko. Wstęp do ekologii zwierząt, PWN, Warszawa, 1967

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka2
T-A-2Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie2
T-A-3Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących2
T-A-4Ekologia pasożytów1
T-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa2
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zasady BHP na zajęciach terenowych. Uwarunkowania prawne obserwowania, pozyskiwania i konserwacji zwierząt. Sprzęt i metody.2
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji3
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji3
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Interdyscyplinarność biologii zwierząt. Miejsce zwierząt w systemie świata istot żywych. Drzewo filogenetyczne Metazoa. Filogeneza. Specjacja i wymieranie.2
T-W-2Systemy klasyfikacji; nomenklatura binominalna i trinominalna. Czy pantofelek jest zwierzęciem? Bioróżnorodność królestwa Metazoa.2
T-W-3Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 1 (rozmnażanie płciowe i bezpłciowe, ontogeneza).2
T-W-4Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa)2
T-W-5Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny)2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji i dyskusji panelowej5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia3
A-A-4Studiowanie piśmiennictwa3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń terenowych i ich zaliczenie2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Zaliczenie wykładów1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C5_W01Student potrafi opisać biologię i środowisko życia najważniejszych grup systematycznych królestwa Metazoa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa
C-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku
Treści programoweT-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
T-A-2Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie
T-A-3Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących
T-A-4Ekologia pasożytów
T-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym
T-W-1Interdyscyplinarność biologii zwierząt. Miejsce zwierząt w systemie świata istot żywych. Drzewo filogenetyczne Metazoa. Filogeneza. Specjacja i wymieranie.
T-W-2Systemy klasyfikacji; nomenklatura binominalna i trinominalna. Czy pantofelek jest zwierzęciem? Bioróżnorodność królestwa Metazoa.
T-W-3Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 1 (rozmnażanie płciowe i bezpłciowe, ontogeneza).
T-W-4Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa)
T-W-5Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, preparatów, pokazu, planszy barwnych i filmów
M-3Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów
M-4Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna biologii żadnej grupy zwierząt
3,0Student zna biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych
3,5Student zna i opisuje biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych
4,0Student zna i opisuje biologię 3-4 wskazanych grup systematycznych
4,5Student zna i opisuje biologię 5-6 wskazanych grup systematycznych
5,0Student opisuje środowisko życia i biologię wszystkich poznanych grup zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C5_W02Student zna i porównuje budowę morfologficzną zwierząt z różnych grup systematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa
C-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku
Treści programoweT-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
T-A-2Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie
T-A-3Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących
T-A-4Ekologia pasożytów
T-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym
T-W-4Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa)
T-W-5Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, preparatów, pokazu, planszy barwnych i filmów
M-3Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów
M-4Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy morfologicznej zwierząt
3,0Student zna budowę morfologiczną 1-2 wskazanych grup systemtycznych
3,5Student zna i porównuje budowę morfologiczną 1-2 wskazanych grup systemtycznych
4,0Student zna i porównuje budowę morfologiczną 3-4 wskazanych grup systemtycznych
4,5Student zna i porównuje budowę morfologiczną 5-6 wskazanych grup systemtycznych
5,0Student zna i porównuje budowę morfologiczną zwierząt z różnych grup systematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C5_U01Student analizuje biologię zwierząt w kontekście ich przystosowania do środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa
C-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku
Treści programoweT-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
T-A-2Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie
T-A-3Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących
T-A-4Ekologia pasożytów
T-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym
T-W-4Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa)
T-W-5Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, preparatów, pokazu, planszy barwnych i filmów
M-4Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi powiązać biologii zwierząt z ich środowiskiem
3,0Student potrafi powiązać biologię zwierząt z ich środowiskiem.
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi powiązać biologię zwierząt z ich środowiskiem podając liczne przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C5_U02Student potrafi przeprowadzić sekcję stałocieplnego kregowca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa
C-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku
Treści programoweT-A-1Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka
Metody nauczaniaM-3Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia sekcji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
3,0Student potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
3,5Student potrafi wyjaśnić na czym polega sekcja zwierzęcia
4,0Student potrafi wykonać sekcję z pomocą prowadzącego
4,5Student samodzielnie potrafi wykonać sekcję
5,0Student samodzielnie wykonuje sekcję nazywając organy wewnętrzne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C5_K01Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku
Treści programoweT-A-5Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa
T-T-2Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-3Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji
T-T-4Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym
T-T-1Zasady BHP na zajęciach terenowych. Uwarunkowania prawne obserwowania, pozyskiwania i konserwacji zwierząt. Sprzęt i metody.
Metody nauczaniaM-3Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów
M-4Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia sekcji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności pracy samodzielnej ani w zespole
3,0Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej i w zespole, chętnie pełni role lidera angazując innych studentów.