Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Algorytmy i złożoność obliczeniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Algorytmy i złożoność obliczeniowa
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe umiejętności programowania w języku C/C++, znać podstawowe pojęcia matematyki dyskretnej i informatyki: zbiory i operacje na zbiorach, relacje, funkcje, indukcja i iteracja, budowa i funkcjonowanie komputera (w tym procesora), stosu programowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-2Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Formułowanie algorytmów, schematy blokowe2
T-L-2Naturalne szacowanie złożoności algorytmów2
T-L-3Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów2
T-L-4Konfrontacja iteracji z rekurencją2
T-L-5Formalna analiza poprawności algorytmów2
T-L-6Wykorzystanie znanych algorytmów do formułowania nowych propozycji dla problemów pokrewnych2
T-L-7Wprowadzenie do obliczeń równoległych i wykorzystujących zmienne losowe3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów3
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne2
T-W-3Poprawność algorytmu2
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)2
T-W-5Projektowanie algorytmu2
T-W-6Wybrane metody sortowania2
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach i implementacja zadań15
A-L-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć15
A-L-3Sprawozdania z wykonanych zadań15
45
wykłady
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu4
A-W-4Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach7
A-W-5Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (2 godz.)9
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Laboratoryjne ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte (zadania problemowe)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C10_W02
Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
BI_1A_W07, BI_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C10_W03
Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
BI_1A_W07, BI_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-4T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C10_W04
Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C10_U03
Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
BI_1A_U01P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09InzA_U02C-4T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C10_U04
Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-2, S-4, S-5
BI_1A_BII-S-C10_U05
Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7M-1, M-3S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C10_W02
Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
3,5potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego
BI_1A_BII-S-C10_W03
Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
3,5zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
4,0potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi opisać Student potrafi wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania
BI_1A_BII-S-C10_W04
Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo a poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C10_U03
Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
3,5potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dwolnych podstawowych zadań algorytmicznych
BI_1A_BII-S-C10_U04
Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne
3,5potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne
4,0potrafi zastosować metodę projektowania dziel i zwyciężaj do rozwiązania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować metodę projektowania zachłannego oraz dziel i zwyciężaj do rozwiąznaia dowolnych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować metodę programownaia dydnamicznego do zaprojektowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
BI_1A_BII-S-C10_U05
Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów
4,0spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność wybranych podstawowych algorytmów
4,5spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność dowolnych podstawowych algorytmów
5,0pospełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi wprowadzić usprawnienia podnoszące sprawność działania algorytmów

Literatura podstawowa

  1. T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
  2. Kyle Loudon, Algorytmy w C, Helion, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour, Podstawy algorytmów z przykładami w C++, Helion, Warszawa, 2004
  2. Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
  3. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, 2009, Wyd. IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formułowanie algorytmów, schematy blokowe2
T-L-2Naturalne szacowanie złożoności algorytmów2
T-L-3Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów2
T-L-4Konfrontacja iteracji z rekurencją2
T-L-5Formalna analiza poprawności algorytmów2
T-L-6Wykorzystanie znanych algorytmów do formułowania nowych propozycji dla problemów pokrewnych2
T-L-7Wprowadzenie do obliczeń równoległych i wykorzystujących zmienne losowe3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów3
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne2
T-W-3Poprawność algorytmu2
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)2
T-W-5Projektowanie algorytmu2
T-W-6Wybrane metody sortowania2
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach i implementacja zadań15
A-L-2Przygotowanie merytoryczne do zajęć15
A-L-3Sprawozdania z wykonanych zadań15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu4
A-W-4Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach7
A-W-5Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (2 godz.)9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_W02Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-5Projektowanie algorytmu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Laboratoryjne ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte (zadania problemowe)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
3,5potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_W03Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)
Treści programoweT-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
T-W-6Wybrane metody sortowania
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Laboratoryjne ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte (zadania problemowe)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
3,5zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania
4,0potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi opisać Student potrafi wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_W04Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność
Treści programoweT-W-3Poprawność algorytmu
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo a poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_U03Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista)
Treści programoweT-W-6Wybrane metody sortowania
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Laboratoryjne ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte (zadania problemowe)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
3,5potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dwolnych podstawowych zadań algorytmicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_U04Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-3Poprawność algorytmu
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne
3,5potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne
4,0potrafi zastosować metodę projektowania dziel i zwyciężaj do rozwiązania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
4,5potrafi zastosować metodę projektowania zachłannego oraz dziel i zwyciężaj do rozwiąznaia dowolnych zadań algorytmicznych
5,0potrafi zastosować metodę programownaia dydnamicznego do zaprojektowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C10_U05Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie
Cel przedmiotuC-1Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów
C-3Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów
Treści programoweT-W-3Poprawność algorytmu
T-W-4Sprawność algorytmów (analiza algorytmów)
T-W-1Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów
T-W-5Projektowanie algorytmu
T-W-2Rekurencja i algorytmy rekurencyjne
T-W-7Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów
3,5potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów
4,0spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność wybranych podstawowych algorytmów
4,5spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność dowolnych podstawowych algorytmów
5,0pospełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi wprowadzić usprawnienia podnoszące sprawność działania algorytmów