Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy wbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wbudowane
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektronika; z naciskiem na obwody ze wzmacniaczami operacyjnymi oraz obwody przetwarzania analogowo-cyfrowego i cyfrowo-analogowego.
W-2Architektura systemów komputerowych; ze szczególnym naciskiem na architekturę i organizację mikroprocesora, systemy wejścia/wyjścia oraz hierarchia pamięci.
W-3Technika cyfrowa; technologia CPLD/FPGA.
W-4Podstawy programowania; programowanie assemblerowe, w języku "C" oraz "C++".
W-5Podstawy algorytmizacji; umiejętność budowania efektywnych i złożonych algorytmów obliczeniowych opartych na specyfikacji zadania.
W-6Podstawy systemów operacyjnych; rozumienie i umiejętność wykorzystywania funkcji systemu ofereowanych przez system operacyjny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów pomiarowych i diadnostycznych, co sposobu nadawania im cech użytkowych poprzez implementację systemów wbudowanych.
C-2Opanowanie umiejętności kreowania funkcjonalności systemu wbudowanego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie bliskosprzętowe z wykorzystaniem asemblera, na bazie klasycznej architektury 8051.2
T-L-2Programowanie na poziomie języka C wybranego mikrokontrolera.2
T-L-3Planowanie zadań i weryfikacja z wykorzystaniem języków opisu zadań (np. UML).2
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem urządzeń wejść i wyjść.2
T-L-5Zrównoleglona realizacja zadań na bazie przeszukiwania wektora wejściowego zmian oraz z użyciem przerwań.2
T-L-6Programowanie wykorzystujące możliwości systemu operacyjnego czasu rzeczywistego.2
T-L-7Programowanie z użyciem standardowych łączy komunikacji szeregowej oraz bezprzewodowej.2
T-L-8Integracja sprzętu i oprogramowania systemu rozproszonego.2
T-L-9Użycie języków opisu sprzętu w projektowaniu i programowaniu systemu.2
T-L-10Użycie języków opisu systemu do projektowania współbieżnego systemu.2
T-L-11Programowanie systemu pomiaru sensora oraz nastawy servo.2
T-L-12Wykorzystanie regulatora PID w projektowaniu systemu regulacji automatycznej.2
T-L-13Implementacja napędu elektrycznego w połączeniu z wizją maszynową.2
T-L-14Implementacja systemu pomiaru tętna oraz kardiogramu.2
T-L-15Implementacja systemu pomiaru fal mózgowych.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania.3
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu.2
T-W-3Systemy operacyjne: standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, planowanie zadań oraz gospodarowanie zasobami, działania zrównoleglone.2
T-W-4Systemy sieciowe: problemy projektowania systemów sieciowych, dystrybucja zadań systemów sieciowych, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe.2
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne.2
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Ugruntowanie wiedzy będącej rezultatem prowadzonych kolejno ćwiczeń laboratoryjnych.30
A-L-2Analiza literaturowa w zakresie tematycznym mających się odbywać kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Opracowanie wyników i wniosków po realizacji kolejnych ćwiczeń.30
75
wykłady
A-W-1Repetytorium zakresu materiału na danym etapie realizowanego wykładu.15
A-W-2Studia literaturowe zagadnień nie objętych bezpośrednio wykładem.15
A-W-3Analiza algorytmów oraz kodu syntezy systemów wbudowanych.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca; w zastosowaniu do wykładu.
M-2Metoda programowana; w zastosowaniu do ćwiczeń laboratoryjnych z użyciem komputera i mikroprocesorów.
M-3Metoda praktyczna; w odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca, prowadzona na podstawie zaangażowania i postępów studenta w trakcie prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: W zakresie zajęć laboratoryjnych, określana na podstawie zebranych, bieżących ocen formuujących w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: W zakresie kursu; na podstawie oceny podsumowującej całości wiedzy w zakresie wykładu oraz efektów pracy w ramach zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C13_W01
Zasadniczo, wszelka aparatura pomiarowa i diagnostyczna, z uwagi na aspekt przetwarzania informacji, podlega podlega definicji systemu wbudowanego. Wiedza w zakresie architektury systemów komputerowych typu wbudowanego pozwala na właściwą ocenę wyników pomiarowych oraz włściwy dobór aparatury i zawartych w niej aplikacji informatycznych.
BI_1A_W11P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C13_U01
Umiejętność korzystania z różnego rodzaju systemów komputerowych, w kontekście systemów wbudowanych, jest istotna dla doboru właściwego rozwiązania w zależności od skali i złożoności realizowanego zadania. Zadanie może być realizowane w obrębie systemy wbudowanego danej aparatury lub może być realizowane zewnętrznie, w bardziej wydajnym systemie przetwarzania. Możliwości szybkich transerów danych drogą sieciową czynią systemy łatwo skalowalnymi, eliminując problem ograniczoności zasobów charakterystyczny dla systemów wbudowanych.
BI_1A_U11P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C13_K01
Postęp aparturowy oraz metod przetwarzania informacji narzuca konieczność ciągłego rozwoju indywidualnego. Jest to niezbędne, by wykorzystywać w sposób pełny możliwości dotyczące stanu wiedzy oraz te wynikające z dostępnych mocy obliczeniowych.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1T-W-1, T-W-7M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C13_W01
Zasadniczo, wszelka aparatura pomiarowa i diagnostyczna, z uwagi na aspekt przetwarzania informacji, podlega podlega definicji systemu wbudowanego. Wiedza w zakresie architektury systemów komputerowych typu wbudowanego pozwala na właściwą ocenę wyników pomiarowych oraz włściwy dobór aparatury i zawartych w niej aplikacji informatycznych.
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C13_U01
Umiejętność korzystania z różnego rodzaju systemów komputerowych, w kontekście systemów wbudowanych, jest istotna dla doboru właściwego rozwiązania w zależności od skali i złożoności realizowanego zadania. Zadanie może być realizowane w obrębie systemy wbudowanego danej aparatury lub może być realizowane zewnętrznie, w bardziej wydajnym systemie przetwarzania. Możliwości szybkich transerów danych drogą sieciową czynią systemy łatwo skalowalnymi, eliminując problem ograniczoności zasobów charakterystyczny dla systemów wbudowanych.
2,0Nie nabył jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych..
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego..
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C13_K01
Postęp aparturowy oraz metod przetwarzania informacji narzuca konieczność ciągłego rozwoju indywidualnego. Jest to niezbędne, by wykorzystywać w sposób pełny możliwości dotyczące stanu wiedzy oraz te wynikające z dostępnych mocy obliczeniowych.
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów wbudowanych.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów wbudowanych jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..

Literatura podstawowa

  1. Zurawski Richard, Embedded System Handbook, CRC Taylor & Francis Group, London, New York, 2006
  2. Wolf Wayene, High Performance Embedded Computing, Elsivier, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Vahid Frank, Givargis Tony, Embedded System Design, ohn Willey & Sons, Inc., 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie bliskosprzętowe z wykorzystaniem asemblera, na bazie klasycznej architektury 8051.2
T-L-2Programowanie na poziomie języka C wybranego mikrokontrolera.2
T-L-3Planowanie zadań i weryfikacja z wykorzystaniem języków opisu zadań (np. UML).2
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem urządzeń wejść i wyjść.2
T-L-5Zrównoleglona realizacja zadań na bazie przeszukiwania wektora wejściowego zmian oraz z użyciem przerwań.2
T-L-6Programowanie wykorzystujące możliwości systemu operacyjnego czasu rzeczywistego.2
T-L-7Programowanie z użyciem standardowych łączy komunikacji szeregowej oraz bezprzewodowej.2
T-L-8Integracja sprzętu i oprogramowania systemu rozproszonego.2
T-L-9Użycie języków opisu sprzętu w projektowaniu i programowaniu systemu.2
T-L-10Użycie języków opisu systemu do projektowania współbieżnego systemu.2
T-L-11Programowanie systemu pomiaru sensora oraz nastawy servo.2
T-L-12Wykorzystanie regulatora PID w projektowaniu systemu regulacji automatycznej.2
T-L-13Implementacja napędu elektrycznego w połączeniu z wizją maszynową.2
T-L-14Implementacja systemu pomiaru tętna oraz kardiogramu.2
T-L-15Implementacja systemu pomiaru fal mózgowych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania.3
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu.2
T-W-3Systemy operacyjne: standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, planowanie zadań oraz gospodarowanie zasobami, działania zrównoleglone.2
T-W-4Systemy sieciowe: problemy projektowania systemów sieciowych, dystrybucja zadań systemów sieciowych, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa.2
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe.2
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne.2
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Ugruntowanie wiedzy będącej rezultatem prowadzonych kolejno ćwiczeń laboratoryjnych.30
A-L-2Analiza literaturowa w zakresie tematycznym mających się odbywać kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych.15
A-L-3Opracowanie wyników i wniosków po realizacji kolejnych ćwiczeń.30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Repetytorium zakresu materiału na danym etapie realizowanego wykładu.15
A-W-2Studia literaturowe zagadnień nie objętych bezpośrednio wykładem.15
A-W-3Analiza algorytmów oraz kodu syntezy systemów wbudowanych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C13_W01Zasadniczo, wszelka aparatura pomiarowa i diagnostyczna, z uwagi na aspekt przetwarzania informacji, podlega podlega definicji systemu wbudowanego. Wiedza w zakresie architektury systemów komputerowych typu wbudowanego pozwala na właściwą ocenę wyników pomiarowych oraz włściwy dobór aparatury i zawartych w niej aplikacji informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów pomiarowych i diadnostycznych, co sposobu nadawania im cech użytkowych poprzez implementację systemów wbudowanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania.
T-W-2Modelowanie oraz języki opisu: modele działania, zagadnienia projektowe, podejście formalne projektowania, języki opisu, języki synchroniczne, język opisu UML, języki przeznaczone do weryfikacji systemu.
T-W-3Systemy operacyjne: standardy systemów operacyjnych czasu rzeczywistego, planowanie zadań oraz gospodarowanie zasobami, działania zrównoleglone.
T-W-4Systemy sieciowe: problemy projektowania systemów sieciowych, dystrybucja zadań systemów sieciowych, sieci sensorowe przewodowe oraz bezprzewodowe, rozproszone pozyskiwanie i przetwarzanie sygnałów, zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa.
T-W-5Projektowanie poziomu systemu: systemy jednomodułowe z magistralą bądź komunikacją sieciową, metody i języki projektowania współbieżnego, metody automatycznego projektowania architektury procesorów, systemy wieloprocesorowe.
T-W-6Systemy automatyki przemysłowej: zagadnienie regulacji automatycznej, sensory pomiarowe oraz urządzenia wykonawcze, systemy z zamkniętą pętlą regulacji oraz systemy z otwartą pętlą regulacji, zagadnienia implementacyjne.
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca; w zastosowaniu do wykładu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca, prowadzona na podstawie zaangażowania i postępów studenta w trakcie prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: W zakresie kursu; na podstawie oceny podsumowującej całości wiedzy w zakresie wykładu oraz efektów pracy w ramach zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak elementarnej wiedzy.
3,0Elementarna wiedza przedmiotu.
3,5Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania.
4,0Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych.
4,5Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych.
5,0Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C13_U01Umiejętność korzystania z różnego rodzaju systemów komputerowych, w kontekście systemów wbudowanych, jest istotna dla doboru właściwego rozwiązania w zależności od skali i złożoności realizowanego zadania. Zadanie może być realizowane w obrębie systemy wbudowanego danej aparatury lub może być realizowane zewnętrznie, w bardziej wydajnym systemie przetwarzania. Możliwości szybkich transerów danych drogą sieciową czynią systemy łatwo skalowalnymi, eliminując problem ograniczoności zasobów charakterystyczny dla systemów wbudowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności kreowania funkcjonalności systemu wbudowanego.
Treści programoweT-L-1Programowanie bliskosprzętowe z wykorzystaniem asemblera, na bazie klasycznej architektury 8051.
T-L-2Programowanie na poziomie języka C wybranego mikrokontrolera.
T-L-3Planowanie zadań i weryfikacja z wykorzystaniem języków opisu zadań (np. UML).
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem urządzeń wejść i wyjść.
T-L-5Zrównoleglona realizacja zadań na bazie przeszukiwania wektora wejściowego zmian oraz z użyciem przerwań.
T-L-6Programowanie wykorzystujące możliwości systemu operacyjnego czasu rzeczywistego.
T-L-7Programowanie z użyciem standardowych łączy komunikacji szeregowej oraz bezprzewodowej.
T-L-8Integracja sprzętu i oprogramowania systemu rozproszonego.
T-L-9Użycie języków opisu sprzętu w projektowaniu i programowaniu systemu.
T-L-10Użycie języków opisu systemu do projektowania współbieżnego systemu.
T-L-11Programowanie systemu pomiaru sensora oraz nastawy servo.
T-L-12Wykorzystanie regulatora PID w projektowaniu systemu regulacji automatycznej.
T-L-13Implementacja napędu elektrycznego w połączeniu z wizją maszynową.
T-L-14Implementacja systemu pomiaru tętna oraz kardiogramu.
T-L-15Implementacja systemu pomiaru fal mózgowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda programowana; w zastosowaniu do ćwiczeń laboratoryjnych z użyciem komputera i mikroprocesorów.
M-3Metoda praktyczna; w odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W zakresie zajęć laboratoryjnych, określana na podstawie zebranych, bieżących ocen formuujących w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie nabył jakichkolwiek umiejętności praktycznych.
3,0Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych..
3,5Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących.
4,0Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego..
4,5Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej.
5,0Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów wbudowanych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu wbudowanego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C13_K01Postęp aparturowy oraz metod przetwarzania informacji narzuca konieczność ciągłego rozwoju indywidualnego. Jest to niezbędne, by wykorzystywać w sposób pełny możliwości dotyczące stanu wiedzy oraz te wynikające z dostępnych mocy obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów pomiarowych i diadnostycznych, co sposobu nadawania im cech użytkowych poprzez implementację systemów wbudowanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia przedmiotu: pojęcie systemu wbudowanego, parametry charakteryzujące, zagadnienie czasu rzeczywistego, problem zużycia mocy, zarys architektury, zarys metod projektowania oraz kryteria efektywności projektowania.
T-W-7Wybrane przykłady praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca; w zastosowaniu do wykładu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: W zakresie kursu; na podstawie oceny podsumowującej całości wiedzy w zakresie wykładu oraz efektów pracy w ramach zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów wbudowanych.
3,0Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów wbudowanych jedynie z obawy o konsekwencje.
3,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań.
4,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności.
4,5Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań.
5,0Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim..