Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Badania in vivo i in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania in vivo i in vitro
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 20 1,30,41zaliczenie
wykładyW7 10 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizjologii oraz biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
C-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.2
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.2
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.2
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.2
T-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.2
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.2
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.2
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.2
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.2
20
wykłady
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.20
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C15_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
BI_1A_W19, BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
BI_1A_BII-S-C15_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
BI_1A_W19, BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-2T-L-4M-1, M-2S-1
BI_1A_BII-S-C15_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
BI_1A_W19, BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-L-5M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C15_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
BI_1A_U03, BI_1A_U19P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-2T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-4S-1
BI_1A_BII-S-C15_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
BI_1A_U03, BI_1A_U19P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C15_K01
Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
BI_1A_K02, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C15_W01
Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-C15_W02
Definiuje zjawisko genotoksyczności.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-C15_W03
Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C15_U01
Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-C15_U02
Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro.2
T-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.2
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.2
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.2
T-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.2
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.2
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.2
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.2
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.2
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.2
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.1
T-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.3
T-W-5Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia materiału.20
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_W01Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
BI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_W02Definiuje zjawisko genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
BI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_W03Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
BI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych.
Treści programoweT-W-4Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych.
T-L-5Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_U01Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
BI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-6Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi.
T-L-7Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem.
T-L-8Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny.
T-L-9Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne.
T-L-10Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_U02Interpretuje wyniki testu genotoksyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
BI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-L-2Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T.
T-L-3Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego.
T-L-4Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C15_K01Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro.
Treści programoweT-W-1Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces.
T-W-2Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej.
T-W-3Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test.