Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia i analiza migracji substancji toksycznych w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z ochrony środowiska i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. Modele rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku4
T-A-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze,w glebie i ekosystemach wodnych.4
T-A-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów2
T-A-4Modelowanie potencjalnych scenariuszy narażenia środowiskowego2
T-A-5Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.3
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.4
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.4
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury10
A-A-3opracowanie wskazanego tematu5
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej lietratury15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_W02
omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_W03
wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05C-4T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_U01
Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1
BI_1A_BI-S-O7.4_U02
analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_K01
znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_W01
wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Student omawia w stopniu dostatecznym ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_W02
omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
2,0
3,0Student omawia w stopniu dostatecznym losy ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych. Student wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_W03
wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
2,0
3,0Wymienia i omawia większość mechanizmów działania toksycznego. Wymienia większość czynników wpływających na toksyczność ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_U01
Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O7.4_U02
analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
2,0
3,0dokonuje analizy podstawowych czynników wpływajacych na dystrybucję ważniejszych zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.4_K01
znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
2,0
3,0student potrafi ocenić wpływ polutantów na środowisko i przewidzieć skutki ich oddziaływań oraz zastosować odpowiednie sposoby ochrony przed ich oddziaływaniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, OW Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  3. Namieśnik J., Jaśkowski J.(red.), Zarys ekotoksykologii, Eko-Pharma, Gdańsk, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. Modele rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku4
T-A-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze,w glebie i ekosystemach wodnych.4
T-A-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów2
T-A-4Modelowanie potencjalnych scenariuszy narażenia środowiskowego2
T-A-5Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.3
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.4
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.4
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury10
A-A-3opracowanie wskazanego tematu5
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej lietratury15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W01wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe oraz ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Student omawia w stopniu dostatecznym ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W02omawia losy wybranych ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych oraz wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia w stopniu dostatecznym losy ksenobiotyków w organizmach zwierzęcych, w ekosystemach wodnych i lądowych. Student wymienia czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_W03wymienia i omawia mechanizmy działania toksycznego oraz czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia i omawia większość mechanizmów działania toksycznego. Wymienia większość czynników wpływających na toksyczność ksenobiotyków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_U01Student posiądzie umiejętność rozpoznawania polutantów wpływających na stan ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje w stopniu dostatecznym rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_U02analizuje czynniki wpływające na dystrybucję określonych zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
Treści programoweT-A-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. Modele rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku
T-A-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze,w glebie i ekosystemach wodnych.
T-A-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów
T-A-4Modelowanie potencjalnych scenariuszy narażenia środowiskowego
T-A-5Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dokonuje analizy podstawowych czynników wpływajacych na dystrybucję ważniejszych zanieczyszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.4_K01znając zagrożenia wynikajace z obecności w środowisku substancji szkodliwych rozumie potrzebę jego ochrony i właściwego kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z wazniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzecych oraz w ekosystemach wodnych i ladowych
C-3zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku
C-4zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego oraz z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii: trucizny, dawki, rodzaje zatruć, właściwości fizykochemiczne trucizn, uwarunkowania biologiczne zatruć, mechanizmy działania trucizn.
T-W-2Zanieczyszczenia atmosfery tlenkami węgla, azotu, siarki, wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi, związkami fluoru i innymi pierwiastkami śladowymi. Efekt cieplarniany i zanik warstwy ozonowej.
T-W-3Zanieczyszczenia wód i gleb ściekami, pestycydami, nawozami mineralnymi, metalami ciężkimi, polichlorowanymi bifenylami, dioksynami.
T-W-4Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na środowisko.
T-A-1Globalny transport zanieczyszczeń – transport w powietrzu i w wodzie. Czynniki decydujące o dystrybucji zanieczyszczeń w środowisku. Modele rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w środowisku
T-A-2Analiza rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w atmosferze,w glebie i ekosystemach wodnych.
T-A-3Modele opisujące losy ksenobiotyków w biotycznych składowych ekosystemów
T-A-4Modelowanie potencjalnych scenariuszy narażenia środowiskowego
T-A-5Obliczeniowe metody ustalania bezpiecznych stężeń zanieczyszczeń dla biocenoz wodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2objaśnienie
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić wpływ polutantów na środowisko i przewidzieć skutki ich oddziaływań oraz zastosować odpowiednie sposoby ochrony przed ich oddziaływaniem
3,5
4,0
4,5
5,0