Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Kinetyka przemian ksenobiotyków i toksykometria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kinetyka przemian ksenobiotyków i toksykometria
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiedza z realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: Chemia ogólna. Genetyka ogólna, Biochemia statyczna i dynamiczna,Anatomia funkcjonalna i fizjologia ssaków i Biologia komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat ksenobiotyków jako substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka i zwierzat, losów ksenobiotyków w organizmie, mechanizmów ich działania oraz czynników od jakich zalezy ich toksyczne działanie. Zapoznanie z podstawowymi metodami oceny toksyczności ksenobiotyków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia podstawowe, rola i zadania współczesnej toksykologii. podstawowe parametry toksykokinetyki i toksykometrii.4
T-A-2Transport ksenobiotyków przez błony biologiczne2
T-A-3Dystrybucja i wiąznie tkankowe ksenobiotyków2
T-A-4Biotransformacja ksenobiotyków. Charakterystyka ogólna. Reakcje I fazy i cytochrom P-450. Reakcje II fazy - sprzęganie metabolitów.4
T-A-5Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping2
T-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem cwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć.2
T-W-2Czynniki wpływajace na toksyczność ksenobiotyków, zależne od ksenobiotyku, organizmu i srodowiska.2
T-W-3Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków.2
T-W-4Losy ksebobiotyków w organizmie - wprowadzenie: absorpcja, dystrybucja, biotransformacja i wydalanie.5
T-W-5Podstawy toksykometrii: Kierunki badań. Ocena toksyczności związku na podstawie zalezności między jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Zwierzęta doświadczalne i drogi narażenia. Ocena toksyczności ostrej, podprzewlekłej i przewlekłej, ocena efektów odległych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w wykładach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie z zespołem prezentacji i omówienia wybranego zagadnienia6
A-A-4Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu w celu przygotowania się do dyskusji w ramach tematyki biżących zajęć.8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń14
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie lireratury dotyczącej tematyki bieżących wykładów. Utrwalanie treści podanych na wykładach.12
A-W-3Konultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykladów16
A-W-5Pisene zaliczenie całości treści wykładów.1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przestawieniu i omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena aktywności na wszystkich ćwiczeniach, ocena przedstawionej prezentacji i ocena z zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_W01
Studentzna i definiuje podstawowe pojęcia związane kinetyką ksenobiotyków w organizmie zwierzęcym. Opisuje podstawowe etapy metabolizmu ksenobiotyków w ujęciu ogólnoustrojowym oraz etapy biotransformacji watrobowej. Zna główne bariery i mechanizmy oporności komórek na toksyczne działanie ksenobiotyków. Rozróznia rodzaje toksyczności ksenobiotyków i potrafi scharakteryzowac metody jej ich oceny.
BI_1A_W07, BI_1A_W08P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_U01
Potrafi skrytykować nieuzasadnione i nadmierne stosowanie ogólnodostępnych ksenobiotyków. Dba i srodowisko naturalne wolne od ksenobiotyków.
BI_1A_U08P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_K01
Ma swiadomośc stałego zagrozenia zwiazanego z obecnością w srodowisku i dostępnością do szerokiej gamy ksenobiotyków. Dba więc o należyte postępowanie i rozsadne stosowanie róznego rodzaju związków chemicznych (farmaceutyków, uzywek, dodatków do żywności, srodków czystości itd.) i propaguje taką postawę wśród innych ludzi. Stale uzupełnia swoją wiedzę z tego zakresu.
BI_1A_K03, BI_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_W01
Studentzna i definiuje podstawowe pojęcia związane kinetyką ksenobiotyków w organizmie zwierzęcym. Opisuje podstawowe etapy metabolizmu ksenobiotyków w ujęciu ogólnoustrojowym oraz etapy biotransformacji watrobowej. Zna główne bariery i mechanizmy oporności komórek na toksyczne działanie ksenobiotyków. Rozróznia rodzaje toksyczności ksenobiotyków i potrafi scharakteryzowac metody jej ich oceny.
2,0
3,0Student w miernym stopniu zna i posługuje się podstawowymi pojęciemi z zakresu toksykokinetyki i toksykodynamiki. Wymienia, ale tylko bardzo pobieznie opisuje podstawowe miejśca i etapy metabolizmu ksenobiotyków w organizmie, podobnie jak mechanizmy oporności komórek na ich toksyczne działanie. W niewielkim stopniu rozróznia rodzaje toksyczności substancji obcych i metody jej oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_U01
Potrafi skrytykować nieuzasadnione i nadmierne stosowanie ogólnodostępnych ksenobiotyków. Dba i srodowisko naturalne wolne od ksenobiotyków.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie skrytykować nieuzasadnione i nadmierne stosowanie ogólnodostępnych ksenobiotyków róznorodnego pochodzenia. W miernym stopniu uzasadnia na wybranych, nielicznych przykładach elementy swojej krytyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.3_K01
Ma swiadomośc stałego zagrozenia zwiazanego z obecnością w srodowisku i dostępnością do szerokiej gamy ksenobiotyków. Dba więc o należyte postępowanie i rozsadne stosowanie róznego rodzaju związków chemicznych (farmaceutyków, uzywek, dodatków do żywności, srodków czystości itd.) i propaguje taką postawę wśród innych ludzi. Stale uzupełnia swoją wiedzę z tego zakresu.
2,0
3,0Ma podstawową świadomośc stałego zagrozenia zwiazanego z obecnością w srodowisku i dostępnością do szerokiej gamy ksenobiotyków. W niewielkim jednak stpniu dba o należyte postępowanie i rozsadne stosowanie róznego rodzaju związków chemicznych (farmaceutyków, uzywek, dodatków do żywności, środków czystości itd.) i propaguje taką postawę wśród innych ludzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Semczuk W, Toksykologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002
  2. Hanke J., Piotrowski J.K, Biochemiczne podstawy toksykologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
  3. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Seńczuk W, Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Brandys J, Toksykologia - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia podstawowe, rola i zadania współczesnej toksykologii. podstawowe parametry toksykokinetyki i toksykometrii.4
T-A-2Transport ksenobiotyków przez błony biologiczne2
T-A-3Dystrybucja i wiąznie tkankowe ksenobiotyków2
T-A-4Biotransformacja ksenobiotyków. Charakterystyka ogólna. Reakcje I fazy i cytochrom P-450. Reakcje II fazy - sprzęganie metabolitów.4
T-A-5Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping2
T-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem cwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć.2
T-W-2Czynniki wpływajace na toksyczność ksenobiotyków, zależne od ksenobiotyku, organizmu i srodowiska.2
T-W-3Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków.2
T-W-4Losy ksebobiotyków w organizmie - wprowadzenie: absorpcja, dystrybucja, biotransformacja i wydalanie.5
T-W-5Podstawy toksykometrii: Kierunki badań. Ocena toksyczności związku na podstawie zalezności między jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Zwierzęta doświadczalne i drogi narażenia. Ocena toksyczności ostrej, podprzewlekłej i przewlekłej, ocena efektów odległych.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w wykładach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-3Przygotowanie z zespołem prezentacji i omówienia wybranego zagadnienia6
A-A-4Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu w celu przygotowania się do dyskusji w ramach tematyki biżących zajęć.8
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń14
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie lireratury dotyczącej tematyki bieżących wykładów. Utrwalanie treści podanych na wykładach.12
A-W-3Konultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykladów16
A-W-5Pisene zaliczenie całości treści wykładów.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.3_W01Studentzna i definiuje podstawowe pojęcia związane kinetyką ksenobiotyków w organizmie zwierzęcym. Opisuje podstawowe etapy metabolizmu ksenobiotyków w ujęciu ogólnoustrojowym oraz etapy biotransformacji watrobowej. Zna główne bariery i mechanizmy oporności komórek na toksyczne działanie ksenobiotyków. Rozróznia rodzaje toksyczności ksenobiotyków i potrafi scharakteryzowac metody jej ich oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
BI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat ksenobiotyków jako substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka i zwierzat, losów ksenobiotyków w organizmie, mechanizmów ich działania oraz czynników od jakich zalezy ich toksyczne działanie. Zapoznanie z podstawowymi metodami oceny toksyczności ksenobiotyków.
Treści programoweT-W-1Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć.
T-W-2Czynniki wpływajace na toksyczność ksenobiotyków, zależne od ksenobiotyku, organizmu i srodowiska.
T-W-3Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków.
T-W-4Losy ksebobiotyków w organizmie - wprowadzenie: absorpcja, dystrybucja, biotransformacja i wydalanie.
T-W-5Podstawy toksykometrii: Kierunki badań. Ocena toksyczności związku na podstawie zalezności między jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Zwierzęta doświadczalne i drogi narażenia. Ocena toksyczności ostrej, podprzewlekłej i przewlekłej, ocena efektów odległych.
T-A-1Pojęcia podstawowe, rola i zadania współczesnej toksykologii. podstawowe parametry toksykokinetyki i toksykometrii.
T-A-2Transport ksenobiotyków przez błony biologiczne
T-A-3Dystrybucja i wiąznie tkankowe ksenobiotyków
T-A-4Biotransformacja ksenobiotyków. Charakterystyka ogólna. Reakcje I fazy i cytochrom P-450. Reakcje II fazy - sprzęganie metabolitów.
T-A-5Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przestawieniu i omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena aktywności na wszystkich ćwiczeniach, ocena przedstawionej prezentacji i ocena z zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w miernym stopniu zna i posługuje się podstawowymi pojęciemi z zakresu toksykokinetyki i toksykodynamiki. Wymienia, ale tylko bardzo pobieznie opisuje podstawowe miejśca i etapy metabolizmu ksenobiotyków w organizmie, podobnie jak mechanizmy oporności komórek na ich toksyczne działanie. W niewielkim stopniu rozróznia rodzaje toksyczności substancji obcych i metody jej oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.3_U01Potrafi skrytykować nieuzasadnione i nadmierne stosowanie ogólnodostępnych ksenobiotyków. Dba i srodowisko naturalne wolne od ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat ksenobiotyków jako substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka i zwierzat, losów ksenobiotyków w organizmie, mechanizmów ich działania oraz czynników od jakich zalezy ich toksyczne działanie. Zapoznanie z podstawowymi metodami oceny toksyczności ksenobiotyków.
Treści programoweT-W-1Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć.
T-W-2Czynniki wpływajace na toksyczność ksenobiotyków, zależne od ksenobiotyku, organizmu i srodowiska.
T-W-3Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków.
T-A-5Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przestawieniu i omówieniu
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena aktywności na wszystkich ćwiczeniach, ocena przedstawionej prezentacji i ocena z zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie skrytykować nieuzasadnione i nadmierne stosowanie ogólnodostępnych ksenobiotyków róznorodnego pochodzenia. W miernym stopniu uzasadnia na wybranych, nielicznych przykładach elementy swojej krytyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.3_K01Ma swiadomośc stałego zagrozenia zwiazanego z obecnością w srodowisku i dostępnością do szerokiej gamy ksenobiotyków. Dba więc o należyte postępowanie i rozsadne stosowanie róznego rodzaju związków chemicznych (farmaceutyków, uzywek, dodatków do żywności, srodków czystości itd.) i propaguje taką postawę wśród innych ludzi. Stale uzupełnia swoją wiedzę z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
BI_1A_K06ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia oraz świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat ksenobiotyków jako substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka i zwierzat, losów ksenobiotyków w organizmie, mechanizmów ich działania oraz czynników od jakich zalezy ich toksyczne działanie. Zapoznanie z podstawowymi metodami oceny toksyczności ksenobiotyków.
Treści programoweT-W-1Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć.
T-W-3Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków.
T-A-3Dystrybucja i wiąznie tkankowe ksenobiotyków
T-A-4Biotransformacja ksenobiotyków. Charakterystyka ogólna. Reakcje I fazy i cytochrom P-450. Reakcje II fazy - sprzęganie metabolitów.
T-A-5Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przestawieniu i omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową świadomośc stałego zagrozenia zwiazanego z obecnością w srodowisku i dostępnością do szerokiej gamy ksenobiotyków. W niewielkim jednak stpniu dba o należyte postępowanie i rozsadne stosowanie róznego rodzaju związków chemicznych (farmaceutyków, uzywek, dodatków do żywności, środków czystości itd.) i propaguje taką postawę wśród innych ludzi.
3,5
4,0
4,5
5,0