Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,29zaliczenie
zajęcia terenoweT3 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy z zakresu biologii (z zakresu wiedzy przedmiotów z pierwszego roku studiów: Wstęp do biologii, Biologia zwierzat, Biologia roślin), podstawy biogeografii (z zakresu szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ekokogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm oraz z adaptacjami organizmów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizm a środowisko abiotyczne - tolerancja ekologiczna i adaptacje4
T-A-2Organizam a środowisko biotyczne2
T-A-3Organizam w środowisku antropogenicznym2
T-A-4Antropopresja i jej skutki2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Struktura biotyczna (w tym formy życiowe organizmów wodnych), i stopień eutrofizacji obserwowane w róznych porach roku oraz strefy środowiskowe wybranego ekosystemu wodnego.10
10
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)2
T-W-3Organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-4Wodne biomy Ziemi2
T-W-5Lądowe biomy Ziemi2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie zalecanej literatury2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
15
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie zalecanej literatury3
A-T-3opracowanie wyników z zajęć terenowych2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe) Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejetności nabytej w trakcie ćwiczeń terenowych
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C4_W01
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02
BI_1A_BIB-S-C4_W06
student powinien znać czynniki biotyczne i abiotyczne środowiska, pojęcia i zakres tolerancji ekologicznej, typy adaptacji organizmów do środowiska naturalnego i zmienionego przez człowieka.
BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C4_U01
Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę i analizę stanu środowiska naturalnego, ewentualnego stopnia jego degradacji, powinien potrafić wywieść i ocenić związek między stanem środowiska i jego komponentów a oddziałuwaniem czynników biotycznych i abiotycznych.
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01
BI_1A_BIB-S-C4_U21
student powinien posługiwać sie zasadami etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje
BI_1A_U21P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U11

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C4_K01
Student powinien rozpatrywać zagadnienia związane z ekologią w kategoriach nie tylko praktycznych (związanych z dobrostanem człowieka), ale również etycznych, powinien wykazywać się wrażliwością i wyczuleniem w postrzeganiu niekorzystnych zjawisk zachodzących w otaczającym go środowisku, powinien cechować się odwagą w głoszeniu swojego stanowiska w sprawach go niepojkojących, a dotyczących zagadnień związanych z ochroną środowiska, powinien być kreatywny - wykazywać się aktywnością i posiadać chęć organizowania się w grupy, zrzeszenia, organizacje - przyczyniajace sie do uświadamiania społecznego lub oddziaływujące na instytucje administracyjne lokalne i państwowe oraz organizacje podejmujace akcje na rzecz ochrony przyrody.
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06
BI_1A_BIB-S-C4_K02
studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C4_W01
Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
2,0
3,0słaba znajomość nazewnictwa dotyczacego podstawowych pojęc ekologicznych, zakresu wiedzy jaką obejmuje ekologia ogólna, słaba znajomość biomów Ziemi oraz mechanizmów funkcjonowania ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C4_W06
student powinien znać czynniki biotyczne i abiotyczne środowiska, pojęcia i zakres tolerancji ekologicznej, typy adaptacji organizmów do środowiska naturalnego i zmienionego przez człowieka.
2,0
3,0słaba znajomość oddziaływań czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na organizm, dostateczna znajomość przystosowań i adaptacjio organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C4_U01
Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę i analizę stanu środowiska naturalnego, ewentualnego stopnia jego degradacji, powinien potrafić wywieść i ocenić związek między stanem środowiska i jego komponentów a oddziałuwaniem czynników biotycznych i abiotycznych.
2,0
3,0student słabo przeprowadza analizę i ocenę stanu środowiska naturalnego i podlegajacego antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C4_U21
student powinien posługiwać sie zasadami etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje
2,0
3,0student odczuwa niewielką potrzebę stosowania zasad etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C4_K01
Student powinien rozpatrywać zagadnienia związane z ekologią w kategoriach nie tylko praktycznych (związanych z dobrostanem człowieka), ale również etycznych, powinien wykazywać się wrażliwością i wyczuleniem w postrzeganiu niekorzystnych zjawisk zachodzących w otaczającym go środowisku, powinien cechować się odwagą w głoszeniu swojego stanowiska w sprawach go niepojkojących, a dotyczących zagadnień związanych z ochroną środowiska, powinien być kreatywny - wykazywać się aktywnością i posiadać chęć organizowania się w grupy, zrzeszenia, organizacje - przyczyniajace sie do uświadamiania społecznego lub oddziaływujące na instytucje administracyjne lokalne i państwowe oraz organizacje podejmujace akcje na rzecz ochrony przyrody.
2,0
3,0student wykazuje słabą wrażliwość na niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, słabo odczuwa potrzebę działań o charakterze społecznym i indywidualnym by reagować w sposób kreatywny na te zmiany.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C4_K02
studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne
2,0
3,0student ma słabe zrozumienie roli obserwacji, doświadczenia w zrozumieniu procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
  3. Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  4. Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
  6. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
  2. Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizm a środowisko abiotyczne - tolerancja ekologiczna i adaptacje4
T-A-2Organizam a środowisko biotyczne2
T-A-3Organizam w środowisku antropogenicznym2
T-A-4Antropopresja i jej skutki2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Struktura biotyczna (w tym formy życiowe organizmów wodnych), i stopień eutrofizacji obserwowane w róznych porach roku oraz strefy środowiskowe wybranego ekosystemu wodnego.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia.2
T-W-2Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii)2
T-W-3Organizacja i dynamika biocenozy2
T-W-4Wodne biomy Ziemi2
T-W-5Lądowe biomy Ziemi2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie zalecanej literatury2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie zalecanej literatury3
A-T-3opracowanie wyników z zajęć terenowych2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_W01Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słaba znajomość nazewnictwa dotyczacego podstawowych pojęc ekologicznych, zakresu wiedzy jaką obejmuje ekologia ogólna, słaba znajomość biomów Ziemi oraz mechanizmów funkcjonowania ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_W06student powinien znać czynniki biotyczne i abiotyczne środowiska, pojęcia i zakres tolerancji ekologicznej, typy adaptacji organizmów do środowiska naturalnego i zmienionego przez człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słaba znajomość oddziaływań czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na organizm, dostateczna znajomość przystosowań i adaptacjio organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_U01Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę i analizę stanu środowiska naturalnego, ewentualnego stopnia jego degradacji, powinien potrafić wywieść i ocenić związek między stanem środowiska i jego komponentów a oddziałuwaniem czynników biotycznych i abiotycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo przeprowadza analizę i ocenę stanu środowiska naturalnego i podlegajacego antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_U21student powinien posługiwać sie zasadami etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U21posługuje się zasadami higieny oraz zdrowego trybu życia, szanuje różne poglądy filozoficzne i religijne, przestrzega norm etycznych w swoim postępowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student odczuwa niewielką potrzebę stosowania zasad etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_K01Student powinien rozpatrywać zagadnienia związane z ekologią w kategoriach nie tylko praktycznych (związanych z dobrostanem człowieka), ale również etycznych, powinien wykazywać się wrażliwością i wyczuleniem w postrzeganiu niekorzystnych zjawisk zachodzących w otaczającym go środowisku, powinien cechować się odwagą w głoszeniu swojego stanowiska w sprawach go niepojkojących, a dotyczących zagadnień związanych z ochroną środowiska, powinien być kreatywny - wykazywać się aktywnością i posiadać chęć organizowania się w grupy, zrzeszenia, organizacje - przyczyniajace sie do uświadamiania społecznego lub oddziaływujące na instytucje administracyjne lokalne i państwowe oraz organizacje podejmujace akcje na rzecz ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje słabą wrażliwość na niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, słabo odczuwa potrzebę działań o charakterze społecznym i indywidualnym by reagować w sposób kreatywny na te zmiany.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C4_K02studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma słabe zrozumienie roli obserwacji, doświadczenia w zrozumieniu procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0