Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Biogeografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biogeografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, botaniki systematycznej, gleboznawstwa, fitosocjologii i kartografii roślin
W-2Zoologia, ekologia oraz podstawy geologii i geografii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
C-3Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-4Wyjaśnienie wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
C-5Poznanie metod stosowanych w biogeografii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce.2
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie.2
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji4
T-A-4Zoogeograficzna charakterystyka Polski2
T-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne)2
15
wykłady
T-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin. Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.2
T-W-2Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej.2
T-W-3Szata roślinna Polski.1
T-W-4Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania2
T-W-5Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne4
T-W-6Zoogeografia wysp i wód morskich4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Studiowanie podanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_W01
Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem roślin i zwierząt oraz ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
BI_1A_W06, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-3, S-1, S-2
BI_1A_BI-S-O1.3_W03
Student charakteryzuje biomy i krainy biogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
BI_1A_W05, BI_1A_W06, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
BI_1A_BI-S-O1.3_W04
Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy
BI_1A_W08, BI_1A_W10P1A_W02, P1A_W04, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-5T-A-5, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_U01
Na podstawie czynników abiotycznych i biotycznych student potrafi rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne i zwierzęce na kontynentach oraz odpowiednio w państwach roślinnych i krainach zoogeograficznych.
BI_1A_U03P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-W-4, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-3, S-1, S-2
BI_1A_BI-S-O1.3_U02
Student potrafi wykonać i przeanalizować kartogram oraz obliczyć i zinterpretować wskaźniki ekologiczne
BI_1A_U03P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-2, C-3, C-5T-A-5, T-A-3, T-W-4M-3, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_K02
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02T-A-5, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_W01
Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem roślin i zwierząt oraz ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
2,0Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych i zwierzęcych
3,0Student potrafi wymienić cztery grupy czynników oraz bardzo ogólnie je scharakteryzuje
3,5Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2-3 czynniki.
4,0Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki.
4,5Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów.
5,0Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim.
BI_1A_BI-S-O1.3_W03
Student charakteryzuje biomy i krainy biogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
2,0Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
4,0Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów.
4,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych.
5,0Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli.
BI_1A_BI-S-O1.3_W04
Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy
2,0Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne.
3,0Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu biocenozy.
3,5Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu biocenozy.
4,0Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu biocenozy.
4,5Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu biocenozy.
5,0Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_U01
Na podstawie czynników abiotycznych i biotycznych student potrafi rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne i zwierzęce na kontynentach oraz odpowiednio w państwach roślinnych i krainach zoogeograficznych.
2,0Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego.
3,0Student prezentuje różne formacje i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie.
3,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych.
4,0Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach i krainach, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach
4,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
5,0Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje na kontynentach i w obrębie państw i krain, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu.
BI_1A_BI-S-O1.3_U02
Student potrafi wykonać i przeanalizować kartogram oraz obliczyć i zinterpretować wskaźniki ekologiczne
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,0Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować.
4,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich.
4,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich.
5,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.3_K02
Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Podbielkowski Zbigniew, Fitogeografia części świata, PWN, Warszawa, 2002
  2. George W., Geografia zwierząt, PWN, Warszawa, 1970
  3. Kornaś Jan, Medwecka-Kornaś Anna, Geografia roślin, PWN, Warszawa, 2002, Wydanie nowe
  4. Udvardy M.D.F., Zoogeografia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  5. Podbielkowski Zbigniew, Wielka Encyklopedia Geografii Świata Tom VII Szata Roślinna Ziemi, Wyd. Kurpisz SC, Poznań, 1997, Wydanie pierwsze
  6. Umiński T., Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1974
  7. Umiński T., Zwierzęta i oceany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Szafer Władysław, Ogólne geografia roślin, PWN, Warszawa, 1964
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Maik Wiesław, ABC Świat Europa, Azja, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia, Antarktyda, Wyd. Kurpisz SA, Poznań, 1998
  4. Wtorov P.P., Drozdov N.N., Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa, 1981

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce.2
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie.2
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji4
T-A-4Zoogeograficzna charakterystyka Polski2
T-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy3
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin. Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.2
T-W-2Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej.2
T-W-3Szata roślinna Polski.1
T-W-4Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania2
T-W-5Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne4
T-W-6Zoogeografia wysp i wód morskich4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Studiowanie podanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_W01Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem roślin i zwierząt oraz ich zbiorowisk na kuli ziemskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
C-3Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-4Wyjaśnienie wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin. Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej.
T-W-2Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie.
T-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-W-5Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne
T-W-6Zoogeografia wysp i wód morskich
T-W-4Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania
T-A-4Zoogeograficzna charakterystyka Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych i zwierzęcych
3,0Student potrafi wymienić cztery grupy czynników oraz bardzo ogólnie je scharakteryzuje
3,5Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2-3 czynniki.
4,0Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki.
4,5Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów.
5,0Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_W03Student charakteryzuje biomy i krainy biogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
C-3Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-4Wyjaśnienie wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
Treści programoweT-W-2Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej.
T-W-3Szata roślinna Polski.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie.
T-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-W-5Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne
T-W-6Zoogeografia wysp i wód morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych.
4,0Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów.
4,5Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych.
5,0Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_W04Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Poznanie metod stosowanych w biogeografii
Treści programoweT-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne.
3,0Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu biocenozy.
3,5Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu biocenozy.
4,0Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu biocenozy.
4,5Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu biocenozy.
5,0Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_U01Na podstawie czynników abiotycznych i biotycznych student potrafi rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne i zwierzęce na kontynentach oraz odpowiednio w państwach roślinnych i krainach zoogeograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej.
C-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
C-3Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-4Wyjaśnienie wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt
C-5Poznanie metod stosowanych w biogeografii
Treści programoweT-W-2Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej.
T-W-3Szata roślinna Polski.
T-A-1Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce.
T-A-2Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie.
T-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-W-5Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne
T-W-6Zoogeografia wysp i wód morskich
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji
T-W-4Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania
T-A-4Zoogeograficzna charakterystyka Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego.
3,0Student prezentuje różne formacje i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie.
3,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych.
4,0Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach i krainach, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach
4,5Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach.
5,0Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje na kontynentach i w obrębie państw i krain, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_U02Student potrafi wykonać i przeanalizować kartogram oraz obliczyć i zinterpretować wskaźniki ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek.
C-3Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt
C-5Poznanie metod stosowanych w biogeografii
Treści programoweT-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji
T-W-4Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,0Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju.
3,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować.
4,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich.
4,5Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich.
5,0Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.3_K02Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-A-5Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy
T-A-3Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w zespołach
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Dyskusja panelowa
M-6Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
3,5Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej.
4,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej.
4,5Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej.
5,0Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej.