Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Biochemia statyczna i dynamiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia statyczna i dynamiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 25 2,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii ogólnej, umiejetność przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych i przygotowania roztworów mianowanych.
W-2Znajomość podstaw chemii organicznej i podstawowych zagadnień dotyczacych metabolizmu na różnych poziomach organizacji żywej materii objętych programem nauczania biologi w szkołach ponadgimnazialnych. Ukończony i zaliczony przedmiot "Chemia" z semestru 1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z budową, właściwościami i funkcją podstawowych grup organicznych mono- i polimerów budujących organizmy. Poznanie głównych szlaków przemian metabolicznych organizmu i regulujących je mechanizmów. Zrozumienie istoty, celu, ukierunkowania i regulacji podstawowych szlaków metabolicznych na różnych poziomach organizacji materii ożywionej, powiązań katabolizmu i anabolizmu oraz ścisłej zależności między prawidłowym przebiegiem procesów biochemicznych a fizjologią, zdrowiem, wzrostem i rozwojem na poziomie komórki i całego organizmu.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Alfa-L- aminokwsy niebiałkowe - rola biologiczna. Chemiczna synteza peptydów i białek - problemy i rozwiazania - porównanie z biosyntezą2
T-A-2Wykorzystanie enzymów i ich inhibitorów w praktyce medycznej i wybranych działach przemysłu.2
T-A-3Specyfika metabolizmu energrtycznego wybranych narządów: mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy, watroba i mózg.2
T-A-4Reaktywne formy tlenu - źródła, rola w fizjologii i patologii. Stres oksydacyjny i mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmu4
10
laboratoria
T-L-1Regulamin pracowni biochemicznej, biezpieczeństwo, higiena pracy i możliwe zagrożenia. Zasady właściwego użytkowania aparatury i drobnego sprzętu laboratoryjnego. Przedstawienie ogólnego przebiegu ćwiczeń i warunków uzyskania zaliczenia.2
T-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy. Wykrywanie aminokwasów aromatycznych i grup sulfhydrylowych. Wykazanie obecności pierścienia indolowego w tryptofanie. Reakcja na obecność histydyny i turozyny.4
T-L-3Białka: Badanie właściwości białek, wpływ czynników środowiska na białko. Koagulacja roztworów koloidowych. Dializa roztworu białka. Wykrywanie wiązania peptydowego. Wpływ pH na rozpuszczalność białek - oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. Metoda biuretowa oznaczania jakościowego i lościowego białka.6
T-L-4Enzymy: Wpływ pH na aktywność a-amylazy. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej metodą Bernefelda. Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. Wybrane próby czynnościowe wątroby: test albuminowy, antypirynowy, galaktozowy i bromosulfoftaleinowy. Oznaczanie mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.6
T-L-5Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Hydroliza cukrów złożonych i wykrywanie jej produktów. Odróżnianie monosacharydów od disacharydów redukujących (odczyn Barfoeda). Odróżnianie ketoz od aldoz – reakcja Seliwanowa. Test obciążenia glukozą -półilościowe oznaczanie stężenia glukozy we krwi i moczu.6
T-L-6Lipidy: Oznaczanie TG i cholesterolu w wybranych płynach ustrojowych.2
T-L-7Kwasy nukleinowe: Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA.2
T-L-8Badanie właściwości redukujących witaminy C. Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Aminokwasy: Ogólna budowa i charakterystyka. Aminokwasy białkowe, struktura, podział i właściwości. Nazewnictwo aminokwasów. Aminokwasy endo- i egzogenne. Źródła metaboliczne wolnych aminokwasów, biosynteza aminokwasów endogennych, degradacja aminokwasów, metabolizm grup aminowych aminokwasów; detoksykacja amoniaku metabolizm szkieletów węglowodorowych aminokwasów, aminokwasy źródłem związków biologicznie czynnych4
T-W-2Oligopeptydy, polipeptydy i białka: Wiązanie peptydowe, struktura peptydów, peptydy bilogicznie aktywne. Klasyfikacja, ogólne własciwości i charakterystyka fizykochemiczna białek. Struktura białek. Struktura a funkcje białek.4
T-W-3Enzymy: Enzymy jako biokatalizatory. Ogólne własciwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Budowa enzymów, koenzymy i grupy prostetyczne. Mechanizm działania enzymów i specyficzność katalizy enzymatycznej. Centrum aktywne i allosteryczne. Regulacja iliści i aktywności enzymów.3
T-W-4Węglowodany: Funkcje węglowodanów. Klasyfikacja, budowa i właściwości monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Klasyfikacja, budowa i wlaściwości di-, oligo- i polisacharydów. Trawienie węglowodanów złożonych i wchłanianie monosacharydów. Etapy komórkowego katabolizmu glukozy i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny katabolizmu glukozy w warunkach tlenowych i beztlenowych. Glukoneogeneza: substraty i przebieg. Metabolizm glikogenu i jego regulacja. Homeostaza glukozy we krwi.5
T-W-5Lipidy: Ogólna charakterystyka lipidów. Klasygikacja i rola biologiczna najwazniejszych grup lipidów oraz ich pochodnych. Trawienie i wchłanianie produktów trawienia lipidów. Lipoproteiny osocza: struktura, skład, funkcje i metabolizm. Lipoliza wewnątrzkomórkowa. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych, szlaki metaboliczne acetylo-CoA. Synteza i metabolizm związków ketonowych. Lipogeneza: przebieg i regulacja. Metabolizm steroidów.5
T-W-6Integracja metabolozmu: Anabolizm i katabolizm i ich współzalezność. Zbieżność katabolizmu i rozbiezność anabolizmu. Sygnały regulacyjne metabolizmu2
T-W-7Nukleotydy i polinukleotydy - podstawy: Zasady purynowe i pirymidynowe. Nukleozydy i nukletydy mono-, di i trifosoranowe. DNA - struktura I- i II-rzędowa, struktury superhelikalne, białka wiążące DNA. RNA - informacyjny, transportujący i rybosomalny.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i omówienia wybranego zagadnienia z programu ćwiczeń audytoryjnych.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału ojętego programem ćwiczeń (wolne pytania)1
30
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-3Opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących tematyki bieżących ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-4Zapoznanie się z metodyką wymogami analiz laboratoryjnych zaplanowanych na poszczególne ćwiczenia.6
45
wykłady
A-W-1Uczesticzenie w wykładach25
A-W-2Utrwalanie wiadomości i uzupełnianie wiedzy z zakresu tematyki bieżących wykładów15
A-W-3Konsultacje z prowadzacym wykłady3
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów30
A-W-5Piemne zaliczenie wykładów2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna i konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia i wykłady
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B4_W01
Student zna budowę i funkcje podstawowych monomerów i polimerów występujących w organizmie człowieka i zwierzat: aminokwasów,oligopeptydów, polipeptydów i białek: monosacharydów, disacharydów i polisacharydow; lipidów; nukleotydów i polinukleotydów. Rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych. Wskazuje substraty, metabolity posrednie i produkty końcowe głównych szlaków metabolicznych oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządowa i wewnatrzkomórkową. Zna klasy enzymów i mechanizm ich działania.
BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B4_U01
Student potrafi: posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przeprowadzać podstawowe analizy jakościowe i ilościowe materiału bilogicznego, wykonywać proste obliczenia biochemiczne, interpretowaćc ich wyniki i porównać je z obowiązującymi wartościami referencyjnymi.Umie na podstawie wyników podstawowych analiz biochemicznych odrózniać stany fizjologiczne od patologicznych.
BI_1A_U03, BI_1A_U05P1A_U01, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-5S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B4_K01
Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-5S-2, S-4
BI_1A_BI-S-B4_K02
Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów zachodzacych w organizmie i ma potrzebę stałego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-B4_W01
Student zna budowę i funkcje podstawowych monomerów i polimerów występujących w organizmie człowieka i zwierzat: aminokwasów,oligopeptydów, polipeptydów i białek: monosacharydów, disacharydów i polisacharydow; lipidów; nukleotydów i polinukleotydów. Rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych. Wskazuje substraty, metabolity posrednie i produkty końcowe głównych szlaków metabolicznych oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządowa i wewnatrzkomórkową. Zna klasy enzymów i mechanizm ich działania.
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi podać podstawowych szlaków przemian metabolicznych charakterystycznych dla poszczególnych czasteczek. Nie zna głównych mechanizmów regulacyjnych tych przemian.
3,0Student jedynie w minimalnym zakresie zna podstawy budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi jednak wyjaśnić związku między ich budową a wlaściwościami i pełnionymi funkcjami . Wybiórczo wymienia podstawowe szlaki przemian metabolicznych i ich mechanizmy regulacyjne tylko dla jednej grupy mikro- i makromolekuł.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcji głównych mikro- i makromelekuł zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych i tylko w podstawowym stopniu potrafi określić dla niektórych z nich, związek między budową a właściwościami i pełnionymi funkcjami r przemianami jakim ulegają w organizmie człowieka i zwierząt. Wybórczo rozpoznaje i wymienia poszczególne etapy przemian anabolicznych i katabolicznych oraz ich mechanizmy regulacyjne, nie potrafi jednak ww wystarczający sposób powiązać ich w jedną funkcjonalną całość.
4,0Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i prawidłowo wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i w wystarczającym stopniu opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł, podaje ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Potrafi powiązać na wybranych przykładach przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość oraz podać przykłady zaburzeń wybranych przemian i ich kosekwencje dla organizmu.
4,5Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i wyczerpująco wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i dokładnie opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Wyczerpująco wiąże przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość. Wymienia i opisuje na wybranych przykładach chorób podstawowe zaburzenia przemian biochemicznych w z zakresie metabolizmu białek, lipidów i węglowodanów w organizmie
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu budowy, klasyfikacji i funkcji wszystkich podstawowych mikro- i makromolekuł organizmu człowieka i zwierzat. Szczegółowo wyjaśnia związek między budową a własciwościami i funkcją poszczególnych cząsteczek. Bezbłenie wymienia etapy szlaków anabolicznych i katabolicznych poszczególnych molekuł, zna większość wspólnych dla tych przemian metabolitów pośrednich, bezbłędnie łączy szlaki anaboliczne i kataboliczne w jedną funcjonalną całość. Wyczerpująco opisuje podstawowe mechanizmy uczestniczące w regulacji metabolizmu. Zna i bez problemu opisuje główne zaburzenia metaboliczne i ich konekwencje dla organizmu w wielu stanach chorobowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-B4_U01
Student potrafi: posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przeprowadzać podstawowe analizy jakościowe i ilościowe materiału bilogicznego, wykonywać proste obliczenia biochemiczne, interpretowaćc ich wyniki i porównać je z obowiązującymi wartościami referencyjnymi.Umie na podstawie wyników podstawowych analiz biochemicznych odrózniać stany fizjologiczne od patologicznych.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń.Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń.
3,0Student jedynie w minimalnym zakresie potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a w trakcje jego obsługi popełnia liczne błędy, co wymaga powtórzeń prowadzonych analiz. Poprawnie wykonuje większość analiz i obliczeń, ale interpretuje jedynie niektóre z otrzymanych wyników.
3,5Student poprawnie, bez większych błędów posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Potrafi w podstawowym zakresie wyjaśnić istotę przeprowadzanych obliczeń i analiz, a także ich znaczenie diagnostyczne.
4,0Student zna zasady działania i prawidłowo posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Prawidłowo wykonuje wszystkie przewidziane programem zajęć obliczenia i analizy biochemiczne. Potrafi wystarczająco szczegółowo zinterpretować otrzymane wyniki i bezbłędnie rozróżnia wartości prawidłowe od występujących w niektórych stanach patologicznych.
4,5Student bez nadzoru prawidłowo posługuje się podstawową aparaturą i sprzętem laboratoryjnym, bezbłędnie dobiera je do odpowiednich analiz. Potrafi słabszym kolegom z zespołu wyjaśnić tok rozumowania w wykonywaniu podstawowych obliczeń biochemicznych oraz udziela im „fachowych” instrukcji przy wykonywaniu analiz laboratoryjnych. Szczegółowo interpretuje otrzymane wyniki. Wymienia zakres wartości referencyjnych dla większości podstawowych wskaźników biochemicznych i wyjaśnia zasadnicze przyczyny ich odchyleń w stanach patologicznych.
5,0Student bezbłędnie posługuje się aparaturą i sprzętem laboratoryjnym sali ćwiczeniowej z biochemii. Bezbłędnie dobiera i używa słownictwa raz pojęć biochemicznych w przeprowadzaniu poszczególnych analiz laboratoryjnych oraz interpretacji wyników. Szybko i prawidłowo przeprowadza większość obliczeń. Potrafi przeprowadzić analizy jakościowe i ilościowe podstawowych makro- i mikromolekuł.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-B4_K01
Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Jego zupełny brak zaangazowania w pracę zespłu, nieprzygotowanie do zajęć i popełnianie błędy obniżają sumaryczną ocenę grupy.
3,0Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych.
3,5Student w pewnych aspektach potrafi pracować w zespole. Przy pomocy innych prawidłowo wykonuje większośc przypadających na niego zadań. Inni członkowie zespołu w wybranych sytuacjach mogą liczyć na jego pomoc i zaangazowanie.
4,0Student potrafi pracowac w zespole. przy wykonywaniu większości zadań aktywnie uczestniczy w podziale pracy. Często słuzy pomocą innym, w pełni utożsamia się grupą i czuje się odpowiedzialny za końcowy efekt jej pracy.
4,5Student przy wkonywaniu większości zadań jest jednym z liderów zespołu. Umiejętnie i sprawiedliwie rozdziela zadania. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi, wykazuje pełne zaangażowanie w osiągnięciu przez zespół jak najlepszej oceny.
5,0Student jest liderem zespołu, wykazuje bardzo dobrą umiejętność planowania i podziału pracy na członków grupy. Aktywnie i z duzym zaangażowaniem udziela prawidłowych instrukcji i pomocy innym, umiejętnie prowadzi dyskusję w zespole i rozważa uwagi innych członków zespołu. Aktywnie uczestniczy
BI_1A_BI-S-B4_K02
Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów zachodzacych w organizmie i ma potrzebę stałego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole. Jest osobą obniżajacą końcową ocenę pracy grupy jako całości.
3,0Student sporadycznie i tylko w stopniu podstawowym pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5Większość z prac z przypadających na niego w zespole student wykonuje poprawnie, nie wyjazuje jednak w tym jednak w tym pełnego zaangazowania i inicjatywy, licząc w tym na pomoc innych członków zespołu.
4,0Wszystkie przypadajęce na niego zadania student wykonuje dobrze. Wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w zespole oraz pomocy innym.
4,5Student bez problemów pracuje w zespole, często umiejętnie dzieli zadania. Często jest jednym z liderów grupy, w pracy wkazuje duże zaangazowanie i inicjatywę. Czuje się w pełni odpowiedzialny
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańkowski E, Biochemia, Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław, 2004
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Berg J.M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Manikowski W. i Weidner S., Biochemia Kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Murray R,K., Granner .D, Mayes P, A., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Murray R,K., Daryl Granner K, Mayes P, A., Rodwell V, W., Biochemia - krórkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
  4. Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  5. Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Alfa-L- aminokwsy niebiałkowe - rola biologiczna. Chemiczna synteza peptydów i białek - problemy i rozwiazania - porównanie z biosyntezą2
T-A-2Wykorzystanie enzymów i ich inhibitorów w praktyce medycznej i wybranych działach przemysłu.2
T-A-3Specyfika metabolizmu energrtycznego wybranych narządów: mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy, watroba i mózg.2
T-A-4Reaktywne formy tlenu - źródła, rola w fizjologii i patologii. Stres oksydacyjny i mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmu4
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin pracowni biochemicznej, biezpieczeństwo, higiena pracy i możliwe zagrożenia. Zasady właściwego użytkowania aparatury i drobnego sprzętu laboratoryjnego. Przedstawienie ogólnego przebiegu ćwiczeń i warunków uzyskania zaliczenia.2
T-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy. Wykrywanie aminokwasów aromatycznych i grup sulfhydrylowych. Wykazanie obecności pierścienia indolowego w tryptofanie. Reakcja na obecność histydyny i turozyny.4
T-L-3Białka: Badanie właściwości białek, wpływ czynników środowiska na białko. Koagulacja roztworów koloidowych. Dializa roztworu białka. Wykrywanie wiązania peptydowego. Wpływ pH na rozpuszczalność białek - oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. Metoda biuretowa oznaczania jakościowego i lościowego białka.6
T-L-4Enzymy: Wpływ pH na aktywność a-amylazy. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej metodą Bernefelda. Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. Wybrane próby czynnościowe wątroby: test albuminowy, antypirynowy, galaktozowy i bromosulfoftaleinowy. Oznaczanie mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.6
T-L-5Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Hydroliza cukrów złożonych i wykrywanie jej produktów. Odróżnianie monosacharydów od disacharydów redukujących (odczyn Barfoeda). Odróżnianie ketoz od aldoz – reakcja Seliwanowa. Test obciążenia glukozą -półilościowe oznaczanie stężenia glukozy we krwi i moczu.6
T-L-6Lipidy: Oznaczanie TG i cholesterolu w wybranych płynach ustrojowych.2
T-L-7Kwasy nukleinowe: Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA.2
T-L-8Badanie właściwości redukujących witaminy C. Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aminokwasy: Ogólna budowa i charakterystyka. Aminokwasy białkowe, struktura, podział i właściwości. Nazewnictwo aminokwasów. Aminokwasy endo- i egzogenne. Źródła metaboliczne wolnych aminokwasów, biosynteza aminokwasów endogennych, degradacja aminokwasów, metabolizm grup aminowych aminokwasów; detoksykacja amoniaku metabolizm szkieletów węglowodorowych aminokwasów, aminokwasy źródłem związków biologicznie czynnych4
T-W-2Oligopeptydy, polipeptydy i białka: Wiązanie peptydowe, struktura peptydów, peptydy bilogicznie aktywne. Klasyfikacja, ogólne własciwości i charakterystyka fizykochemiczna białek. Struktura białek. Struktura a funkcje białek.4
T-W-3Enzymy: Enzymy jako biokatalizatory. Ogólne własciwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Budowa enzymów, koenzymy i grupy prostetyczne. Mechanizm działania enzymów i specyficzność katalizy enzymatycznej. Centrum aktywne i allosteryczne. Regulacja iliści i aktywności enzymów.3
T-W-4Węglowodany: Funkcje węglowodanów. Klasyfikacja, budowa i właściwości monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Klasyfikacja, budowa i wlaściwości di-, oligo- i polisacharydów. Trawienie węglowodanów złożonych i wchłanianie monosacharydów. Etapy komórkowego katabolizmu glukozy i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny katabolizmu glukozy w warunkach tlenowych i beztlenowych. Glukoneogeneza: substraty i przebieg. Metabolizm glikogenu i jego regulacja. Homeostaza glukozy we krwi.5
T-W-5Lipidy: Ogólna charakterystyka lipidów. Klasygikacja i rola biologiczna najwazniejszych grup lipidów oraz ich pochodnych. Trawienie i wchłanianie produktów trawienia lipidów. Lipoproteiny osocza: struktura, skład, funkcje i metabolizm. Lipoliza wewnątrzkomórkowa. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych, szlaki metaboliczne acetylo-CoA. Synteza i metabolizm związków ketonowych. Lipogeneza: przebieg i regulacja. Metabolizm steroidów.5
T-W-6Integracja metabolozmu: Anabolizm i katabolizm i ich współzalezność. Zbieżność katabolizmu i rozbiezność anabolizmu. Sygnały regulacyjne metabolizmu2
T-W-7Nukleotydy i polinukleotydy - podstawy: Zasady purynowe i pirymidynowe. Nukleozydy i nukletydy mono-, di i trifosoranowe. DNA - struktura I- i II-rzędowa, struktury superhelikalne, białka wiążące DNA. RNA - informacyjny, transportujący i rybosomalny.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i omówienia wybranego zagadnienia z programu ćwiczeń audytoryjnych.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-5Pisemne zaliczenie materiału ojętego programem ćwiczeń (wolne pytania)1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-3Opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących tematyki bieżących ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-4Zapoznanie się z metodyką wymogami analiz laboratoryjnych zaplanowanych na poszczególne ćwiczenia.6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczesticzenie w wykładach25
A-W-2Utrwalanie wiadomości i uzupełnianie wiedzy z zakresu tematyki bieżących wykładów15
A-W-3Konsultacje z prowadzacym wykłady3
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów30
A-W-5Piemne zaliczenie wykładów2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B4_W01Student zna budowę i funkcje podstawowych monomerów i polimerów występujących w organizmie człowieka i zwierzat: aminokwasów,oligopeptydów, polipeptydów i białek: monosacharydów, disacharydów i polisacharydow; lipidów; nukleotydów i polinukleotydów. Rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych. Wskazuje substraty, metabolity posrednie i produkty końcowe głównych szlaków metabolicznych oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządowa i wewnatrzkomórkową. Zna klasy enzymów i mechanizm ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z budową, właściwościami i funkcją podstawowych grup organicznych mono- i polimerów budujących organizmy. Poznanie głównych szlaków przemian metabolicznych organizmu i regulujących je mechanizmów. Zrozumienie istoty, celu, ukierunkowania i regulacji podstawowych szlaków metabolicznych na różnych poziomach organizacji materii ożywionej, powiązań katabolizmu i anabolizmu oraz ścisłej zależności między prawidłowym przebiegiem procesów biochemicznych a fizjologią, zdrowiem, wzrostem i rozwojem na poziomie komórki i całego organizmu.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym.
Treści programoweT-W-4Węglowodany: Funkcje węglowodanów. Klasyfikacja, budowa i właściwości monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Klasyfikacja, budowa i wlaściwości di-, oligo- i polisacharydów. Trawienie węglowodanów złożonych i wchłanianie monosacharydów. Etapy komórkowego katabolizmu glukozy i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny katabolizmu glukozy w warunkach tlenowych i beztlenowych. Glukoneogeneza: substraty i przebieg. Metabolizm glikogenu i jego regulacja. Homeostaza glukozy we krwi.
T-W-5Lipidy: Ogólna charakterystyka lipidów. Klasygikacja i rola biologiczna najwazniejszych grup lipidów oraz ich pochodnych. Trawienie i wchłanianie produktów trawienia lipidów. Lipoproteiny osocza: struktura, skład, funkcje i metabolizm. Lipoliza wewnątrzkomórkowa. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych, szlaki metaboliczne acetylo-CoA. Synteza i metabolizm związków ketonowych. Lipogeneza: przebieg i regulacja. Metabolizm steroidów.
T-W-6Integracja metabolozmu: Anabolizm i katabolizm i ich współzalezność. Zbieżność katabolizmu i rozbiezność anabolizmu. Sygnały regulacyjne metabolizmu
T-W-7Nukleotydy i polinukleotydy - podstawy: Zasady purynowe i pirymidynowe. Nukleozydy i nukletydy mono-, di i trifosoranowe. DNA - struktura I- i II-rzędowa, struktury superhelikalne, białka wiążące DNA. RNA - informacyjny, transportujący i rybosomalny.
T-A-1Alfa-L- aminokwsy niebiałkowe - rola biologiczna. Chemiczna synteza peptydów i białek - problemy i rozwiazania - porównanie z biosyntezą
T-A-2Wykorzystanie enzymów i ich inhibitorów w praktyce medycznej i wybranych działach przemysłu.
T-A-3Specyfika metabolizmu energrtycznego wybranych narządów: mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy, watroba i mózg.
T-A-4Reaktywne formy tlenu - źródła, rola w fizjologii i patologii. Stres oksydacyjny i mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna i konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia i wykłady
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w podstawowym zakresie budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi podać podstawowych szlaków przemian metabolicznych charakterystycznych dla poszczególnych czasteczek. Nie zna głównych mechanizmów regulacyjnych tych przemian.
3,0Student jedynie w minimalnym zakresie zna podstawy budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi jednak wyjaśnić związku między ich budową a wlaściwościami i pełnionymi funkcjami . Wybiórczo wymienia podstawowe szlaki przemian metabolicznych i ich mechanizmy regulacyjne tylko dla jednej grupy mikro- i makromolekuł.
3,5Student zna podstawy budowy i funkcji głównych mikro- i makromelekuł zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych i tylko w podstawowym stopniu potrafi określić dla niektórych z nich, związek między budową a właściwościami i pełnionymi funkcjami r przemianami jakim ulegają w organizmie człowieka i zwierząt. Wybórczo rozpoznaje i wymienia poszczególne etapy przemian anabolicznych i katabolicznych oraz ich mechanizmy regulacyjne, nie potrafi jednak ww wystarczający sposób powiązać ich w jedną funkcjonalną całość.
4,0Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i prawidłowo wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i w wystarczającym stopniu opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł, podaje ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Potrafi powiązać na wybranych przykładach przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość oraz podać przykłady zaburzeń wybranych przemian i ich kosekwencje dla organizmu.
4,5Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i wyczerpująco wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i dokładnie opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Wyczerpująco wiąże przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość. Wymienia i opisuje na wybranych przykładach chorób podstawowe zaburzenia przemian biochemicznych w z zakresie metabolizmu białek, lipidów i węglowodanów w organizmie
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu budowy, klasyfikacji i funkcji wszystkich podstawowych mikro- i makromolekuł organizmu człowieka i zwierzat. Szczegółowo wyjaśnia związek między budową a własciwościami i funkcją poszczególnych cząsteczek. Bezbłenie wymienia etapy szlaków anabolicznych i katabolicznych poszczególnych molekuł, zna większość wspólnych dla tych przemian metabolitów pośrednich, bezbłędnie łączy szlaki anaboliczne i kataboliczne w jedną funcjonalną całość. Wyczerpująco opisuje podstawowe mechanizmy uczestniczące w regulacji metabolizmu. Zna i bez problemu opisuje główne zaburzenia metaboliczne i ich konekwencje dla organizmu w wielu stanach chorobowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B4_U01Student potrafi: posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przeprowadzać podstawowe analizy jakościowe i ilościowe materiału bilogicznego, wykonywać proste obliczenia biochemiczne, interpretowaćc ich wyniki i porównać je z obowiązującymi wartościami referencyjnymi.Umie na podstawie wyników podstawowych analiz biochemicznych odrózniać stany fizjologiczne od patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
BI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym.
Treści programoweT-L-1Regulamin pracowni biochemicznej, biezpieczeństwo, higiena pracy i możliwe zagrożenia. Zasady właściwego użytkowania aparatury i drobnego sprzętu laboratoryjnego. Przedstawienie ogólnego przebiegu ćwiczeń i warunków uzyskania zaliczenia.
T-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy. Wykrywanie aminokwasów aromatycznych i grup sulfhydrylowych. Wykazanie obecności pierścienia indolowego w tryptofanie. Reakcja na obecność histydyny i turozyny.
T-L-3Białka: Badanie właściwości białek, wpływ czynników środowiska na białko. Koagulacja roztworów koloidowych. Dializa roztworu białka. Wykrywanie wiązania peptydowego. Wpływ pH na rozpuszczalność białek - oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. Metoda biuretowa oznaczania jakościowego i lościowego białka.
T-L-4Enzymy: Wpływ pH na aktywność a-amylazy. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej metodą Bernefelda. Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. Wybrane próby czynnościowe wątroby: test albuminowy, antypirynowy, galaktozowy i bromosulfoftaleinowy. Oznaczanie mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.
T-L-5Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Hydroliza cukrów złożonych i wykrywanie jej produktów. Odróżnianie monosacharydów od disacharydów redukujących (odczyn Barfoeda). Odróżnianie ketoz od aldoz – reakcja Seliwanowa. Test obciążenia glukozą -półilościowe oznaczanie stężenia glukozy we krwi i moczu.
T-L-6Lipidy: Oznaczanie TG i cholesterolu w wybranych płynach ustrojowych.
T-L-7Kwasy nukleinowe: Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA.
T-L-8Badanie właściwości redukujących witaminy C. Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń.Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń.
3,0Student jedynie w minimalnym zakresie potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a w trakcje jego obsługi popełnia liczne błędy, co wymaga powtórzeń prowadzonych analiz. Poprawnie wykonuje większość analiz i obliczeń, ale interpretuje jedynie niektóre z otrzymanych wyników.
3,5Student poprawnie, bez większych błędów posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Potrafi w podstawowym zakresie wyjaśnić istotę przeprowadzanych obliczeń i analiz, a także ich znaczenie diagnostyczne.
4,0Student zna zasady działania i prawidłowo posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Prawidłowo wykonuje wszystkie przewidziane programem zajęć obliczenia i analizy biochemiczne. Potrafi wystarczająco szczegółowo zinterpretować otrzymane wyniki i bezbłędnie rozróżnia wartości prawidłowe od występujących w niektórych stanach patologicznych.
4,5Student bez nadzoru prawidłowo posługuje się podstawową aparaturą i sprzętem laboratoryjnym, bezbłędnie dobiera je do odpowiednich analiz. Potrafi słabszym kolegom z zespołu wyjaśnić tok rozumowania w wykonywaniu podstawowych obliczeń biochemicznych oraz udziela im „fachowych” instrukcji przy wykonywaniu analiz laboratoryjnych. Szczegółowo interpretuje otrzymane wyniki. Wymienia zakres wartości referencyjnych dla większości podstawowych wskaźników biochemicznych i wyjaśnia zasadnicze przyczyny ich odchyleń w stanach patologicznych.
5,0Student bezbłędnie posługuje się aparaturą i sprzętem laboratoryjnym sali ćwiczeniowej z biochemii. Bezbłędnie dobiera i używa słownictwa raz pojęć biochemicznych w przeprowadzaniu poszczególnych analiz laboratoryjnych oraz interpretacji wyników. Szybko i prawidłowo przeprowadza większość obliczeń. Potrafi przeprowadzić analizy jakościowe i ilościowe podstawowych makro- i mikromolekuł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B4_K01Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z budową, właściwościami i funkcją podstawowych grup organicznych mono- i polimerów budujących organizmy. Poznanie głównych szlaków przemian metabolicznych organizmu i regulujących je mechanizmów. Zrozumienie istoty, celu, ukierunkowania i regulacji podstawowych szlaków metabolicznych na różnych poziomach organizacji materii ożywionej, powiązań katabolizmu i anabolizmu oraz ścisłej zależności między prawidłowym przebiegiem procesów biochemicznych a fizjologią, zdrowiem, wzrostem i rozwojem na poziomie komórki i całego organizmu.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym.
Treści programoweT-L-2Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy. Wykrywanie aminokwasów aromatycznych i grup sulfhydrylowych. Wykazanie obecności pierścienia indolowego w tryptofanie. Reakcja na obecność histydyny i turozyny.
T-L-3Białka: Badanie właściwości białek, wpływ czynników środowiska na białko. Koagulacja roztworów koloidowych. Dializa roztworu białka. Wykrywanie wiązania peptydowego. Wpływ pH na rozpuszczalność białek - oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. Metoda biuretowa oznaczania jakościowego i lościowego białka.
T-L-4Enzymy: Wpływ pH na aktywność a-amylazy. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej metodą Bernefelda. Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. Wybrane próby czynnościowe wątroby: test albuminowy, antypirynowy, galaktozowy i bromosulfoftaleinowy. Oznaczanie mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych.
T-L-5Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Hydroliza cukrów złożonych i wykrywanie jej produktów. Odróżnianie monosacharydów od disacharydów redukujących (odczyn Barfoeda). Odróżnianie ketoz od aldoz – reakcja Seliwanowa. Test obciążenia glukozą -półilościowe oznaczanie stężenia glukozy we krwi i moczu.
T-L-6Lipidy: Oznaczanie TG i cholesterolu w wybranych płynach ustrojowych.
T-L-7Kwasy nukleinowe: Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA.
T-L-8Badanie właściwości redukujących witaminy C. Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole. Jego zupełny brak zaangazowania w pracę zespłu, nieprzygotowanie do zajęć i popełnianie błędy obniżają sumaryczną ocenę grupy.
3,0Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych.
3,5Student w pewnych aspektach potrafi pracować w zespole. Przy pomocy innych prawidłowo wykonuje większośc przypadających na niego zadań. Inni członkowie zespołu w wybranych sytuacjach mogą liczyć na jego pomoc i zaangazowanie.
4,0Student potrafi pracowac w zespole. przy wykonywaniu większości zadań aktywnie uczestniczy w podziale pracy. Często słuzy pomocą innym, w pełni utożsamia się grupą i czuje się odpowiedzialny za końcowy efekt jej pracy.
4,5Student przy wkonywaniu większości zadań jest jednym z liderów zespołu. Umiejętnie i sprawiedliwie rozdziela zadania. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi, wykazuje pełne zaangażowanie w osiągnięciu przez zespół jak najlepszej oceny.
5,0Student jest liderem zespołu, wykazuje bardzo dobrą umiejętność planowania i podziału pracy na członków grupy. Aktywnie i z duzym zaangażowaniem udziela prawidłowych instrukcji i pomocy innym, umiejętnie prowadzi dyskusję w zespole i rozważa uwagi innych członków zespołu. Aktywnie uczestniczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B4_K02Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów zachodzacych w organizmie i ma potrzebę stałego uzupełniania wiedzy z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z budową, właściwościami i funkcją podstawowych grup organicznych mono- i polimerów budujących organizmy. Poznanie głównych szlaków przemian metabolicznych organizmu i regulujących je mechanizmów. Zrozumienie istoty, celu, ukierunkowania i regulacji podstawowych szlaków metabolicznych na różnych poziomach organizacji materii ożywionej, powiązań katabolizmu i anabolizmu oraz ścisłej zależności między prawidłowym przebiegiem procesów biochemicznych a fizjologią, zdrowiem, wzrostem i rozwojem na poziomie komórki i całego organizmu.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym.
Treści programoweT-W-1Aminokwasy: Ogólna budowa i charakterystyka. Aminokwasy białkowe, struktura, podział i właściwości. Nazewnictwo aminokwasów. Aminokwasy endo- i egzogenne. Źródła metaboliczne wolnych aminokwasów, biosynteza aminokwasów endogennych, degradacja aminokwasów, metabolizm grup aminowych aminokwasów; detoksykacja amoniaku metabolizm szkieletów węglowodorowych aminokwasów, aminokwasy źródłem związków biologicznie czynnych
T-W-2Oligopeptydy, polipeptydy i białka: Wiązanie peptydowe, struktura peptydów, peptydy bilogicznie aktywne. Klasyfikacja, ogólne własciwości i charakterystyka fizykochemiczna białek. Struktura białek. Struktura a funkcje białek.
T-W-3Enzymy: Enzymy jako biokatalizatory. Ogólne własciwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Budowa enzymów, koenzymy i grupy prostetyczne. Mechanizm działania enzymów i specyficzność katalizy enzymatycznej. Centrum aktywne i allosteryczne. Regulacja iliści i aktywności enzymów.
T-W-4Węglowodany: Funkcje węglowodanów. Klasyfikacja, budowa i właściwości monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Klasyfikacja, budowa i wlaściwości di-, oligo- i polisacharydów. Trawienie węglowodanów złożonych i wchłanianie monosacharydów. Etapy komórkowego katabolizmu glukozy i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny katabolizmu glukozy w warunkach tlenowych i beztlenowych. Glukoneogeneza: substraty i przebieg. Metabolizm glikogenu i jego regulacja. Homeostaza glukozy we krwi.
T-W-5Lipidy: Ogólna charakterystyka lipidów. Klasygikacja i rola biologiczna najwazniejszych grup lipidów oraz ich pochodnych. Trawienie i wchłanianie produktów trawienia lipidów. Lipoproteiny osocza: struktura, skład, funkcje i metabolizm. Lipoliza wewnątrzkomórkowa. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych, szlaki metaboliczne acetylo-CoA. Synteza i metabolizm związków ketonowych. Lipogeneza: przebieg i regulacja. Metabolizm steroidów.
T-W-6Integracja metabolozmu: Anabolizm i katabolizm i ich współzalezność. Zbieżność katabolizmu i rozbiezność anabolizmu. Sygnały regulacyjne metabolizmu
T-W-7Nukleotydy i polinukleotydy - podstawy: Zasady purynowe i pirymidynowe. Nukleozydy i nukletydy mono-, di i trifosoranowe. DNA - struktura I- i II-rzędowa, struktury superhelikalne, białka wiążące DNA. RNA - informacyjny, transportujący i rybosomalny.
T-A-1Alfa-L- aminokwsy niebiałkowe - rola biologiczna. Chemiczna synteza peptydów i białek - problemy i rozwiazania - porównanie z biosyntezą
T-A-2Wykorzystanie enzymów i ich inhibitorów w praktyce medycznej i wybranych działach przemysłu.
T-A-3Specyfika metabolizmu energrtycznego wybranych narządów: mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy, watroba i mózg.
T-A-4Reaktywne formy tlenu - źródła, rola w fizjologii i patologii. Stres oksydacyjny i mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych
M-2Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna i konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia i wykłady
M-5Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole. Jest osobą obniżajacą końcową ocenę pracy grupy jako całości.
3,0Student sporadycznie i tylko w stopniu podstawowym pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów.
3,5Większość z prac z przypadających na niego w zespole student wykonuje poprawnie, nie wyjazuje jednak w tym jednak w tym pełnego zaangazowania i inicjatywy, licząc w tym na pomoc innych członków zespołu.
4,0Wszystkie przypadajęce na niego zadania student wykonuje dobrze. Wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w zespole oraz pomocy innym.
4,5Student bez problemów pracuje w zespole, często umiejętnie dzieli zadania. Często jest jednym z liderów grupy, w pracy wkazuje duże zaangazowanie i inicjatywę. Czuje się w pełni odpowiedzialny
5,0