Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Praktyka programowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka programowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 3 4,01,00zaliczenie
praktykiPR6 3 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii, ekonomii i przedsiębiorczości
W-2Podstwaowa wiedza z zkresu badań biologicznych i stosowaną metodologią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-2Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, przygotowanie do wykonywania podstawowej analityki i prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych z zakresu bioinformatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień związany z przygotowaniem materiału i wykonywaniem analiz w specjalistycznych laboratoriach, np. mikroskopia elektronowa, zagadnienia biochemiczne, kontrola biopreparatów, komputerowa analiza danych,1
T-PR-3Blok wybranych zagadnień pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych z zakresu biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników1
3
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposażenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych1
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej5
120
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Programowej5
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-P1_W01
Student tłumaczy biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-2, C-3T-PR-3, T-PR-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BI_1A_BI-S-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii i funkcjonowania żywych organizmów w środowisku, rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
BI_1A_W05, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2, C-3T-PR-2, T-PR-2, T-PR-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-P1_U01
Posługiwanie się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
BI_1A_U02P1A_U01, P1A_U02, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3T-PR-2, T-PR-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BI_1A_BI-S-P1_U02
student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
BI_1A_U08P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-PR-3, T-PR-2, T-PR-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BI_1A_BI-S-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-P1_W01
Student tłumaczy biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach
2,0student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
BI_1A_BI-S-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii i funkcjonowania żywych organizmów w środowisku, rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-P1_U01
Posługiwanie się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
2,0Student nie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
3,0Student w niewielkim zakresie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
3,5Student posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
4,0Student posługuje się nie tylko podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
4,5Student posługuje się i umie korzystać z narzędzi bioinformatycznych dostępnych w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
5,0Student posługuje się, umie korzystać i dobierać narzędzia bioinformatyczne dostępne w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych do roziwązywania problemów badawczych
BI_1A_BI-S-P1_U02
student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
2,0student nie umie analizować struktury i funkcji układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywanych m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
3,0student analizuje niektóre struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
3,5student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
4,0student analizuje i ocenia struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
4,5student analizuje, ocenia i weryfikuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
5,0student analizuje, ocenia, weryfikuje i stosuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
BI_1A_BI-S-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień związany z przygotowaniem materiału i wykonywaniem analiz w specjalistycznych laboratoriach, np. mikroskopia elektronowa, zagadnienia biochemiczne, kontrola biopreparatów, komputerowa analiza danych,1
T-PR-3Blok wybranych zagadnień pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych z zakresu biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników1
3

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposażenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych1
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.1
3

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Programowej5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_W01Student tłumaczy biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, przygotowanie do wykonywania podstawowej analityki i prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych z zakresu bioinformatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych
Treści programoweT-PR-3Blok wybranych zagadnień pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych z zakresu biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_W02Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii i funkcjonowania żywych organizmów w środowisku, rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, przygotowanie do wykonywania podstawowej analityki i prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych z zakresu bioinformatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych
Treści programoweT-PR-2Blok zagadnień związany z przygotowaniem materiału i wykonywaniem analiz w specjalistycznych laboratoriach, np. mikroskopia elektronowa, zagadnienia biochemiczne, kontrola biopreparatów, komputerowa analiza danych,
T-PR-2Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_U01Posługiwanie się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U02wykorzystuje wiedzę o systemach elektronicznych, wyjaśnia ich funkcjonowanie oraz znaczenie aplikacyjne w bioinformatyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-3Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych
Treści programoweT-PR-2Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
3,0Student w niewielkim zakresie posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
3,5Student posługuje się podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
4,0Student posługuje się nie tylko podstawowymi narzędziami bioinformatycznymi dostępnymi w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
4,5Student posługuje się i umie korzystać z narzędzi bioinformatycznych dostępnych w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych.
5,0Student posługuje się, umie korzystać i dobierać narzędzia bioinformatyczne dostępne w pakietach programów oraz w postaci serwisów internetowych do roziwązywania problemów badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_U02student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-2Zapoznanie z pracą w przemyśle biotechnologicznym i przemysłach pokrewnych, pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych, przygotowanie do wykonywania podstawowej analityki i prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, obsługi aparatury badawczej i/lub urządzeń technologicznych, samodzielnego rozwijania własnych umiejętności zawodowych z zakresu bioinformatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi technikami nowoczesnej statystycznej analizy danych
Treści programoweT-PR-3Blok wybranych zagadnień pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych z zakresu biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników
T-PR-2Blok zagadnień dotyczących między innymi diagnostyki i niezawodności systemów komputerowych, zintegrowanego środowiska programistycznego, grafiki komputerowej, zastosowania systemów komputerowych do automatyzacji procesów przemysłowych oraz pomiarów danych
T-PR-3Blok zagadnień związany z wykonywaniem analiz jakościowych, wdrażaniem technik informatycznych i biotechnologicznych w produkcji rolnej i przemysłowej oraz w ochronie zdrowia człowieka, bioróżnorodności środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie analizować struktury i funkcji układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywanych m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
3,0student analizuje niektóre struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
3,5student analizuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
4,0student analizuje i ocenia struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
4,5student analizuje, ocenia i weryfikuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
5,0student analizuje, ocenia, weryfikuje i stosuje struktury i funkcje układów biomolekularnych związanych z procesami chorobowymi, wykorzystywane m.in. w diagnostyce medycznej, projektowaniu leków oraz w zagadnieniach biologii medycznej, genomiki, proteomiki oraz biologii systemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_K01Student ma świadomość aktywnego udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-P1_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki programowej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność