Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki, zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
C-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.1
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.1
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.1
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji przez studentów5
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D14_W01
Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności, rozpoznaje zagrożenia i zna sposoby ochrony bioróżnorodności
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D14_U01
Student potrafi rozpoznawać bioróżnorodność, jej zagrożenia i sposoby ochrony
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-2, C-3T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D14_K01
student na podstawie zdobytej wiedzy zna problemy ochrony bioróżnorodności i jest pozytywnie nastawiony do przyrody
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D14_W01
Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności, rozpoznaje zagrożenia i zna sposoby ochrony bioróżnorodności
2,0
3,0znajomość w stopniu dostatecznym statusu zagrożenia gatunków zwierząt i roślin na terenie Polski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D14_U01
Student potrafi rozpoznawać bioróżnorodność, jej zagrożenia i sposoby ochrony
2,0
3,0znajomość w stopniu dostatecznym różnorodności gatunkowej występujących na terenie Polski gatunków roślin, zwierząt, zbiorowisk roślinnych, krajobrazów, umiejętność oceny ich stanu zagrogrożenia i sposobów ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D14_K01
student na podstawie zdobytej wiedzy zna problemy ochrony bioróżnorodności i jest pozytywnie nastawiony do przyrody
2,0
3,0student potrafi w sposób dostateczny ocenić rolę bioróżnorodności i wpływać na jej ochronę
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
  2. Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
  3. Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
  4. Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  2. Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  4. Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.1
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.1
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.1
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji przez studentów5
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D14_W01Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności, rozpoznaje zagrożenia i zna sposoby ochrony bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
C-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość w stopniu dostatecznym statusu zagrożenia gatunków zwierząt i roślin na terenie Polski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D14_U01Student potrafi rozpoznawać bioróżnorodność, jej zagrożenia i sposoby ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
C-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu
Treści programoweT-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość w stopniu dostatecznym różnorodności gatunkowej występujących na terenie Polski gatunków roślin, zwierząt, zbiorowisk roślinnych, krajobrazów, umiejętność oceny ich stanu zagrogrożenia i sposobów ochrony
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D14_K01student na podstawie zdobytej wiedzy zna problemy ochrony bioróżnorodności i jest pozytywnie nastawiony do przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
Treści programoweT-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w sposób dostateczny ocenić rolę bioróżnorodności i wpływać na jej ochronę
3,5
4,0
4,5
5,0