Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Podstawy religioznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy religioznawstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu religioznawstwa, wiedzę z zakresu historii religii. Potrafi wymienić, opisać i scharektyryzować główne religie świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania.2
T-W-2Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii.2
T-W-3Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa.2
T-W-4Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii.2
T-W-5Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.2
T-W-6Nowe ruchy religijne i sekty.2
T-W-7Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.14
A-W-2Konsyultacje.2
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładów.14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Konsultacje.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_W01
Student wykazuje się znajomością i wiedzą na temat głównych religii świata.
BI_1A_W21P1A_W04, P1A_W08, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W08, T1A_W10InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_U01
Posiada umiejetność operowania podstawowymi pojęciami z zakrsu religioznawstwa.
BI_1A_U21P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_K01
Wykazuje wysoki poziom tolerancji wobec przedstawicieli różnych religii i wyznań.
BI_1A_K01P1A_K03, P1A_K04, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_W01
Student wykazuje się znajomością i wiedzą na temat głównych religii świata.
2,0Zna i rozumie pojęcie roli społecznej, pozycji społecznej i statusu społecznego w róznych religiach. Umie opisać swoje położenie w hierarchii społęcznej
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw religioznawstwa. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą podstwa kształtowania się religii.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji w róznych kulturach i religiach
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji z róznymi kulturami i reliami
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy różnicami kulturalnymi wynikającymi z róznic religijnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_U01
Posiada umiejetność operowania podstawowymi pojęciami z zakrsu religioznawstwa.
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji i róznicy interpretacji zachowań wynikających z róznic kulturowych
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych, wynikających z różnic religijnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych wynikających z różnic religijnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacj w kontekście róznic religijnych; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej ze wskazaniem róznic religijnych
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu w kontekście róznic religijnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-A2.3_K01
Wykazuje wysoki poziom tolerancji wobec przedstawicieli różnych religii i wyznań.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej w kontekście róznic religijnych
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar róznic religijnych
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról w zależności od rozpatrywanej religii
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej roli i systemu wartości zależnie od wyznawanej religii
4,5Potrafi, wskazując jakie są najważniejsze róznice w zachowaniu wynikające z róznic religijnych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej religii.

Literatura podstawowa

  1. Zdybicka Z., Człowiek i religia. Zarys filozofii religii., KUL, Lublin, 2006
  2. Ciupak E., Socjologia religii, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Durkheim E., Elementarne formy życia religijnego, PWN, Warszawa, 1990
  2. Trocchi Gatto C., Nowe ruchy religijne, WAM, Kraków, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania.2
T-W-2Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii.2
T-W-3Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa.2
T-W-4Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii.2
T-W-5Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.2
T-W-6Nowe ruchy religijne i sekty.2
T-W-7Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.14
A-W-2Konsyultacje.2
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładów.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A2.3_W01Student wykazuje się znajomością i wiedzą na temat głównych religii świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W21ma wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych i społecznych, a także uwarunkowań etycznych i zwyczajowych, w naukach przyrodniczych wykorzystujących narzędzia informatyczne oraz w działalności inżynierskiej w dziedzinie bioinformatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu religioznawstwa, wiedzę z zakresu historii religii. Potrafi wymienić, opisać i scharektyryzować główne religie świata.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania.
T-W-2Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii.
T-W-3Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa.
T-W-4Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii.
T-W-5Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.
T-W-6Nowe ruchy religijne i sekty.
T-W-7Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Konsultacje.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zna i rozumie pojęcie roli społecznej, pozycji społecznej i statusu społecznego w róznych religiach. Umie opisać swoje położenie w hierarchii społęcznej
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw religioznawstwa. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą podstwa kształtowania się religii.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji w róznych kulturach i religiach
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji z róznymi kulturami i reliami
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy różnicami kulturalnymi wynikającymi z róznic religijnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A2.3_U01Posiada umiejetność operowania podstawowymi pojęciami z zakrsu religioznawstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U21posługuje się zasadami higieny oraz zdrowego trybu życia, szanuje różne poglądy filozoficzne i religijne, przestrzega norm etycznych w swoim postępowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu religioznawstwa, wiedzę z zakresu historii religii. Potrafi wymienić, opisać i scharektyryzować główne religie świata.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania.
T-W-2Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii.
T-W-3Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa.
T-W-4Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii.
T-W-5Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.
T-W-6Nowe ruchy religijne i sekty.
T-W-7Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji i róznicy interpretacji zachowań wynikających z róznic kulturowych
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych, wynikających z różnic religijnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych wynikających z różnic religijnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacj w kontekście róznic religijnych; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej ze wskazaniem róznic religijnych
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu w kontekście róznic religijnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-A2.3_K01Wykazuje wysoki poziom tolerancji wobec przedstawicieli różnych religii i wyznań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu religioznawstwa, wiedzę z zakresu historii religii. Potrafi wymienić, opisać i scharektyryzować główne religie świata.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie pojęć: religia (hipotezy na temat genezy religii), kościół, sekta, nowy ruch religijny, związek wyznaniowy, prawo wyznaniowe, wolność sumienia i wyznania.
T-W-2Omówienie klasyfikacji religii oraz klasyfikacji definicji religii.
T-W-3Socjologiczna i historyczna analiza faktów religijnych. Rola religii w tworzeniu społeczeństwa.
T-W-4Religie pierwotne na przykładzie systemu totemicznego w Australii.
T-W-5Przegląd religii świata: buddyzm, hinduizm, shintoizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam.
T-W-6Nowe ruchy religijne i sekty.
T-W-7Rola religii we współczesnym świecie – zagrożenia wynikające z konfliktów religijnych.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej w kontekście róznic religijnych
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar róznic religijnych
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról w zależności od rozpatrywanej religii
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej roli i systemu wartości zależnie od wyznawanej religii
4,5Potrafi, wskazując jakie są najważniejsze róznice w zachowaniu wynikające z róznic religijnych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej religii.