Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Botanika i fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika i fizjologia roślin
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,31zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,23zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,23zaliczenie
zajęcia terenoweT3 10 1,00,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej oraz znajomość treści przedmiotu "Biologia roślin".
W-2Ogólna wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi regulującymi te procesy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych.10
10
laboratoria
T-L-1Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji4
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-3Antagonizm jonowy1
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu. Reakcje ruchowe roślin3
10
zajęcia terenowe
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.8
T-T-2Zaliczenie znajomości gatunków roślin.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych.2
T-W-2Specyficzne elementy komórki roślinnej.2
T-W-3Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek.3
T-W-4Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.3
T-W-5Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy)4
T-W-6Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy)2
T-W-7Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roslin. Foto i termoindukcja. Typy ruchów roslinnych.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3opracowanie rysunkowe dokumentujące prowadzone obserwacje mikroskopowe5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych8
A-L-3Przygotowanie sparwozdań z ćwiczeń labolatoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie pisemne z ćwiczeń2
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zajęć8
A-T-3opracowanie materiałów zebranych w terenie8
A-T-4przygotowanie do zaliczenia4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
M-5pokaz i demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (oznaczanie roślin i rozpoznawanie gatunków roślin)
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D8_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3
BI_1A_BIB-S-D8_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z hego budową na różnych poziomach organizacji
BI_1A_W05, BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-T-1M-1, M-2S-1, S-3
BI_1A_BIB-S-D8_W03
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-1, T-T-1M-1, M-4S-2
BI_1A_BIB-S-D8_W04
potrafi rozróżniać i definować procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach wyższych
BI_1A_W01, BI_1A_W03P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-3M-1, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D8_U01
potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
BI_1A_U05P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09InzA_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-3
BI_1A_BIB-S-D8_U02
potrafi objaśniać wpływ różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na podstawowe procesy zachodzące w roślinach
BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04InzA_U01C-2T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-5S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D8_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-T-1, T-T-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D8_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
BI_1A_BIB-S-D8_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z hego budową na różnych poziomach organizacji
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
BI_1A_BIB-S-D8_W03
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 35 - 45 gat., nazwać je po polsku i po łacinie
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 46 - 50 gat., nazwać je po polsku i po łacinie
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51 - 60 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61 - 65 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 66 - 70 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
BI_1A_BIB-S-D8_W04
potrafi rozróżniać i definować procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach wyższych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D8_U01
potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
BI_1A_BIB-S-D8_U02
potrafi objaśniać wpływ różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na podstawowe procesy zachodzące w roślinach
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D8_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J, Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
  3. Szweykowska A, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji4
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych2
T-L-3Antagonizm jonowy1
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu. Reakcje ruchowe roślin3
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.8
T-T-2Zaliczenie znajomości gatunków roślin.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych.2
T-W-2Specyficzne elementy komórki roślinnej.2
T-W-3Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek.3
T-W-4Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.3
T-W-5Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy)4
T-W-6Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy)2
T-W-7Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roslin. Foto i termoindukcja. Typy ruchów roslinnych.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć8
A-A-3opracowanie rysunkowe dokumentujące prowadzone obserwacje mikroskopowe5
A-A-4konsultacje2
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych8
A-L-3Przygotowanie sparwozdań z ćwiczeń labolatoryjnych8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie pisemne z ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zajęć8
A-T-3opracowanie materiałów zebranych w terenie8
A-T-4przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-2Specyficzne elementy komórki roślinnej.
T-W-3Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek.
T-W-4Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-A-1Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z hego budową na różnych poziomach organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych.
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_W03potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych.
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (oznaczanie roślin i rozpoznawanie gatunków roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0)
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 35 - 45 gat., nazwać je po polsku i po łacinie
3,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 46 - 50 gat., nazwać je po polsku i po łacinie
4,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51 - 60 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
4,5spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61 - 65 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
5,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 66 - 70 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_W04potrafi rozróżniać i definować procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach wyższych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
BI_1A_W03wykazuje znajomość biologii komórki, zna podstawowe szlaki anaboliczne i kataboliczne oraz podstawy komunikacji międzykomórkowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi regulującymi te procesy
Treści programoweT-W-5Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy)
T-W-6Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy)
T-W-7Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roslin. Foto i termoindukcja. Typy ruchów roslinnych.
T-L-1Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji
T-L-3Antagonizm jonowy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_U01potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
Treści programoweT-W-2Specyficzne elementy komórki roślinnej.
T-W-3Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek.
T-A-1Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_U02potrafi objaśniać wpływ różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na podstawowe procesy zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi regulującymi te procesy
Treści programoweT-W-5Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy)
T-W-6Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy)
T-L-1Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
T-L-3Antagonizm jonowy
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu. Reakcje ruchowe roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz i demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D8_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi regulującymi te procesy
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych.
T-W-2Specyficzne elementy komórki roślinnej.
T-W-3Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek.
T-W-4Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-A-1Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-T-1Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania.
T-T-2Zaliczenie znajomości gatunków roślin.
T-W-5Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy)
T-W-6Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy)
T-W-7Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roslin. Foto i termoindukcja. Typy ruchów roslinnych.
T-L-1Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji
T-L-2Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych
T-L-3Antagonizm jonowy
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu. Reakcje ruchowe roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie
M-5pokaz i demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.