Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z elementami biofizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Gołębiowska <Dorota.Golebiowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,29zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,29zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstaw fizyki na poziomie szkoły średniej ogólnokształcącej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwinięcie, w stosunku do wiedzy na poziiomie szkoły średniej, zagadnień z zakresu fizyki cząsteczkowej, termodynamiki , w tym termodynamiki ukladów otwartych, podstaw procesów bioelektrycznych w błonach, iraz mechanizmow przekazywania i rozprzestrzeniania sie impulsów nerwowych.
C-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
C-3Zajęcia praktyczne (laboratoryjne)poświęcone są praktycznym pomiarom parametrów cieplnych ( takich jak ciepło topnienie, skraplania czy parowania), pomiarom praktycznym parametrów fizycznych zwiazanych z oddziaływaniem miedzycząsteczkowym ( współczynnik napięcia powierzchniowego, wspołczynniki lepkosci, przewodnictwo elektrolityczne, struktura cząsteczek, a ich zdolnosci do polaryzacji światła).Pomiary parametrów fotometrii wizualnej i energetycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników.4
T-A-22. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii (spektroskopia absorpcyjne i fluorescencyjna), Świecenia biologicze. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych4
T-A-33. Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce.2
T-A-44. Zapoznanie studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.3
T-A-5Zaliczenie ustne ćwiczeń audytoryjnych2
15
laboratoria
T-L-11. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kaształtach prawidłowych2
T-L-22. Wyznaczanie wspołczynników charakterystycznych dla cieczy: (wspóołczynników lepkości i napięcia powierzchniowego)2
T-L-33. Wyznaczanie wilgotności powietrza metodą psychrpmetryczną i metodą punktu rosy.2
T-L-44.Wyznaczanie parametrów cieplnyych wody i materiałów izolacyjnych2
T-L-55. Wyznaczanie parametrów elektrycznych (siły elektromotoryczne i termoelektromotorycznej. rezystancji zastepczych , przewodnictwa elektrolitycznego, sprawności urządzeń elektryczntch)2
T-L-66. Pomiary parametrów optycznych pozwalających na ocenę stężenia badanych roztworów.Pomiary kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji światła spolaryzowanego w roztworach cukrów, i/lub pomiary współczynników załamania światła w roztworach soli kuchennej.2
T-L-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-8a2
15
wykłady
T-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.2
T-W-22.Siły międzycząsteczkowe van der Waalsa, ich znaczenie w przyrodzie oraz w kształtowaniu struktur biologicznych2
T-W-33.Transport molekularny- zjawiska transportu masy(dyfuzja), przewodnictwa cieplnego (zjawiska termokinetyczne) i ładunku( zjawisko przewodnictwa elektrolitycznego).2
T-W-4Woda, podstawowa cząsteczka życia jeje struktura i anomalne właściwosci.2
T-W-55.Energia i jej rodzaje. Ciepło i temperatura. I I zasada termodynamiki, termodynamiczne funkcje stanu- energia wewnetrzna i entalpia.2
T-W-66. II zasada termodynamiki - nierówność Clausiusa- termodynamiczne funkcje stanu : energia swobodna i entalpia swobodna termodynamiczny układ otwarty - potencjała chemiczny. - podstawy bioenergetyki.2
T-W-77. Błony biologiczne, ich struktura i własciwosci- dyfuzja przez błony- osmoza - równowaga osmotyxczna2
T-W-88. Podstawy fizyczne zjawisk bioelektrycznychw błonach-- budowa i funkcjonowanie komórek nerwowych (potencjały czynnościowe).2
T-W-99. Mechanizmy przekazywania impulsów nerwowych i metody pomiaru potencjałów elektrycznych w błonach.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-A-3Praca własna - studiowanie materiału omawianego na ćwiczeniach audytoryjnych i przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych20
45
laboratoria
A-L-11. Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-22. Konsultacje10
A-L-33. Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń7
A-L-44Przygotowanie do ćwiczeń7
A-L-55. Przygotowanie do kolokwium6
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Zaliczenie pisemne wykladów2
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykladów30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady w postaci prezentacji multimedialnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnych opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemne zaliczenie zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B2_W01
Student zna i rozumie, definiuje i wyjaśnia podstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
BI_1A_W04, BI_1A_W08, BI_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BI-S-B2_W02
Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna zasady działania prostych przyrządów do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników.
BI_1A_W08, BI_1A_W01, BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5
BI_1A_BI-S-B2_W03
Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników. Zna podstawy biospektroskopii Zna wybrane zagadnienia z zastosowań optyki w bioinformatyce. Zna i rozumie zasady przekazywania informacji w ukladach biologicznych Zna podstawowe zagrozenia wynikające z wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
BI_1A_W05, BI_1A_W07, BI_1A_W08, BI_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B2_U01
Student potrafi opisać podstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
BI_1A_U01, BI_1A_U03P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-3, S-5
BI_1A_BI-S-B2_U02
Student potrafi pracować w zespole, umie przeprowadzić doświadczenie z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i oszacować ich wiarygodność
BI_1A_U01, BI_1A_U20P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-B2_K01
Student ma świadomość ważności procesów fizycznych i biofizycznych zachodzących w środowisku oraz na swiadomość potrzeby ciągłego uczenia się.
BI_1A_K01, BI_1A_K02, BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BI_1A_BI-S-B2_K02
Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany mu sprzęt. Wykazuje również odpowiedzialność za pracę własną oraz szanuje pracę innych.
BI_1A_K01, BI_1A_K04, BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-B2_W01
Student zna i rozumie, definiuje i wyjaśnia podstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0niezadawalajaca znajomość obowiązującego materiału
3,0zadowalająca znajomość podstawowych pojęć objętych treściami programowymi
3,5zadowalająca znajomość (rozumienie) podstawowych zagadnień zrealizowanych treści programowych
4,0dobra znajomość podstawowych pojęć, zjawisk i zagadnień objętych programem przedmiotu
4,5bardzo dobra znajomość zrealizowanych treści programowych
5,0znakomita wiedza z zakresu całego realizowanego materiału
BI_1A_BI-S-B2_W02
Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna zasady działania prostych przyrządów do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników.
2,0Student nIe zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkosci fizycznych i nie zna zasad prezentacjio opracowań ćwiczeń
3,0Student zna zasady wykonania określonych pomiarów, ale nie umie ich wykonać bez pomocy prowadzącego. a jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień przedstawionych wobowiązującym skrypcie
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych oraz ma wiedzę szerszą w odniesieniu do połowy wykonanych ćwiczeń od przekazanej w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i ma wiedzę szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń, niż ta przekazana w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i ma wiedzę szerszą w odniesieniu do prawie wszystkich wykonanych ćwiczeń, niż ta przekazana w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkści fizycznych. Zna sposoby oszacowania niepewności uzyskanych wyników pomiarów i we wszystkich przypadkach ma wiedzę szerszą, na temat zagadnień, których dotycza ćwiczenia, niż to podaje obowiązujący skrypt.
BI_1A_BI-S-B2_W03
Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników. Zna podstawy biospektroskopii Zna wybrane zagadnienia z zastosowań optyki w bioinformatyce. Zna i rozumie zasady przekazywania informacji w ukladach biologicznych Zna podstawowe zagrozenia wynikające z wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
2,0niezadawalajaca znajomość obowiązującego materiału z ćwiczeń audytoryjnych
3,0zadowalająca znajomość podstawowych pojęć objętych treściami programowymi
3,5zadowalająca znajomość (rozumienie) podstawowych zagadnień zrealizowanych treści programowych
4,0dobra znajomość podstawowych pojęć, zjawisk i zagadnień objętych programem przedmiotu
4,5bardzo dobra znajomość zrealizowanych treści programowych
5,0znakomita wiedza z zakresu całego realizowanego materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-B2_U01
Student potrafi opisać podstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych
3,0student potrafi opisać słownie i objaśnić podstawowe zjawiska zachodzące w przyrodzie na wybranych przykładach. Scharakteryzować wybrane zjawiska fizyczne i umieć powiązać je z procesami biofizycznymi
3,5dostateczne umiejetności z zakresu zrozumienia i interpretacji zjawisk fizycznych
4,0dobre rozumienie i interpretacja zjawisk fizycznych
4,5bardzo dobre rozumienie i interpretacja zjawisk fizycznych objętych programem
5,0znakomita znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk fizycznych
BI_1A_BI-S-B2_U02
Student potrafi pracować w zespole, umie przeprowadzić doświadczenie z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i oszacować ich wiarygodność
2,0Student nIe potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkosci fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie umie opracować sprawozdania z ćwiczeń i zinterpretować wyników pomiarów
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego, ale potrafi poprawnie wyykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować podstawowe proste wnioski.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary i nie wymaga pomocy prowadzącego, Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować podstawowe wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewnosci uzyskanych wyników oraz wyciągnać podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi dobrze opracować sprawozdanie,część teoretyczna opracowania powinna obejmować szersze zagadnienia niż te przedstawione w skrypcie. Potrafi przeprowadzić obliczenia i analizę niepewnosci uzyskanych wyników oraz wyciągnać podstawowe wnioski.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie,część teoretyczna opracowania obejmuje szersze zagadnienia niż te przedstawione w skrypcie. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewnosci wyników pomiarów oraz ja zastosować w konkretnym przypadku.

Literatura podstawowa

  1. S. Przestalski, Elelmenty fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001, ISBN 83-229-2127-6
  2. red. nauk. Feliks Jaroszyk ; [aut.: Beata Czarnecka et al.]., Biofizyka : podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2011, Wyd. 2 uaktual. i rozsz. (dodr.), ISBN 978-83-200-3676-3
  3. pod red. Doroty Gołębiowskiej ; [oprac. Dorota Gołębiowska z zesp.: Aleksander Brzóstowicz, Antoni Murkowski i Elżbieta Skórska], Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów.iCz. 1, = Fizyka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007, ISBN 978-83-7317-028-5

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Stanisława Miękisza, Andrzeja Hendricha ; [aut.: Michał Bartoszkiewicz i in.]., Wybrane zagadnienia z biofizyki, "Volumed", Wrocław, 1998, ISBN 83-85564-22-5
  2. praca zbiorowa / pod red. Marii Bryszewskiej i Wandy Leyko., Biofizyka dla biologów, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, nowe [3 zm.], ISBN 83-01-12305-2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników.4
T-A-22. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii (spektroskopia absorpcyjne i fluorescencyjna), Świecenia biologicze. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych4
T-A-33. Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce.2
T-A-44. Zapoznanie studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.3
T-A-5Zaliczenie ustne ćwiczeń audytoryjnych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kaształtach prawidłowych2
T-L-22. Wyznaczanie wspołczynników charakterystycznych dla cieczy: (wspóołczynników lepkości i napięcia powierzchniowego)2
T-L-33. Wyznaczanie wilgotności powietrza metodą psychrpmetryczną i metodą punktu rosy.2
T-L-44.Wyznaczanie parametrów cieplnyych wody i materiałów izolacyjnych2
T-L-55. Wyznaczanie parametrów elektrycznych (siły elektromotoryczne i termoelektromotorycznej. rezystancji zastepczych , przewodnictwa elektrolitycznego, sprawności urządzeń elektryczntch)2
T-L-66. Pomiary parametrów optycznych pozwalających na ocenę stężenia badanych roztworów.Pomiary kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji światła spolaryzowanego w roztworach cukrów, i/lub pomiary współczynników załamania światła w roztworach soli kuchennej.2
T-L-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-8a2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.2
T-W-22.Siły międzycząsteczkowe van der Waalsa, ich znaczenie w przyrodzie oraz w kształtowaniu struktur biologicznych2
T-W-33.Transport molekularny- zjawiska transportu masy(dyfuzja), przewodnictwa cieplnego (zjawiska termokinetyczne) i ładunku( zjawisko przewodnictwa elektrolitycznego).2
T-W-4Woda, podstawowa cząsteczka życia jeje struktura i anomalne właściwosci.2
T-W-55.Energia i jej rodzaje. Ciepło i temperatura. I I zasada termodynamiki, termodynamiczne funkcje stanu- energia wewnetrzna i entalpia.2
T-W-66. II zasada termodynamiki - nierówność Clausiusa- termodynamiczne funkcje stanu : energia swobodna i entalpia swobodna termodynamiczny układ otwarty - potencjała chemiczny. - podstawy bioenergetyki.2
T-W-77. Błony biologiczne, ich struktura i własciwosci- dyfuzja przez błony- osmoza - równowaga osmotyxczna2
T-W-88. Podstawy fizyczne zjawisk bioelektrycznychw błonach-- budowa i funkcjonowanie komórek nerwowych (potencjały czynnościowe).2
T-W-99. Mechanizmy przekazywania impulsów nerwowych i metody pomiaru potencjałów elektrycznych w błonach.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-A-3Praca własna - studiowanie materiału omawianego na ćwiczeniach audytoryjnych i przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-11. Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-22. Konsultacje10
A-L-33. Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń7
A-L-44Przygotowanie do ćwiczeń7
A-L-55. Przygotowanie do kolokwium6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Zaliczenie pisemne wykladów2
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykladów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_W01Student zna i rozumie, definiuje i wyjaśnia podstawowe procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
BI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
BI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwinięcie, w stosunku do wiedzy na poziiomie szkoły średniej, zagadnień z zakresu fizyki cząsteczkowej, termodynamiki , w tym termodynamiki ukladów otwartych, podstaw procesów bioelektrycznych w błonach, iraz mechanizmow przekazywania i rozprzestrzeniania sie impulsów nerwowych.
Treści programoweT-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.
T-W-22.Siły międzycząsteczkowe van der Waalsa, ich znaczenie w przyrodzie oraz w kształtowaniu struktur biologicznych
T-W-33.Transport molekularny- zjawiska transportu masy(dyfuzja), przewodnictwa cieplnego (zjawiska termokinetyczne) i ładunku( zjawisko przewodnictwa elektrolitycznego).
T-W-4Woda, podstawowa cząsteczka życia jeje struktura i anomalne właściwosci.
T-W-55.Energia i jej rodzaje. Ciepło i temperatura. I I zasada termodynamiki, termodynamiczne funkcje stanu- energia wewnetrzna i entalpia.
T-W-66. II zasada termodynamiki - nierówność Clausiusa- termodynamiczne funkcje stanu : energia swobodna i entalpia swobodna termodynamiczny układ otwarty - potencjała chemiczny. - podstawy bioenergetyki.
T-W-77. Błony biologiczne, ich struktura i własciwosci- dyfuzja przez błony- osmoza - równowaga osmotyxczna
T-W-88. Podstawy fizyczne zjawisk bioelektrycznychw błonach-- budowa i funkcjonowanie komórek nerwowych (potencjały czynnościowe).
T-W-99. Mechanizmy przekazywania impulsów nerwowych i metody pomiaru potencjałów elektrycznych w błonach.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-1Wykłady w postaci prezentacji multimedialnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnych opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemne zaliczenie zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalajaca znajomość obowiązującego materiału
3,0zadowalająca znajomość podstawowych pojęć objętych treściami programowymi
3,5zadowalająca znajomość (rozumienie) podstawowych zagadnień zrealizowanych treści programowych
4,0dobra znajomość podstawowych pojęć, zjawisk i zagadnień objętych programem przedmiotu
4,5bardzo dobra znajomość zrealizowanych treści programowych
5,0znakomita wiedza z zakresu całego realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_W02Student zna zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna zasady działania prostych przyrządów do pomiarów podstawowych wielkości fizycznych. Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
BI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
BI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
C-3Zajęcia praktyczne (laboratoryjne)poświęcone są praktycznym pomiarom parametrów cieplnych ( takich jak ciepło topnienie, skraplania czy parowania), pomiarom praktycznym parametrów fizycznych zwiazanych z oddziaływaniem miedzycząsteczkowym ( współczynnik napięcia powierzchniowego, wspołczynniki lepkosci, przewodnictwo elektrolityczne, struktura cząsteczek, a ich zdolnosci do polaryzacji światła).Pomiary parametrów fotometrii wizualnej i energetycznej
Treści programoweT-L-11. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kaształtach prawidłowych
T-L-22. Wyznaczanie wspołczynników charakterystycznych dla cieczy: (wspóołczynników lepkości i napięcia powierzchniowego)
T-L-33. Wyznaczanie wilgotności powietrza metodą psychrpmetryczną i metodą punktu rosy.
T-L-44.Wyznaczanie parametrów cieplnyych wody i materiałów izolacyjnych
T-L-55. Wyznaczanie parametrów elektrycznych (siły elektromotoryczne i termoelektromotorycznej. rezystancji zastepczych , przewodnictwa elektrolitycznego, sprawności urządzeń elektryczntch)
T-L-66. Pomiary parametrów optycznych pozwalających na ocenę stężenia badanych roztworów.Pomiary kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji światła spolaryzowanego w roztworach cukrów, i/lub pomiary współczynników załamania światła w roztworach soli kuchennej.
T-L-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnych opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemne zaliczenie zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nIe zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkosci fizycznych i nie zna zasad prezentacjio opracowań ćwiczeń
3,0Student zna zasady wykonania określonych pomiarów, ale nie umie ich wykonać bez pomocy prowadzącego. a jego wiedza teoretyczna jest ograniczona do zagadnień przedstawionych wobowiązującym skrypcie
3,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych oraz ma wiedzę szerszą w odniesieniu do połowy wykonanych ćwiczeń od przekazanej w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
4,0Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i ma wiedzę szerszą w odniesieniu do 3/4 wykonanych ćwiczeń, niż ta przekazana w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
4,5Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych i ma wiedzę szerszą w odniesieniu do prawie wszystkich wykonanych ćwiczeń, niż ta przekazana w postaci opisów ćwiczeń zamieszczonych w obowiązującym skrypcie.
5,0Student zna zasady wykonywania pomiarów podstawowych wielkści fizycznych. Zna sposoby oszacowania niepewności uzyskanych wyników pomiarów i we wszystkich przypadkach ma wiedzę szerszą, na temat zagadnień, których dotycza ćwiczenia, niż to podaje obowiązujący skrypt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_W03Zna metody oceny niepewności uzyskanych wyników. Zna podstawy biospektroskopii Zna wybrane zagadnienia z zastosowań optyki w bioinformatyce. Zna i rozumie zasady przekazywania informacji w ukladach biologicznych Zna podstawowe zagrozenia wynikające z wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
BI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
BI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
Treści programoweT-A-11. Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników.
T-A-22. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii (spektroskopia absorpcyjne i fluorescencyjna), Świecenia biologicze. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych
T-A-33. Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce.
T-A-44. Zapoznanie studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
T-A-5Zaliczenie ustne ćwiczeń audytoryjnych
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalajaca znajomość obowiązującego materiału z ćwiczeń audytoryjnych
3,0zadowalająca znajomość podstawowych pojęć objętych treściami programowymi
3,5zadowalająca znajomość (rozumienie) podstawowych zagadnień zrealizowanych treści programowych
4,0dobra znajomość podstawowych pojęć, zjawisk i zagadnień objętych programem przedmiotu
4,5bardzo dobra znajomość zrealizowanych treści programowych
5,0znakomita wiedza z zakresu całego realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_U01Student potrafi opisać podstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
BI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Rozwinięcie, w stosunku do wiedzy na poziiomie szkoły średniej, zagadnień z zakresu fizyki cząsteczkowej, termodynamiki , w tym termodynamiki ukladów otwartych, podstaw procesów bioelektrycznych w błonach, iraz mechanizmow przekazywania i rozprzestrzeniania sie impulsów nerwowych.
Treści programoweT-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.
T-W-22.Siły międzycząsteczkowe van der Waalsa, ich znaczenie w przyrodzie oraz w kształtowaniu struktur biologicznych
T-W-33.Transport molekularny- zjawiska transportu masy(dyfuzja), przewodnictwa cieplnego (zjawiska termokinetyczne) i ładunku( zjawisko przewodnictwa elektrolitycznego).
T-W-4Woda, podstawowa cząsteczka życia jeje struktura i anomalne właściwosci.
T-W-55.Energia i jej rodzaje. Ciepło i temperatura. I I zasada termodynamiki, termodynamiczne funkcje stanu- energia wewnetrzna i entalpia.
T-W-66. II zasada termodynamiki - nierówność Clausiusa- termodynamiczne funkcje stanu : energia swobodna i entalpia swobodna termodynamiczny układ otwarty - potencjała chemiczny. - podstawy bioenergetyki.
T-W-77. Błony biologiczne, ich struktura i własciwosci- dyfuzja przez błony- osmoza - równowaga osmotyxczna
T-W-88. Podstawy fizyczne zjawisk bioelektrycznychw błonach-- budowa i funkcjonowanie komórek nerwowych (potencjały czynnościowe).
T-W-99. Mechanizmy przekazywania impulsów nerwowych i metody pomiaru potencjałów elektrycznych w błonach.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-A-22. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii (spektroskopia absorpcyjne i fluorescencyjna), Świecenia biologicze. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych
T-A-33. Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady w postaci prezentacji multimedialnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalające umiejętności z zakresu interpretacji zjawisk fizycznych
3,0student potrafi opisać słownie i objaśnić podstawowe zjawiska zachodzące w przyrodzie na wybranych przykładach. Scharakteryzować wybrane zjawiska fizyczne i umieć powiązać je z procesami biofizycznymi
3,5dostateczne umiejetności z zakresu zrozumienia i interpretacji zjawisk fizycznych
4,0dobre rozumienie i interpretacja zjawisk fizycznych
4,5bardzo dobre rozumienie i interpretacja zjawisk fizycznych objętych programem
5,0znakomita znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk fizycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_U02Student potrafi pracować w zespole, umie przeprowadzić doświadczenie z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i oszacować ich wiarygodność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
BI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
C-3Zajęcia praktyczne (laboratoryjne)poświęcone są praktycznym pomiarom parametrów cieplnych ( takich jak ciepło topnienie, skraplania czy parowania), pomiarom praktycznym parametrów fizycznych zwiazanych z oddziaływaniem miedzycząsteczkowym ( współczynnik napięcia powierzchniowego, wspołczynniki lepkosci, przewodnictwo elektrolityczne, struktura cząsteczek, a ich zdolnosci do polaryzacji światła).Pomiary parametrów fotometrii wizualnej i energetycznej
Treści programoweT-A-11. Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników.
T-L-11. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kaształtach prawidłowych
T-L-22. Wyznaczanie wspołczynników charakterystycznych dla cieczy: (wspóołczynników lepkości i napięcia powierzchniowego)
T-L-33. Wyznaczanie wilgotności powietrza metodą psychrpmetryczną i metodą punktu rosy.
T-L-44.Wyznaczanie parametrów cieplnyych wody i materiałów izolacyjnych
T-L-55. Wyznaczanie parametrów elektrycznych (siły elektromotoryczne i termoelektromotorycznej. rezystancji zastepczych , przewodnictwa elektrolitycznego, sprawności urządzeń elektryczntch)
T-L-66. Pomiary parametrów optycznych pozwalających na ocenę stężenia badanych roztworów.Pomiary kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji światła spolaryzowanego w roztworach cukrów, i/lub pomiary współczynników załamania światła w roztworach soli kuchennej.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnych opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemne zaliczenie zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nIe potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkosci fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie umie opracować sprawozdania z ćwiczeń i zinterpretować wyników pomiarów
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego, ale potrafi poprawnie wyykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować podstawowe proste wnioski.
3,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary i nie wymaga pomocy prowadzącego, Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować podstawowe wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewnosci uzyskanych wyników oraz wyciągnać podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi dobrze opracować sprawozdanie,część teoretyczna opracowania powinna obejmować szersze zagadnienia niż te przedstawione w skrypcie. Potrafi przeprowadzić obliczenia i analizę niepewnosci uzyskanych wyników oraz wyciągnać podstawowe wnioski.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary . Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie,część teoretyczna opracowania obejmuje szersze zagadnienia niż te przedstawione w skrypcie. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewnosci wyników pomiarów oraz ja zastosować w konkretnym przypadku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_K01Student ma świadomość ważności procesów fizycznych i biofizycznych zachodzących w środowisku oraz na swiadomość potrzeby ciągłego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
BI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozwinięcie, w stosunku do wiedzy na poziiomie szkoły średniej, zagadnień z zakresu fizyki cząsteczkowej, termodynamiki , w tym termodynamiki ukladów otwartych, podstaw procesów bioelektrycznych w błonach, iraz mechanizmow przekazywania i rozprzestrzeniania sie impulsów nerwowych.
C-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
C-3Zajęcia praktyczne (laboratoryjne)poświęcone są praktycznym pomiarom parametrów cieplnych ( takich jak ciepło topnienie, skraplania czy parowania), pomiarom praktycznym parametrów fizycznych zwiazanych z oddziaływaniem miedzycząsteczkowym ( współczynnik napięcia powierzchniowego, wspołczynniki lepkosci, przewodnictwo elektrolityczne, struktura cząsteczek, a ich zdolnosci do polaryzacji światła).Pomiary parametrów fotometrii wizualnej i energetycznej
Treści programoweT-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.
T-W-22.Siły międzycząsteczkowe van der Waalsa, ich znaczenie w przyrodzie oraz w kształtowaniu struktur biologicznych
T-W-33.Transport molekularny- zjawiska transportu masy(dyfuzja), przewodnictwa cieplnego (zjawiska termokinetyczne) i ładunku( zjawisko przewodnictwa elektrolitycznego).
T-W-4Woda, podstawowa cząsteczka życia jeje struktura i anomalne właściwosci.
T-W-55.Energia i jej rodzaje. Ciepło i temperatura. I I zasada termodynamiki, termodynamiczne funkcje stanu- energia wewnetrzna i entalpia.
T-W-66. II zasada termodynamiki - nierówność Clausiusa- termodynamiczne funkcje stanu : energia swobodna i entalpia swobodna termodynamiczny układ otwarty - potencjała chemiczny. - podstawy bioenergetyki.
T-W-77. Błony biologiczne, ich struktura i własciwosci- dyfuzja przez błony- osmoza - równowaga osmotyxczna
T-W-88. Podstawy fizyczne zjawisk bioelektrycznychw błonach-- budowa i funkcjonowanie komórek nerwowych (potencjały czynnościowe).
T-W-99. Mechanizmy przekazywania impulsów nerwowych i metody pomiaru potencjałów elektrycznych w błonach.
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-A-11. Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników.
T-A-22. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii (spektroskopia absorpcyjne i fluorescencyjna), Świecenia biologicze. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych
T-A-33. Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce.
T-A-44. Zapoznanie studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
T-A-5Zaliczenie ustne ćwiczeń audytoryjnych
T-L-11. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kaształtach prawidłowych
T-L-22. Wyznaczanie wspołczynników charakterystycznych dla cieczy: (wspóołczynników lepkości i napięcia powierzchniowego)
T-L-33. Wyznaczanie wilgotności powietrza metodą psychrpmetryczną i metodą punktu rosy.
T-L-44.Wyznaczanie parametrów cieplnyych wody i materiałów izolacyjnych
T-L-55. Wyznaczanie parametrów elektrycznych (siły elektromotoryczne i termoelektromotorycznej. rezystancji zastepczych , przewodnictwa elektrolitycznego, sprawności urządzeń elektryczntch)
T-L-66. Pomiary parametrów optycznych pozwalających na ocenę stężenia badanych roztworów.Pomiary kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji światła spolaryzowanego w roztworach cukrów, i/lub pomiary współczynników załamania światła w roztworach soli kuchennej.
T-L-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-8a
Metody nauczaniaM-1Wykłady w postaci prezentacji multimedialnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnych opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z opracowań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemne zaliczenie zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-B2_K02Student jest zdolny do pracy w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzany mu sprzęt. Wykazuje również odpowiedzialność za pracę własną oraz szanuje pracę innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozwinięcie, w stosunku do wiedzy na poziiomie szkoły średniej, zagadnień z zakresu fizyki cząsteczkowej, termodynamiki , w tym termodynamiki ukladów otwartych, podstaw procesów bioelektrycznych w błonach, iraz mechanizmow przekazywania i rozprzestrzeniania sie impulsów nerwowych.
C-2Cwiczenia audytoryjne: Praktyczne zapoznanie studentów z przeprowadzaniem prostych pomiatów parametrów fizycznych i oceną ich wiarygodności poprzez analizą niepewności uzyskanych wyników. Zapoznanie studentow z podstawami biospektroskopii Zapoznanie studentów z zgadnieniemi wykorzystania wybranych zagadnień z optyki w bioinformatyce. Rozszerzenie zagadnień związanych z przekazywaniem informacji w ukladach biologicznych Zapoznanioe studentów z zagadnieniem wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
C-3Zajęcia praktyczne (laboratoryjne)poświęcone są praktycznym pomiarom parametrów cieplnych ( takich jak ciepło topnienie, skraplania czy parowania), pomiarom praktycznym parametrów fizycznych zwiazanych z oddziaływaniem miedzycząsteczkowym ( współczynnik napięcia powierzchniowego, wspołczynniki lepkosci, przewodnictwo elektrolityczne, struktura cząsteczek, a ich zdolnosci do polaryzacji światła).Pomiary parametrów fotometrii wizualnej i energetycznej
Treści programoweT-W-11.Fizyka i Biofizyka- ogólna charakterystyka sił wystepujących w przyrodzie: siły grawitacyjne, elektryczne i magnetyczne oraz ich wpływ na organizmy żywe.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - w postaci ustnego omówienia wybranych , wymienionych wcześniej zagadnień, zilustrowanych, w miarę mozliwości, odpowiednimi demonstracjami. Praktyczne wyliczanie niepewnosci wyników uzyskiwanych w bezpośrednich pomiarach.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne będą prowadzone w zespołach 2 osobowych. Metoda nauczania bedzie polegać na samodzielnym wykonaniu pomiarów wielkosci fizycznych zgodnie z otrzymana instrukcją i wyliczeniu na podstawie "wzorów roboczych" ich wartosci.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studentów na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych