Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska i ekologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska i ekologia zwierząt
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,29zaliczenie
zajęcia terenoweT7 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu fizyki, chemii, ekologii ogólnej, biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami rozpoznawania zanieczyszczeń środowiska (chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi)
C-2Zapoznanie studentów ze sposobami analiz zanieczyszczeń poszczególnych elementów środowiska
C-3Zapoznanie z ogólnymi metodami walki z zanieczyszczeniami środowiska
C-4Wykształcenie wrażliwości na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem do środowiska nadmiernej ilości czynników szkodliwych
C-5Zapoznanie z prawodawstwem dotyczącym ochrony środowiska w Polsce
C-6Rozpoznawanie typów rozmieszczenia zwierząt w środowisku, charakterystyki demograficznej, metod badań populacji. Nabycie umiejętności oceny relacji wewnątrzgatunkowych i międzygatunkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki degradujące środowiska4
T-A-2Metody poboru próbek środowiskowych do badań2
T-A-3Współczesne metody badań ekotoksykologicznych2
T-A-4Wpływ zanieczyszczeń na różnorodność biologiczną2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska20
20
wykłady
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska2
T-W-2Źródła zanieczyszczeń środowiska2
T-W-3Powiązania ochrony środowiska z ochroną przyrody2
T-W-4Ekologia zwierząt: autekologia, synekologia, demekologia6
T-W-5Interakcje wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe zwierząt2
T-W-6Łańcuchy pokarmowe a ekotoksykologia1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotownie prezentacji na zadany temat10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu5
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury5
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D26_W01
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń zanieczyszczenia środowiska i jego związków z fauną
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1, C-2, C-4T-T-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D26_U01
Student potrafi rozpoznać jakość środowiska pod względem zanieczyszczeń i ocenić jego wpływ na funkcjonowanie zwierząt i ludzi
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1, C-3T-T-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D26_K01
Student w wyniku pozyskanej wiedzy potrafi interpretować i przedstawiać zdobytą wiedzę i wykazywać pozytywny stosunek do przyrody
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-4T-T-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D26_W01
Student posiada wiedzę na temat zagrożeń zanieczyszczenia środowiska i jego związków z fauną
2,0brak wiedzy na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt
3,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dostatecznym
3,5wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dobrym
4,5wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D26_U01
Student potrafi rozpoznać jakość środowiska pod względem zanieczyszczeń i ocenić jego wpływ na funkcjonowanie zwierząt i ludzi
2,0brak umiejętności rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych
3,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D26_K01
Student w wyniku pozyskanej wiedzy potrafi interpretować i przedstawiać zdobytą wiedzę i wykazywać pozytywny stosunek do przyrody
2,0
3,0wykazanie się dostateczną znajomością problemów zanieczyszczeń środowiska i jego wpływu na organizmy zwierzęce oraz możliwości wpływania na poprawę dobrostanu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
  2. Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
  3. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
  4. Krebs C.J., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996
  5. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
  2. Zabłocki i in., Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
  3. Kurnatowska A. i in., Ekologia i jej związki z innymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  4. Olczak R., Warcholska A.U., Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody - wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki degradujące środowiska4
T-A-2Metody poboru próbek środowiskowych do badań2
T-A-3Współczesne metody badań ekotoksykologicznych2
T-A-4Wpływ zanieczyszczeń na różnorodność biologiczną2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska2
T-W-2Źródła zanieczyszczeń środowiska2
T-W-3Powiązania ochrony środowiska z ochroną przyrody2
T-W-4Ekologia zwierząt: autekologia, synekologia, demekologia6
T-W-5Interakcje wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe zwierząt2
T-W-6Łańcuchy pokarmowe a ekotoksykologia1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotownie prezentacji na zadany temat10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu5
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach20
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D26_W01Student posiada wiedzę na temat zagrożeń zanieczyszczenia środowiska i jego związków z fauną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami rozpoznawania zanieczyszczeń środowiska (chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi)
C-2Zapoznanie studentów ze sposobami analiz zanieczyszczeń poszczególnych elementów środowiska
C-4Wykształcenie wrażliwości na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem do środowiska nadmiernej ilości czynników szkodliwych
Treści programoweT-T-1Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt
3,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dostatecznym
3,5wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu dobrym
4,5wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0wiedza na temat ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i ich wpływu na jakość życia zwierząt opanowana w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D26_U01Student potrafi rozpoznać jakość środowiska pod względem zanieczyszczeń i ocenić jego wpływ na funkcjonowanie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami rozpoznawania zanieczyszczeń środowiska (chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi)
C-3Zapoznanie z ogólnymi metodami walki z zanieczyszczeniami środowiska
Treści programoweT-T-1Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych
3,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznawania jakości środowiska i wpływu zanieczyszczeń na funkcjonowanie populacji zwierzęcych opanowana w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D26_K01Student w wyniku pozyskanej wiedzy potrafi interpretować i przedstawiać zdobytą wiedzę i wykazywać pozytywny stosunek do przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami rozpoznawania zanieczyszczeń środowiska (chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi)
C-2Zapoznanie studentów ze sposobami analiz zanieczyszczeń poszczególnych elementów środowiska
C-4Wykształcenie wrażliwości na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem do środowiska nadmiernej ilości czynników szkodliwych
Treści programoweT-T-1Zajęcia w lokalnych instytucjach zajmujących się ochroną środowiska
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawozdanie pisemne z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazanie się dostateczną znajomością problemów zanieczyszczeń środowiska i jego wpływu na organizmy zwierzęce oraz możliwości wpływania na poprawę dobrostanu
3,5
4,0
4,5
5,0