Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki są pierwszym przedmiotem na kierunku Bioinformatyka z dziedziny informatyki - brak wymagań szczególnych.
W-2Podstawy informatyki są pierwszym przedmiotem na kierunku Bioinformatyka z dziedziny informatyki - brak wymagań szczególnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych pojęć występujących w informatyce. Zdobycie umiejętności posługiwania się różnymi systemami liczbowymi i różnymi typami kodów stosowanych w informatyce.
C-2Opanowanie wiedzy o budowie i zasadzie pracy proceora oraz jego roli w różnych architekturach systemów komputerowych.
C-3Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
C-4Pozyskanie świadomości różnych poziomów programowania oraz narzędzi i procesów pozwalających uzyskiwać programy wykonywalne przez procesor.
C-5Zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń peryferyjnych.
C-6Pozyskanie wiedzy o podstawowych konfiguracjach sieci komputerowych i mediach transmisyjnych.
C-7Poznanie rozwoju informatyki w ujęciu historycznym i przyszłościowym.
C-8Zapoznanie się z ideą rozwiązywania problemów metodami algorytmicznymi oraz jak to przekłada się na programowanie.
C-9Opanowanie podstawowych pojęć występujących w informatyce. Zdobycie umiejętności posługiwania się różnymi systemami liczbowymi i różnymi typami kodów stosowanych w informatyce.
C-10Opanowanie wiedzy o budowie i zasadzie pracy proceora oraz jego roli w różnych architekturach systemów komputerowych.
C-11Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
C-12Pozyskanie świadomości różnych poziomów programowania oraz narzędzi i procesów pozwalających uzyskiwać programy wykonywalne przez procesor.
C-13Zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń peryferyjnych.
C-14Pozyskanie wiedzy o podstawowych konfiguracjach sieci komputerowych i mediach transmisyjnych.
C-15Poznanie rozwoju informatyki w ujęciu historycznym i przyszłościowym.
C-16Zapoznanie się z ideą rozwiązywania problemów metodami algorytmicznymi oraz jak to przekłada się na programowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do systemów liczbowych. Reprezentacja liczb w systemach: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, dowolonym innym systemie.1
T-A-2Arytmetyka w systemie dwójkowym - dodawanie, odejmowanie, mnożenie.1
T-A-3Zapis liczb binarnych w systemie U2. Liczby ujemne, ułamkowe.1
T-A-4Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.1
T-A-5Wprowadzenie do reprezentacji algorytmów z użyciem schematu blokowego. Zapis prostych algorytmów sekwencyjnych w postaci schematu blokowego.1
T-A-6Reprezentacja wybranych złożonych algorytmów w postaci schematu blokowego, iteracja, rekurencja, zasada "Dziel i zwyciężaj".1
T-A-7Kolokwium z zakresu reprezentacji algortmów w postaci schematu blokowego.1
T-A-8Wprowadzenie do systemów liczbowych.1
T-A-9Reprezentacja liczb w systemach: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, dowolonym innym systemie.1
T-A-10Arytmetyka w systemie dwójkowym - dodawanie, odejmowanie, mnożenie.1
T-A-11Zapis liczb binarnych w systemie U2. Liczby ujemne, ułamkowe.1
T-A-12Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.1
T-A-13Wprowadzenie do reprezentacji algorytmów z użyciem schematu blokowego. Zapis prostych algorytmów sekwencyjnych w postaci schematu blokowego.1
T-A-14Reprezentacja wybranych złożonych algorytmów w postaci schematu blokowego, iteracja, rekurencja, zasada "Dziel i zwyciężaj".1
T-A-15Kolokwium z zakresu reprezentacji algortmów w postaci schematu blokowego.1
15
laboratoria
T-L-1Omówienie sieci komputerowej Wydziału Informatyki, omówienie usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów, omówienie rodzaju oprogramowania dostępnego dla studentów i sposobów pracy z wykorzystaniem dostępnych elementów sieciowych i programowych1
T-L-2Praca z systemem Linux: poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.), wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim), nadawanie praw, umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów1
T-L-3Budowa procesora a język maszynowy i assembler: badanie zasad działania procesora na przykładzie aplikacji - modelu procesora, omówienie poszczególnych elementów procesora, omówienie idei języka maszynowego i assemblera, ogólne omówienie języków programowania wyższych poziomów1
T-L-4Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy1
T-L-5Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania1
T-L-6Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne1
T-L-7Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja1
T-L-8Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenia formy zajęć1
T-L-9Omówienie sieci komputerowej Wydziału Informatyki, omówienie usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów, omówienie rodzaju oprogramowania dostępnego dla studentów i sposobów pracy z wykorzystaniem dostępnych elementów sieciowych i programowych1
T-L-10Praca z systemem Linux: poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.), wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim), nadawanie praw, umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów1
T-L-11Budowa procesora a język maszynowy i assembler: badanie zasad działania procesora na przykładzie aplikacji - modelu procesora, omówienie poszczególnych elementów procesora, omówienie idei języka maszynowego i assemblera, ogólne omówienie języków programowania wyższych poziomów1
T-L-12Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy1
T-L-13Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania1
T-L-14Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne1
T-L-15Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja1
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo.1
T-W-2Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.1
T-W-3Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC).1
T-W-4Budowa komputera: pocesory, pamięci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie części składowych komputera.2
T-W-5Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamięci cache.2
T-W-6Język maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.2
T-W-7Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania.1
T-W-8Pamięć wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.2
T-W-9Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łącza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urządzeniami we/wy. Kanał DMA.2
T-W-10Wybrane rozwiązania sprzętowe: układy logiczne polączeń z magistralą (wejście/wyjście). Przerwania sprzętowe - układ łancuchowy, koder priorytetów.2
T-W-11Proces realizacji przerwań sprzętowych.1
T-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.3
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.2
T-W-14Prezentacja graficzna wyników. Grafika wektorowa i rastrowa. Urządzenia zobrazowania wyników. Generatory znaków.2
T-W-15Proces drukowania. Zagadnienie rozdzielczości materiałów cyfrowych w aspekcie jakości druku.2
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).2
T-W-17Topologie sieci komputerowych, media transmisyjne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca w domu15
30
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do wejściówek7
A-L-2Przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Uzupełnienie i utrwalenie treści wykładów (literatura, strony internetowe)10
A-W-4Samodzielne znalezienie źródeł i uzupełninie wiedzy w zakresie wskazanym przez wykładowcę7
A-W-5Repetytorium - przygotowanie do egzaminu14
A-W-6Konsultacje1
A-W-7Uzupełnienie i utrwalenie treści wykładów (literatura, strony internetowe)7
A-W-8Samodzielne znalezienie źródeł i uzupełninie wiedzy w zakresie wskazanym przez wykładowcę7
A-W-9Repetytorium - przygotowanie do egzaminu10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
M-2Laboratoria bazujące na prezentacji dostępnych środków programowo-sprzętowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.
M-3Ćwiczenia audytoryjne bazujące na zadaniach realizowanych przez studentów samodzielnie lub na tablicy, na podstawie wiedzy dostarczonej przez wykładowcę w postaci przykładów.
M-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
M-5Laboratoria bazujące na prezentacji dostępnych środków programowo-sprzętowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.
M-6Ćwiczenia audytoryjne bazujące na zadaniach realizowanych przez studentów samodzielnie lub na tablicy, na podstawie wiedzy dostarczonej przez wykładowcę w postaci przykładów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady: Krótki (niezapowiadany) test w ramach wykładu obejmujcy: 1. materiał z podstawowych pojęć i systemów liczbowych 2. zagadnienia budowy i działania komputera 3. pracą urządzeń peryferyjnych
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena cząstkowa realizowanych zadań algorytmicznych (zadania ze wskazówkami co do realizacji).
S-3Ocena formująca: Laboratoria: zadanie zaliczeniowe polegające na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa będąca średnią ważoną z egzaminu (waga 1) oraz dwóch ocen z laboratorium i ćwiczen audytoryjnych (obie z wagą 0,7)
S-6Ocena podsumowująca: Laboratoria: ocena końcowa będąca średnią ocen cząstkowy z zadań pośrednich i zadania końcowego zaliczeniowego.
S-7Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena końcowa, będąca średnią ocen z dwóch kolokwiów, przeprowadzonych w trakcie semsetru.
S-8Ocena formująca: Wykłady: Krótki (niezapowiadany) test w ramach wykładu obejmujcy: 1. materiał z podstawowych pojęć i systemów liczbowych 2. zagadnienia budowy i działania komputera 3. pracą urządzeń peryferyjnych
S-9Ocena formująca: Laboratoria: ocena cząstkowa realizowanych zadań algorytmicznych (zadania ze wskazówkami co do realizacji).
S-10Ocena formująca: Laboratoria: zadanie zaliczeniowe polegające na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.
S-11Ocena formująca: Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.
S-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
S-13Ocena podsumowująca: Ocena końcowa będąca średnią ważoną z egzaminu (waga 1) oraz dwóch ocen z laboratorium i ćwiczen audytoryjnych (obie z wagą 0,7)
S-14Ocena podsumowująca: Laboratoria: ocena końcowa będąca średnią ocen cząstkowy z zadań pośrednich i zadania końcowego zaliczeniowego.
S-15Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: ocena końcowa, będąca średnią ocen z dwóch kolokwiów, przeprowadzonych w trakcie semsetru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D1_W01
Student zna podstawe pojęcia związane z architekturą komputera, potrafi opisać zasady współdziałania różnych elementów składowych i wyjaśnić ich rolę w systemiie.
BI_1A_W02, BI_1A_W11P1A_W04, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-9, C-10, C-11T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-L-11, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-4S-8, S-12
BI_1A_BIB-S-D1_W02
Student rozumie zasady programowania komputera na poziomie języka maszynowego, posiada wiedzę o stosowanych narzędziach programistycznych na wyższych poziomach i roli systemu operacyjnego.
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-12T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-L-10, T-W-7, T-W-11M-4S-8, S-12
BI_1A_BIB-S-D1_W03
Zna zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych wejścia/wyjścia komputera i parametry pracy.
BI_1A_W02, BI_1A_W16, BI_1A_W14, BI_1A_W15P1A_W04, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-13T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17S-12
BI_1A_BIB-S-D1_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować sposoby opisu algorytmów, definiować metody do projektowania algorytmów, opisywać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów.
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-16T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-5S-9, S-10, S-14
BI_1A_BIB-S-D1_W05
Student powinien umieć przekształcać liczby pomiędzy systemem dziesiętnym a systemami o dowolnej podstawie. Powinien umieć pisemnie dodawać, odejmować i mnożyć liczby całkowite zapisane w systemie binarnym. Potrafi zapisać liczby binarne w systemnie U2, w tym liczby ujemne. Zapisujse binarne liczby rzeczywiste.
BI_1A_W10, BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-9T-W-1, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-W-2M-4, M-6S-11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D1_U01
Student posiada umiejętność oceny parametrów systemu komputerowego. Potrafi dokonać porównania różnych zestawów w aspekcie występujących potrzeb.
BI_1A_U11P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08C-9, C-11, C-12, C-13, C-14T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-16, T-W-17, T-W-4M-4S-12
BI_1A_BIB-S-D1_U02
Student potrafi dobrać parametry urządzeń jak również parametry ich pracy w procesie wizualizacji i druku wyników.
BI_1A_U11, BI_1A_U14P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U16InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-11, C-13T-W-14, T-W-15, T-W-16M-4S-12
BI_1A_BIB-S-D1_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: dobierać sposoby opisu algorytmów, dobierać metody do projektowania algorytmów, analizować zadania, dobierać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów, oceniać poprawność osiągniętych przez algorytm/program wyników.
BI_1A_U10P1A_U03, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16C-16T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-A-13, T-A-14M-5S-9, S-10, S-14

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D1_K01
Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian.
BI_1A_K05T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-15T-W-12, T-W-13M-4S-12
BI_1A_BIB-S-D1_K02
Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów. a także w dalszej przyszłości przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-11, C-12, C-14, C-15T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-4S-12

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D1_W01
Student zna podstawe pojęcia związane z architekturą komputera, potrafi opisać zasady współdziałania różnych elementów składowych i wyjaśnić ich rolę w systemiie.
2,0Student nie potrafi omówić podstawowych układów wchodzących w skład komputera, funkcji jake spełniają i zasad współpracy.
3,0Student potrafi omówić podstawowe układy wchodzące w skład komputera, potrafi wyjaśnić funkcjie jake spełniają i zasady współpracy.
3,5Jak wyżej i zna wewnętrzną strukturę procesora i umie opisać poszczególne fazy jego typowej pracy. Potrafi wyjaśnić współpracę procesora z pamięcią cache.
4,0Jak wyżej i rozumie rolę i zasady funkcjonowania mechanizmu stosu, przerwań sprzętowych i kanału DMA.
4,5Jak wyżej i potrafi wyjaśnić pojęcia: przetwarzanie potokowe, wieloprogramowość, przetwarzanie równoległe, praca w czasie rzeczywistym.
5,0Jak wyżej i zna trendy budowy współczesnych procesorów i konfiguracji systemó komputerowych.
BI_1A_BIB-S-D1_W02
Student rozumie zasady programowania komputera na poziomie języka maszynowego, posiada wiedzę o stosowanych narzędziach programistycznych na wyższych poziomach i roli systemu operacyjnego.
2,0Student nie zna struktury budowy i typów rozkazów języka maszynowego.
3,0Student zna strukturę budowy i typy rozkazów języka maszynowego.
3,5Jak wyżej i potrafi podać przykłdy zapisu programu w pseudokodzie, wie jak funkcjonuje translator, kompilator, interpreter.
4,0Jak wyżej i rozumie rolę systemu operacyjnego, strukturę jego budowy oraz zasady pracy (połżenie w systemie komputerowym, inicjacja).
4,5Jak wyżej i zna wybrane, realizowane przez system operacyjny funkcje i potrafi wyjaść zasadę realizacji (np. buforowanie wydruków, sprzętowo niezależna grafika).
5,0Jak wyżej i potrafi wyjaśnić mechanizm pamięci wirtualnej komputera.
BI_1A_BIB-S-D1_W03
Zna zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych wejścia/wyjścia komputera i parametry pracy.
2,0Student nie zna budowy i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych: mysz, yojstik, monitor ekranowy (w tym dotykowy), pamięci zewnętrzne, drukarki (różne typy), skanery.
3,0Student potrafi scharakteryzować budowę, zasadę działania i parametry podstawowych urządzeń peryferyjnych: mysz, yojstic, monitor ekranowy (w tym dotykowy), pamięci zewnętrzne, drukarki (różne typy), skanery.
3,5Jak wyżej i potrafi wyjaśnić rolę interface'u jego współpracę z magistralą komputera oraz podstawy komunikacji równoległej i szeregowej.
4,0Jak wyżej i zna metody kontroli poprawności transmisji i potrafi opisać przebiegi czasowe sygnałów sterujących i strumienia danych w procesie komunikacji komputera z urządzeniem zewnętrznym.
4,5Jak wyżej i zna topologie sieci komputerowych, ich charakterystyczne cechy i charakterystyki mediów transmisyjnych.
5,0Jak wyżej i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.
BI_1A_BIB-S-D1_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować sposoby opisu algorytmów, definiować metody do projektowania algorytmów, opisywać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów.
2,0
3,0Student potrafi przedstawiony algorytm zapisać w postaci skryptu (bash linux)
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-D1_W05
Student powinien umieć przekształcać liczby pomiędzy systemem dziesiętnym a systemami o dowolnej podstawie. Powinien umieć pisemnie dodawać, odejmować i mnożyć liczby całkowite zapisane w systemie binarnym. Potrafi zapisać liczby binarne w systemnie U2, w tym liczby ujemne. Zapisujse binarne liczby rzeczywiste.
2,0
3,0Student ma opanowane przeliczanie - w rosądnym czasie - liczb z jednego systemu na drugi (dziesiętny, dwókowy, oktalny i heksadecymalny).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D1_U01
Student posiada umiejętność oceny parametrów systemu komputerowego. Potrafi dokonać porównania różnych zestawów w aspekcie występujących potrzeb.
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.
BI_1A_BIB-S-D1_U02
Student potrafi dobrać parametry urządzeń jak również parametry ich pracy w procesie wizualizacji i druku wyników.
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.
BI_1A_BIB-S-D1_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: dobierać sposoby opisu algorytmów, dobierać metody do projektowania algorytmów, analizować zadania, dobierać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów, oceniać poprawność osiągniętych przez algorytm/program wyników.
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D1_K01
Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian.
2,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
5,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
BI_1A_BIB-S-D1_K02
Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów. a także w dalszej przyszłości przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
2,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
5,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.

Literatura podstawowa

  1. Brookshear J. G., Informatyka w ogólnym zarysie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Brookshear J. G., Informatyka w ogólnym zarysie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  3. Irvine K.R., Asembler dla procesorów Intel, Helion, 2003
  4. Irvine K.R., Asembler dla procesorów Intel, Helion, 2003
  5. Metzger P., Anatomia PC, Helion, 2006, X
  6. Metzger P., Anatomia PC, Helion, 2006, X

Literatura dodatkowa

  1. Niklaus Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2004, 83-204-3057-7
  2. Niklaus Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2004, 83-204-3057-7
  3. Bogdan Buczek, Algorytmy. Ćwiczenia, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007, 83-246-2007-9
  4. Bogdan Buczek, Algorytmy. Ćwiczenia, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007, 83-246-2007-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do systemów liczbowych. Reprezentacja liczb w systemach: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, dowolonym innym systemie.1
T-A-2Arytmetyka w systemie dwójkowym - dodawanie, odejmowanie, mnożenie.1
T-A-3Zapis liczb binarnych w systemie U2. Liczby ujemne, ułamkowe.1
T-A-4Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.1
T-A-5Wprowadzenie do reprezentacji algorytmów z użyciem schematu blokowego. Zapis prostych algorytmów sekwencyjnych w postaci schematu blokowego.1
T-A-6Reprezentacja wybranych złożonych algorytmów w postaci schematu blokowego, iteracja, rekurencja, zasada "Dziel i zwyciężaj".1
T-A-7Kolokwium z zakresu reprezentacji algortmów w postaci schematu blokowego.1
T-A-8Wprowadzenie do systemów liczbowych.1
T-A-9Reprezentacja liczb w systemach: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, dowolonym innym systemie.1
T-A-10Arytmetyka w systemie dwójkowym - dodawanie, odejmowanie, mnożenie.1
T-A-11Zapis liczb binarnych w systemie U2. Liczby ujemne, ułamkowe.1
T-A-12Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.1
T-A-13Wprowadzenie do reprezentacji algorytmów z użyciem schematu blokowego. Zapis prostych algorytmów sekwencyjnych w postaci schematu blokowego.1
T-A-14Reprezentacja wybranych złożonych algorytmów w postaci schematu blokowego, iteracja, rekurencja, zasada "Dziel i zwyciężaj".1
T-A-15Kolokwium z zakresu reprezentacji algortmów w postaci schematu blokowego.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sieci komputerowej Wydziału Informatyki, omówienie usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów, omówienie rodzaju oprogramowania dostępnego dla studentów i sposobów pracy z wykorzystaniem dostępnych elementów sieciowych i programowych1
T-L-2Praca z systemem Linux: poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.), wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim), nadawanie praw, umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów1
T-L-3Budowa procesora a język maszynowy i assembler: badanie zasad działania procesora na przykładzie aplikacji - modelu procesora, omówienie poszczególnych elementów procesora, omówienie idei języka maszynowego i assemblera, ogólne omówienie języków programowania wyższych poziomów1
T-L-4Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy1
T-L-5Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania1
T-L-6Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne1
T-L-7Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja1
T-L-8Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenia formy zajęć1
T-L-9Omówienie sieci komputerowej Wydziału Informatyki, omówienie usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów, omówienie rodzaju oprogramowania dostępnego dla studentów i sposobów pracy z wykorzystaniem dostępnych elementów sieciowych i programowych1
T-L-10Praca z systemem Linux: poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.), wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim), nadawanie praw, umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów1
T-L-11Budowa procesora a język maszynowy i assembler: badanie zasad działania procesora na przykładzie aplikacji - modelu procesora, omówienie poszczególnych elementów procesora, omówienie idei języka maszynowego i assemblera, ogólne omówienie języków programowania wyższych poziomów1
T-L-12Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy1
T-L-13Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania1
T-L-14Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne1
T-L-15Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo.1
T-W-2Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.1
T-W-3Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC).1
T-W-4Budowa komputera: pocesory, pamięci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie części składowych komputera.2
T-W-5Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamięci cache.2
T-W-6Język maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.2
T-W-7Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania.1
T-W-8Pamięć wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.2
T-W-9Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łącza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urządzeniami we/wy. Kanał DMA.2
T-W-10Wybrane rozwiązania sprzętowe: układy logiczne polączeń z magistralą (wejście/wyjście). Przerwania sprzętowe - układ łancuchowy, koder priorytetów.2
T-W-11Proces realizacji przerwań sprzętowych.1
T-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.3
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.2
T-W-14Prezentacja graficzna wyników. Grafika wektorowa i rastrowa. Urządzenia zobrazowania wyników. Generatory znaków.2
T-W-15Proces drukowania. Zagadnienie rozdzielczości materiałów cyfrowych w aspekcie jakości druku.2
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).2
T-W-17Topologie sieci komputerowych, media transmisyjne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna praca w domu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do wejściówek7
A-L-2Przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Uzupełnienie i utrwalenie treści wykładów (literatura, strony internetowe)10
A-W-4Samodzielne znalezienie źródeł i uzupełninie wiedzy w zakresie wskazanym przez wykładowcę7
A-W-5Repetytorium - przygotowanie do egzaminu14
A-W-6Konsultacje1
A-W-7Uzupełnienie i utrwalenie treści wykładów (literatura, strony internetowe)7
A-W-8Samodzielne znalezienie źródeł i uzupełninie wiedzy w zakresie wskazanym przez wykładowcę7
A-W-9Repetytorium - przygotowanie do egzaminu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_W01Student zna podstawe pojęcia związane z architekturą komputera, potrafi opisać zasady współdziałania różnych elementów składowych i wyjaśnić ich rolę w systemiie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W02zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów
BI_1A_W11ma wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-9Opanowanie podstawowych pojęć występujących w informatyce. Zdobycie umiejętności posługiwania się różnymi systemami liczbowymi i różnymi typami kodów stosowanych w informatyce.
C-10Opanowanie wiedzy o budowie i zasadzie pracy proceora oraz jego roli w różnych architekturach systemów komputerowych.
C-11Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo.
T-W-3Architektury komputerów (model von Neuummana i Harvardzki, komputery wektorowe, skalarne, strumieniowe, równoległe, CISC, RISC).
T-W-5Budowa i działanie procesora, cykle zegarowe i rozkazowe. Budowa i przeznaczenie pamięci cache.
T-W-8Pamięć wirtualna - mechanizmy adresowania wirtualnego.
T-W-9Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łącza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urządzeniami we/wy. Kanał DMA.
T-L-11Budowa procesora a język maszynowy i assembler: badanie zasad działania procesora na przykładzie aplikacji - modelu procesora, omówienie poszczególnych elementów procesora, omówienie idei języka maszynowego i assemblera, ogólne omówienie języków programowania wyższych poziomów
T-W-2Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.
T-W-4Budowa komputera: pocesory, pamięci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie części składowych komputera.
T-W-7Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Wykłady: Krótki (niezapowiadany) test w ramach wykładu obejmujcy: 1. materiał z podstawowych pojęć i systemów liczbowych 2. zagadnienia budowy i działania komputera 3. pracą urządzeń peryferyjnych
S-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić podstawowych układów wchodzących w skład komputera, funkcji jake spełniają i zasad współpracy.
3,0Student potrafi omówić podstawowe układy wchodzące w skład komputera, potrafi wyjaśnić funkcjie jake spełniają i zasady współpracy.
3,5Jak wyżej i zna wewnętrzną strukturę procesora i umie opisać poszczególne fazy jego typowej pracy. Potrafi wyjaśnić współpracę procesora z pamięcią cache.
4,0Jak wyżej i rozumie rolę i zasady funkcjonowania mechanizmu stosu, przerwań sprzętowych i kanału DMA.
4,5Jak wyżej i potrafi wyjaśnić pojęcia: przetwarzanie potokowe, wieloprogramowość, przetwarzanie równoległe, praca w czasie rzeczywistym.
5,0Jak wyżej i zna trendy budowy współczesnych procesorów i konfiguracji systemó komputerowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_W02Student rozumie zasady programowania komputera na poziomie języka maszynowego, posiada wiedzę o stosowanych narzędziach programistycznych na wyższych poziomach i roli systemu operacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-12Pozyskanie świadomości różnych poziomów programowania oraz narzędzi i procesów pozwalających uzyskiwać programy wykonywalne przez procesor.
Treści programoweT-W-6Język maszynowy, lista rozkazów, budowa rozkazu - tryby adresowania.
T-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
T-L-10Praca z systemem Linux: poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.), wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim), nadawanie praw, umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów
T-W-7Mechaniym stosu. Odwrotna Notacja Polska (RPN) - przykłady zapisów i zastosowania.
T-W-11Proces realizacji przerwań sprzętowych.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Wykłady: Krótki (niezapowiadany) test w ramach wykładu obejmujcy: 1. materiał z podstawowych pojęć i systemów liczbowych 2. zagadnienia budowy i działania komputera 3. pracą urządzeń peryferyjnych
S-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna struktury budowy i typów rozkazów języka maszynowego.
3,0Student zna strukturę budowy i typy rozkazów języka maszynowego.
3,5Jak wyżej i potrafi podać przykłdy zapisu programu w pseudokodzie, wie jak funkcjonuje translator, kompilator, interpreter.
4,0Jak wyżej i rozumie rolę systemu operacyjnego, strukturę jego budowy oraz zasady pracy (połżenie w systemie komputerowym, inicjacja).
4,5Jak wyżej i zna wybrane, realizowane przez system operacyjny funkcje i potrafi wyjaść zasadę realizacji (np. buforowanie wydruków, sprzętowo niezależna grafika).
5,0Jak wyżej i potrafi wyjaśnić mechanizm pamięci wirtualnej komputera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_W03Zna zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych wejścia/wyjścia komputera i parametry pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W02zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów
BI_1A_W16zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw komputerowego wspomagania
BI_1A_W14zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-13Zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń peryferyjnych.
Treści programoweT-W-14Prezentacja graficzna wyników. Grafika wektorowa i rastrowa. Urządzenia zobrazowania wyników. Generatory znaków.
T-W-15Proces drukowania. Zagadnienie rozdzielczości materiałów cyfrowych w aspekcie jakości druku.
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).
T-W-17Topologie sieci komputerowych, media transmisyjne.
Sposób ocenyS-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych: mysz, yojstik, monitor ekranowy (w tym dotykowy), pamięci zewnętrzne, drukarki (różne typy), skanery.
3,0Student potrafi scharakteryzować budowę, zasadę działania i parametry podstawowych urządzeń peryferyjnych: mysz, yojstic, monitor ekranowy (w tym dotykowy), pamięci zewnętrzne, drukarki (różne typy), skanery.
3,5Jak wyżej i potrafi wyjaśnić rolę interface'u jego współpracę z magistralą komputera oraz podstawy komunikacji równoległej i szeregowej.
4,0Jak wyżej i zna metody kontroli poprawności transmisji i potrafi opisać przebiegi czasowe sygnałów sterujących i strumienia danych w procesie komunikacji komputera z urządzeniem zewnętrznym.
4,5Jak wyżej i zna topologie sieci komputerowych, ich charakterystyczne cechy i charakterystyki mediów transmisyjnych.
5,0Jak wyżej i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_W04W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować sposoby opisu algorytmów, definiować metody do projektowania algorytmów, opisywać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-16Zapoznanie się z ideą rozwiązywania problemów metodami algorytmicznymi oraz jak to przekłada się na programowanie.
Treści programoweT-L-12Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy
T-L-13Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania
T-L-14Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne
T-L-15Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja
Metody nauczaniaM-5Laboratoria bazujące na prezentacji dostępnych środków programowo-sprzętowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: Laboratoria: ocena cząstkowa realizowanych zadań algorytmicznych (zadania ze wskazówkami co do realizacji).
S-10Ocena formująca: Laboratoria: zadanie zaliczeniowe polegające na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.
S-14Ocena podsumowująca: Laboratoria: ocena końcowa będąca średnią ocen cząstkowy z zadań pośrednich i zadania końcowego zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawiony algorytm zapisać w postaci skryptu (bash linux)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_W05Student powinien umieć przekształcać liczby pomiędzy systemem dziesiętnym a systemami o dowolnej podstawie. Powinien umieć pisemnie dodawać, odejmować i mnożyć liczby całkowite zapisane w systemie binarnym. Potrafi zapisać liczby binarne w systemnie U2, w tym liczby ujemne. Zapisujse binarne liczby rzeczywiste.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-9Opanowanie podstawowych pojęć występujących w informatyce. Zdobycie umiejętności posługiwania się różnymi systemami liczbowymi i różnymi typami kodów stosowanych w informatyce.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe. Dwójkowy system zapisu i inne notacje liczb (oktalna i heksadecymalna, kody BCD, ASCII). Fizyczne i logiczne miary informacji: bit, bajt, słowo.
T-A-8Wprowadzenie do systemów liczbowych.
T-A-9Reprezentacja liczb w systemach: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym, dowolonym innym systemie.
T-A-10Arytmetyka w systemie dwójkowym - dodawanie, odejmowanie, mnożenie.
T-A-11Zapis liczb binarnych w systemie U2. Liczby ujemne, ułamkowe.
T-W-2Podstawowe działania na liczbach binarnych. Budowa sumatora.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
M-6Ćwiczenia audytoryjne bazujące na zadaniach realizowanych przez studentów samodzielnie lub na tablicy, na podstawie wiedzy dostarczonej przez wykładowcę w postaci przykładów.
Sposób ocenyS-11Ocena formująca: Kolokwium z zakresu systemów liczbowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowane przeliczanie - w rosądnym czasie - liczb z jednego systemu na drugi (dziesiętny, dwókowy, oktalny i heksadecymalny).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_U01Student posiada umiejętność oceny parametrów systemu komputerowego. Potrafi dokonać porównania różnych zestawów w aspekcie występujących potrzeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-9Opanowanie podstawowych pojęć występujących w informatyce. Zdobycie umiejętności posługiwania się różnymi systemami liczbowymi i różnymi typami kodów stosowanych w informatyce.
C-11Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
C-12Pozyskanie świadomości różnych poziomów programowania oraz narzędzi i procesów pozwalających uzyskiwać programy wykonywalne przez procesor.
C-13Zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń peryferyjnych.
C-14Pozyskanie wiedzy o podstawowych konfiguracjach sieci komputerowych i mediach transmisyjnych.
Treści programoweT-W-9Rola i budowa interface'u. Sposoby transmisji danych: łącza równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna. Kod Manchester. Współpraca komputera z urządzeniami we/wy. Kanał DMA.
T-W-10Wybrane rozwiązania sprzętowe: układy logiczne polączeń z magistralą (wejście/wyjście). Przerwania sprzętowe - układ łancuchowy, koder priorytetów.
T-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).
T-W-17Topologie sieci komputerowych, media transmisyjne.
T-W-4Budowa komputera: pocesory, pamięci i ich rodzaje, magistrala systemowa i jej budowa, układy we/wy. Współdziałanie części składowych komputera.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_U02Student potrafi dobrać parametry urządzeń jak również parametry ich pracy w procesie wizualizacji i druku wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U14wykorzystuje możliwości oprogramowania do wizualizacji systemów biologicznych, dobiera i optymalizuje warunki prezentacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-11Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
C-13Zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowych urządzeń peryferyjnych.
Treści programoweT-W-14Prezentacja graficzna wyników. Grafika wektorowa i rastrowa. Urządzenia zobrazowania wyników. Generatory znaków.
T-W-15Proces drukowania. Zagadnienie rozdzielczości materiałów cyfrowych w aspekcie jakości druku.
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: dobierać sposoby opisu algorytmów, dobierać metody do projektowania algorytmów, analizować zadania, dobierać algorytmiczne sposoby rozwiązywania problemów, oceniać poprawność osiągniętych przez algorytm/program wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U10rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-16Zapoznanie się z ideą rozwiązywania problemów metodami algorytmicznymi oraz jak to przekłada się na programowanie.
Treści programoweT-L-12Wprowadzenie do algorytmów: zasady reprezentacji algorytmów, rodzaje algorytmow, przykładowe elementarne algorytmy
T-L-13Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są zmienne i jak je wykorzystywać, jak zmienne realizowane są w językach programowania, czym jest instrukcja warunkowa, instrukcja warunkowa w językach programowania
T-L-14Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: czym są pętle, rodzaje pętli, zapis pętli w językach programowania wyższego poziomu, przykłady algorytmów wykorzystujących pętle - zadania praktyczne
T-L-15Projektowanie i budowa algorytmów w programie dydaktycznym: tablice, struktury, zmienne złożone, rekurencja
T-A-13Wprowadzenie do reprezentacji algorytmów z użyciem schematu blokowego. Zapis prostych algorytmów sekwencyjnych w postaci schematu blokowego.
T-A-14Reprezentacja wybranych złożonych algorytmów w postaci schematu blokowego, iteracja, rekurencja, zasada "Dziel i zwyciężaj".
Metody nauczaniaM-5Laboratoria bazujące na prezentacji dostępnych środków programowo-sprzętowych, wykorzystaniu programów-symulatorów oraz programu do nauki algorytmów.
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: Laboratoria: ocena cząstkowa realizowanych zadań algorytmicznych (zadania ze wskazówkami co do realizacji).
S-10Ocena formująca: Laboratoria: zadanie zaliczeniowe polegające na zaprojektowaniu i realizacji trzech przydzielonych do wykonania algorytmów.
S-14Ocena podsumowująca: Laboratoria: ocena końcowa będąca średnią ocen cząstkowy z zadań pośrednich i zadania końcowego zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena za sprawozdanie mniej niż 4 punkty lub 0 punktów w jednej z kategorii oceny sprawozdania: 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji 2. Prezentacja wyników 3. Wnioski 4. Forma graficzna (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie)
3,0Minimalna cena za sprawozdanie 4 punkty (Ze wszystkich sprawozdań ocena średnia) (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5Ocena za sprawozdanie 5 punktów.
4,0Ocena za sprawozdanie 6 punktów.
4,5Ocena za sprawozdanie 7 punktów.
5,0Ocena za sprawozdanie 8 punktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_K01Student ma świadomość stosowanych rozwiązań sprzętowych i programistycznych oraz tempa i kierunków ich rozwoju. Rozumie potrzebę ustawicznego śledzenia dokonujących się zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K05rozumie społeczny i zawodowy kontekst bioinformatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-15Poznanie rozwoju informatyki w ujęciu historycznym i przyszłościowym.
Treści programoweT-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
5,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D1_K02Student wykazuje predyspozycje do rozumienia i szybkiego przyswajania kolejnych poziomów wiedzy informatycznej w czasie studiów. a także w dalszej przyszłości przy poznawaniu nowych rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-11Przyswojenie wiedzy z zakresu procesów komunikacyjnych pomiędzy elementami systemu komputeowego - szczególnie komunikacji komputera z urządzeniami peryferyjnymi.
C-12Pozyskanie świadomości różnych poziomów programowania oraz narzędzi i procesów pozwalających uzyskiwać programy wykonywalne przez procesor.
C-14Pozyskanie wiedzy o podstawowych konfiguracjach sieci komputerowych i mediach transmisyjnych.
C-15Poznanie rozwoju informatyki w ujęciu historycznym i przyszłościowym.
Treści programoweT-W-12Programowanie komputerów. Przykład programu w języku maszynowym (zadanie, algorytm, kod programu). Języki programowania - translatory, kompilatory, interpretery, skrypty.
T-W-13System operacyjny i jego rola. Historia rozwoju. Budowa systemu operacyjnego (pojęcie procesu). Przykłady funkcji realizowanych przez system.
T-W-14Prezentacja graficzna wyników. Grafika wektorowa i rastrowa. Urządzenia zobrazowania wyników. Generatory znaków.
T-W-15Proces drukowania. Zagadnienie rozdzielczości materiałów cyfrowych w aspekcie jakości druku.
T-W-16Charakterystyka i zasady działania podstawowych urządzeń peryferyjnych (wejścia/wyjścia).
T-W-17Topologie sieci komputerowych, media transmisyjne.
Metody nauczaniaM-4Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych (slajdy, animacje flash) i demonstracji sprzętu.
Sposób ocenyS-12Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał z wykładów i wskazany materiał do samodzielnego opanowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
3,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
4,5Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.
5,0Weryfikacja tych kompetencji powiązana jest z procesem oceny wiedzy dla BI_1A_BIB-SD1_W01 oraz BI_1A_BIB-SD1_W02.