Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko
Specjalność Nano-biomateriały
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i technologia polimerów
W-2Podstawy nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek4
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym4
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.4
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Zaliczenie wykładów15
A-W-4aktywność na zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10b_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów nanocząstek, metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
Nano_2A_W05, Nano_2A_W04, Nano_2A_W06, Nano_2A_W02T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10b_U01
Student powinien umieć zastosować nacząstki, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenić zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Nano_2A_U01, Nano_2A_U02, Nano_2A_U03, Nano_2A_U04, Nano_2A_U05, Nano_2A_U07, Nano_2A_U09, Nano_2A_U11, Nano_2A_U14, Nano_2A_U15T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10b_K01
Ocenianie wpływu nanocząstek na środowisko naturanle i na organizm człowieka oraz zdolność do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Nano_2A_K01, Nano_2A_K02, Nano_2A_K03, Nano_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10b_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów nanocząstek, metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o nanoczastkach oraz ich wpływie na środowisko i organizmy żywe.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu oraz zaproponować nowe rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10b_U01
Student powinien umieć zastosować nacząstki, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenić zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,0Student posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10b_K01
Ocenianie wpływu nanocząstek na środowisko naturanle i na organizm człowieka oraz zdolność do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,5Student posiada podstawową kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie

Literatura podstawowa

  1. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M., Nanotechnologie, Warszawa, 2008
  2. T.J. Webser, Nanotechnology for the regeneration hard and soft tissues, World Scentific, New Jersey, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek4
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym4
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.4
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Zaliczenie wykładów15
A-W-4aktywność na zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10b_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów nanocząstek, metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W05ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat trendów rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięć z zakresu nanotechnologii
Nano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W06ma poszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o nanoczastkach oraz ich wpływie na środowisko i organizmy żywe.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu oraz zaproponować nowe rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10b_U01Student powinien umieć zastosować nacząstki, dokonać wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenić zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, nterpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Nano_2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanobiotechnologii
Nano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Nano_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i wykorzystać proces samokształcenia w miejscu pracy
Nano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_2A_U09potrafi ocenić przydatność, możliwość wykorzystania i obsłużyć złożone, nowoczesne układy pomiarowe z wykorzystaniem elektronicznych systemów pomiarowych oraz zaawansowanych narzędzi informatycznych
Nano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Nano_2A_U15potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
T-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,0Student posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów.
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10b_K01Ocenianie wpływu nanocząstek na środowisko naturanle i na organizm człowieka oraz zdolność do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Nano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko
Treści programoweT-W-2Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym
T-W-3Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę.
T-W-4Metody oceny toksyczności nanocząstek
T-W-1Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
3,5Student posiada podstawową kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek.
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie