Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bioprocesowa
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bioprocesy i aparaty
W-2Inżynieria reaktorów chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie zagadnień inżynierii bioprocesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamika biosystemów. Bilanse masy i energii. Bilansowanie wzrostu mikroorganizmów4
T-A-2Bilans masowy. Bilans energetyczny. Bilans elektronów i bilans ATP. Bilans wzrostu beztlenowego.5
T-A-3Kinetyka wzrostu. Kinetyka wytwarzania bioproduktów4
T-A-4I kolokwium2
T-A-5Bilanse masy substratu, biomasy i produktu w procesie ciągłym i okresowym3
T-A-6Sterylizacja. Wymiana masy w bioprocesie. Wymiana ciepła w bioprocesie5
T-A-7Modelowanie bioprocesów5
T-A-8II kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Informacje wstepne. Aktualny stan i kierunki rozwoju biogospodarki. Biotechnologia medyczna. Przemysł farmaceutyków. Biotechnologia rolnicza. Zastosowanie GMO. Biotechnologia środowiskowa. Biotechnologia przemysłowa. Biorafinerie. Biotechnologia przemysłowa jako ważne ogniwo ekoprzemysłu.3
T-W-2Biochemiczne podstawy bioprocesów. Substraty i źródła energii w procesach biotechnologicznych. Podstawy bilansowania wzrostu mikroorganizmów. Kinetyka wzrostu mikroorganizmów. Niestrukturalne i strukturalne modele wzrostu.4
T-W-3Podstawy biokatalizy. Immobilizacja enzymów. Hodowla okresowa i ciągła4
T-W-4Sterylizacja okresowa i ciągła. Kinetyka sterylizacji. Metody sterylizacji3
T-W-5Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach. Wymiana masy i ciepła w bioreaktorach. Wydzielanie biomasy mikroorganizmów4
T-W-6Przegląd podstawowych technologii biochemicznych. Produkcja biomasy. Zasady technologiczne i koszt wytwarzania bioproduktu4
T-W-7Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych4
T-W-8Biotransformacje.Techniki transformacji. Zastosowanie biotransformacji2
T-W-9Hydrobiometalurgia. Mechanizm i warunki prowadzenia procesu. Ługowanie hałd. Ługowanie stert. Ługowanie rud miedzi. Ługowanie rud uranowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych15
A-A-3przygotowanie sie studenta do kolokwiów15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca własna studenta (analiza materiału i przygotowanie sie do egzaminu)30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-4Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń jako ocena średnia z dwóch pozytywnych ocen kolokwiów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-05_W05
student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu inżynierii bioprocesowej
ICHP_2A_W05T2A_W03InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-8M-1S-2, S-1
ICHP_2A_C02-05_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa
ICHP_2A_W06T2A_W04InzA2_W05C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-W-7, T-A-6M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-05_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U17T2A_U17InzA2_U06C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-W-5, T-A-3, T-A-7, T-W-4, T-A-6M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-05_K01
student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia
ICHP_2A_K01T2A_K01C-1T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-05_W05
student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu inżynierii bioprocesowej
2,0student nie ma uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii bioprocesowej
3,0student umie scharakteryzować podstawowe procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej
3,5student umie scharakteryzować wiele podstawowych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii bioprocesowej
4,0student umie scharakteryzować różne procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej
4,5student umie scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowane w inżynierii bioprocesowej
5,0student umie wyczerpująco scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowane w inżynierii bioprocesowej
ICHP_2A_C02-05_W06
student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
3,0student umie wskazać podstawowe metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
3,5student umie wskazać wiele podstawowych metod obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
4,0student umie wskazać różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
4,5student umie wskazać i objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
5,0student umie wskazać i wyczerpująco objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-05_U17
student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0student nie potrafi przeanalizować zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa
3,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa
3,5student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa oraz potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania
4,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki
4,5student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki
5,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi wyczerpująco uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-05_K01
student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
3,5student w stopniu więcej niż podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
4,0student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
4,5student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej i wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych
5,0student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych

Literatura podstawowa

  1. Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2011
  2. Szewczyk K.W., Technologia biochemiczna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
  3. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  4. Praca zbiorowa pod redakcją W. Bednarskiego i J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  5. Lydersen B.K., D'ell N.A., Nelson K.I., Bioprocess engineering, John Wiley & Sons, New York, 1994
  6. Ghasem D. Najafpour, Biochemical Engineering and Biotechnology, Elsevier, Amsterdam, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ed. H. Brauer, Biotechnology. Fundamentals pf biochemical engineering, VCH, Weinheim, 1985
  2. Schuegerl K., Bellgardt K.H., Bioreaction Engineering. Modeling and Control, Springer Verlag, Berlin, 2000
  3. Praca zbiorowa pod red. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2001
  4. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  5. Praca zbiorowa pod. red. Małolepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamika biosystemów. Bilanse masy i energii. Bilansowanie wzrostu mikroorganizmów4
T-A-2Bilans masowy. Bilans energetyczny. Bilans elektronów i bilans ATP. Bilans wzrostu beztlenowego.5
T-A-3Kinetyka wzrostu. Kinetyka wytwarzania bioproduktów4
T-A-4I kolokwium2
T-A-5Bilanse masy substratu, biomasy i produktu w procesie ciągłym i okresowym3
T-A-6Sterylizacja. Wymiana masy w bioprocesie. Wymiana ciepła w bioprocesie5
T-A-7Modelowanie bioprocesów5
T-A-8II kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje wstepne. Aktualny stan i kierunki rozwoju biogospodarki. Biotechnologia medyczna. Przemysł farmaceutyków. Biotechnologia rolnicza. Zastosowanie GMO. Biotechnologia środowiskowa. Biotechnologia przemysłowa. Biorafinerie. Biotechnologia przemysłowa jako ważne ogniwo ekoprzemysłu.3
T-W-2Biochemiczne podstawy bioprocesów. Substraty i źródła energii w procesach biotechnologicznych. Podstawy bilansowania wzrostu mikroorganizmów. Kinetyka wzrostu mikroorganizmów. Niestrukturalne i strukturalne modele wzrostu.4
T-W-3Podstawy biokatalizy. Immobilizacja enzymów. Hodowla okresowa i ciągła4
T-W-4Sterylizacja okresowa i ciągła. Kinetyka sterylizacji. Metody sterylizacji3
T-W-5Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach. Wymiana masy i ciepła w bioreaktorach. Wydzielanie biomasy mikroorganizmów4
T-W-6Przegląd podstawowych technologii biochemicznych. Produkcja biomasy. Zasady technologiczne i koszt wytwarzania bioproduktu4
T-W-7Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych4
T-W-8Biotransformacje.Techniki transformacji. Zastosowanie biotransformacji2
T-W-9Hydrobiometalurgia. Mechanizm i warunki prowadzenia procesu. Ługowanie hałd. Ługowanie stert. Ługowanie rud miedzi. Ługowanie rud uranowych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych15
A-A-3przygotowanie sie studenta do kolokwiów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca własna studenta (analiza materiału i przygotowanie sie do egzaminu)30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-05_W05student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu inżynierii bioprocesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-4Sterylizacja okresowa i ciągła. Kinetyka sterylizacji. Metody sterylizacji
T-W-9Hydrobiometalurgia. Mechanizm i warunki prowadzenia procesu. Ługowanie hałd. Ługowanie stert. Ługowanie rud miedzi. Ługowanie rud uranowych
T-W-7Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych
T-W-1Informacje wstepne. Aktualny stan i kierunki rozwoju biogospodarki. Biotechnologia medyczna. Przemysł farmaceutyków. Biotechnologia rolnicza. Zastosowanie GMO. Biotechnologia środowiskowa. Biotechnologia przemysłowa. Biorafinerie. Biotechnologia przemysłowa jako ważne ogniwo ekoprzemysłu.
T-W-2Biochemiczne podstawy bioprocesów. Substraty i źródła energii w procesach biotechnologicznych. Podstawy bilansowania wzrostu mikroorganizmów. Kinetyka wzrostu mikroorganizmów. Niestrukturalne i strukturalne modele wzrostu.
T-W-6Przegląd podstawowych technologii biochemicznych. Produkcja biomasy. Zasady technologiczne i koszt wytwarzania bioproduktu
T-W-5Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach. Wymiana masy i ciepła w bioreaktorach. Wydzielanie biomasy mikroorganizmów
T-W-3Podstawy biokatalizy. Immobilizacja enzymów. Hodowla okresowa i ciągła
T-W-8Biotransformacje.Techniki transformacji. Zastosowanie biotransformacji
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii bioprocesowej
3,0student umie scharakteryzować podstawowe procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej
3,5student umie scharakteryzować wiele podstawowych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii bioprocesowej
4,0student umie scharakteryzować różne procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej
4,5student umie scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowane w inżynierii bioprocesowej
5,0student umie wyczerpująco scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowane w inżynierii bioprocesowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-05_W06student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie zagadnień inżynierii bioprocesowej
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-A-2Bilans masowy. Bilans energetyczny. Bilans elektronów i bilans ATP. Bilans wzrostu beztlenowego.
T-A-1Termodynamika biosystemów. Bilanse masy i energii. Bilansowanie wzrostu mikroorganizmów
T-A-7Modelowanie bioprocesów
T-A-5Bilanse masy substratu, biomasy i produktu w procesie ciągłym i okresowym
T-A-3Kinetyka wzrostu. Kinetyka wytwarzania bioproduktów
T-W-7Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych
T-A-6Sterylizacja. Wymiana masy w bioprocesie. Wymiana ciepła w bioprocesie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
3,0student umie wskazać podstawowe metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
3,5student umie wskazać wiele podstawowych metod obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
4,0student umie wskazać różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
4,5student umie wskazać i objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
5,0student umie wskazać i wyczerpująco objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inzynieria bioprocesowa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-05_U17student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie zagadnień inżynierii bioprocesowej
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-6Przegląd podstawowych technologii biochemicznych. Produkcja biomasy. Zasady technologiczne i koszt wytwarzania bioproduktu
T-W-7Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych
T-A-5Bilanse masy substratu, biomasy i produktu w procesie ciągłym i okresowym
T-W-5Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach. Wymiana masy i ciepła w bioreaktorach. Wydzielanie biomasy mikroorganizmów
T-A-3Kinetyka wzrostu. Kinetyka wytwarzania bioproduktów
T-A-7Modelowanie bioprocesów
T-W-4Sterylizacja okresowa i ciągła. Kinetyka sterylizacji. Metody sterylizacji
T-A-6Sterylizacja. Wymiana masy w bioprocesie. Wymiana ciepła w bioprocesie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeanalizować zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa
3,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa
3,5student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa oraz potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania
4,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki
4,5student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki
5,0student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi wyczerpująco uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-05_K01student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej
Treści programoweT-W-9Hydrobiometalurgia. Mechanizm i warunki prowadzenia procesu. Ługowanie hałd. Ługowanie stert. Ługowanie rud miedzi. Ługowanie rud uranowych
T-W-8Biotransformacje.Techniki transformacji. Zastosowanie biotransformacji
T-W-1Informacje wstepne. Aktualny stan i kierunki rozwoju biogospodarki. Biotechnologia medyczna. Przemysł farmaceutyków. Biotechnologia rolnicza. Zastosowanie GMO. Biotechnologia środowiskowa. Biotechnologia przemysłowa. Biorafinerie. Biotechnologia przemysłowa jako ważne ogniwo ekoprzemysłu.
T-W-2Biochemiczne podstawy bioprocesów. Substraty i źródła energii w procesach biotechnologicznych. Podstawy bilansowania wzrostu mikroorganizmów. Kinetyka wzrostu mikroorganizmów. Niestrukturalne i strukturalne modele wzrostu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
3,5student w stopniu więcej niż podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
4,0student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej
4,5student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej i wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych
5,0student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia w zakresie inżynierii bioprocesowej wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych