Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Statystyka
W-2Systemy dobrych praktyk wytwarzania
W-3Rachunkowość i finanse

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę teoretyczną o zasadach podejścia jakościowego, jego istocie oraz koncepcjach zarządzania jakością.
C-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność interpretacji wymagań norm stosowanych w przedsiębiorstwach. Pozna zasady i terminologię w systemowym zarządzaniu jakością oraz sterowaniu dokumentami i danymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).15
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne zarządzania jakością. Wybrane zagadnienia kwalitologii, podstawowe pojęcia i operacje jakościowe. Zastosowanie kwalitologii. Istota i zasady podejścia jakościowego. Podstawy zarządzania jakością (podstawowe koncepcje zarządzania jakością, model ZJ, zakres ZJ, cykl wyrobu, projektowanie systemów ZJ, Total Quality Management). Zagadnienia ekonomiczne ZJ. Praktyka zarządzania jakością. Systemy ZJ wg norm ISO 9 000 (modele SZJ, dokumentacja, ocena i certyfikacja systemu, planowanie i wprowadzanie SZJ). Instrumenty zarządzania jakością (zasady – Kaizena, zera defektów; metody – projektowania: QFD, DOE, FTA, FMEA, kontroli: SKO, SPC, pracy zespołowej; narzędzia – tradycyjne i nowoczesne: diagramy relacji, pokrewieństwa, systematyki, macierzowy, strzałkowy, macierzowa analiza danych, wykres programowy procesu decyzji) Zrozumienie problemów jakości. Motywacja jakości. Wychowanie świadomego podejścia do jakości. Metody samokontroli i samosprawdzania. Ekonomiczne aspekty jakości i wartości jakości. Bilans kosztów. Planowanie produkcji w aspekcie jakości. Sterowanie w celu zmniejszenia defektów wyrobu. Niektóre aspekty kosztów przy decyzjach dotyczących jakości. Obliczanie kosztów jakości. Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury9
A-A-3Konsultacje z prowadzącym3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-10_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W12T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-10_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w zarządzaniu jakością.
ICHP_2A_U01T2A_U01C-2T-A-1M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-10_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-A-1M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-10_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o zarządzaniu jakością ma problemy z terminologią.
3,0Student posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu jakością.
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznych wpływach zarządzania jakością na jakość działań zespołów ludzkich.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-10_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w zarządzaniu jakością.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm.
3,5Student posiada umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm.
4,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-10_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 .
3,0Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia.
4,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia.
4,5Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań.
5,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje, innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, WN PWN, Warszawa, 2007
  2. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa, WN PWN, 2005
  3. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością w przykładach i zadaniach, Śląskie WN Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Grudowski P., System zarządzania jakością wg normy 9001 w małej firmie: dokumentacja, wdrażanie, audit, OPO, Bydgoszcz, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne zarządzania jakością. Wybrane zagadnienia kwalitologii, podstawowe pojęcia i operacje jakościowe. Zastosowanie kwalitologii. Istota i zasady podejścia jakościowego. Podstawy zarządzania jakością (podstawowe koncepcje zarządzania jakością, model ZJ, zakres ZJ, cykl wyrobu, projektowanie systemów ZJ, Total Quality Management). Zagadnienia ekonomiczne ZJ. Praktyka zarządzania jakością. Systemy ZJ wg norm ISO 9 000 (modele SZJ, dokumentacja, ocena i certyfikacja systemu, planowanie i wprowadzanie SZJ). Instrumenty zarządzania jakością (zasady – Kaizena, zera defektów; metody – projektowania: QFD, DOE, FTA, FMEA, kontroli: SKO, SPC, pracy zespołowej; narzędzia – tradycyjne i nowoczesne: diagramy relacji, pokrewieństwa, systematyki, macierzowy, strzałkowy, macierzowa analiza danych, wykres programowy procesu decyzji) Zrozumienie problemów jakości. Motywacja jakości. Wychowanie świadomego podejścia do jakości. Metody samokontroli i samosprawdzania. Ekonomiczne aspekty jakości i wartości jakości. Bilans kosztów. Planowanie produkcji w aspekcie jakości. Sterowanie w celu zmniejszenia defektów wyrobu. Niektóre aspekty kosztów przy decyzjach dotyczących jakości. Obliczanie kosztów jakości. Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury9
A-A-3Konsultacje z prowadzącym3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-10_W01Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o zarządzaniu jakością jako sposobie myślenia dążący do podniesienia aktywności i sprawności działania zespołów ludzkich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
ICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę teoretyczną o zasadach podejścia jakościowego, jego istocie oraz koncepcjach zarządzania jakością.
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne zarządzania jakością. Wybrane zagadnienia kwalitologii, podstawowe pojęcia i operacje jakościowe. Zastosowanie kwalitologii. Istota i zasady podejścia jakościowego. Podstawy zarządzania jakością (podstawowe koncepcje zarządzania jakością, model ZJ, zakres ZJ, cykl wyrobu, projektowanie systemów ZJ, Total Quality Management). Zagadnienia ekonomiczne ZJ. Praktyka zarządzania jakością. Systemy ZJ wg norm ISO 9 000 (modele SZJ, dokumentacja, ocena i certyfikacja systemu, planowanie i wprowadzanie SZJ). Instrumenty zarządzania jakością (zasady – Kaizena, zera defektów; metody – projektowania: QFD, DOE, FTA, FMEA, kontroli: SKO, SPC, pracy zespołowej; narzędzia – tradycyjne i nowoczesne: diagramy relacji, pokrewieństwa, systematyki, macierzowy, strzałkowy, macierzowa analiza danych, wykres programowy procesu decyzji) Zrozumienie problemów jakości. Motywacja jakości. Wychowanie świadomego podejścia do jakości. Metody samokontroli i samosprawdzania. Ekonomiczne aspekty jakości i wartości jakości. Bilans kosztów. Planowanie produkcji w aspekcie jakości. Sterowanie w celu zmniejszenia defektów wyrobu. Niektóre aspekty kosztów przy decyzjach dotyczących jakości. Obliczanie kosztów jakości. Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-1Metody podajace (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o zarządzaniu jakością ma problemy z terminologią.
3,0Student posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu jakością.
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością.
4,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną i rozumie problemy związane z jakością.
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności.
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną, rozumie problemy związane z jakością dąży do podniesienia aktywności i sprawności. Orientuje się w pozatechnicznych wpływach zarządzania jakością na jakość działań zespołów ludzkich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-10_U01Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz jej przetwarzania. Pozna podejście uwzględniające aspekty pozatechniczne oraz terminologię stosowaną w zarządzaniu jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność interpretacji wymagań norm stosowanych w przedsiębiorstwach. Pozna zasady i terminologię w systemowym zarządzaniu jakością oraz sterowaniu dokumentami i danymi.
Treści programoweT-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności stosowanych w zarządzaniu jakością.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm.
3,5Student posiada umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością i potrafi dokonać interpretacji norm.
4,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w podstawowym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada rozszerzone umiejętności stosowane w zarządzaniu jakością, potrafi dokonać poprawnej interpretacji norm oraz zna w rozszerzonym stopniu obieg dokumentów w przedsiębiorstwie. Potrafi przewidywać skutki wywołane podjętymi działaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-10_K01Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz inspiruje i pomaga innym w dążeniu do doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność interpretacji wymagań norm stosowanych w przedsiębiorstwach. Pozna zasady i terminologię w systemowym zarządzaniu jakością oraz sterowaniu dokumentami i danymi.
Treści programoweT-A-1Interpretacja wymagań normy ISO 9001. Stosowanie norm ISO 9001. Zasady i terminologia w systemowym zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO 9000. Interpretacja norm wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Elementy SZJ dla przedsiębiorstwa (odpowiedzialność i kierowanie, SZJ, sterowanie dokumentami i danymi, działania korygujące, szkolenia).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie testu oraz przezentacji przygotowanej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 .
3,0Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność wykazuje potrzebę kształcenia.
4,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia.
4,5Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach, inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań.
5,0Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje, innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy.