Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,20,50zaliczenie
projektyP4 15 1,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki
W-2Umiejętność programowania w wybranym języku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania2
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady Inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami kontroli wersji, domumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów12
T-P-3Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Cel i znaczenie Inżynierii oprogramowania we współczesnym swiecie1
T-W-2Cykle rozwoju oprogramowania2
T-W-3Inżynieria wymagań2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów2
T-W-6Praca zespołowa przy tworzeniu oprogramowania1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń2
T-W-8Testowanie oprogramowania2
T-W-9Miary jakości oprogramowania1
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad zadaniem projektowym30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca - wykład informacyjny
M-2Praktyczna - pokaz
M-3Praktyczna - metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C17_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
TI_1A_W08, TI_1A_W09, TI_1A_W20T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
TI_1A_U07, TI_1A_U16T1A_U01, T1A_U15, T1A_U16InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C17_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
2,0
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Roger S. Pressman, Software Engineering - Practitioner's Approach, McGraw-Hill, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania2
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady Inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami kontroli wersji, domumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów12
T-P-3Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i znaczenie Inżynierii oprogramowania we współczesnym swiecie1
T-W-2Cykle rozwoju oprogramowania2
T-W-3Inżynieria wymagań2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów2
T-W-6Praca zespołowa przy tworzeniu oprogramowania1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń2
T-W-8Testowanie oprogramowania2
T-W-9Miary jakości oprogramowania1
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad zadaniem projektowym30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C17_W01Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
TI_1A_W20Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego procesu zarządzania projektami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-1Cel i znaczenie Inżynierii oprogramowania we współczesnym swiecie
T-W-2Cykle rozwoju oprogramowania
T-W-3Inżynieria wymagań
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika
T-W-5Wstęp do modelowania systemów
T-W-6Praca zespołowa przy tworzeniu oprogramowania
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń
T-W-8Testowanie oprogramowania
T-W-9Miary jakości oprogramowania
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C17_U01Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U16Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia działalności inżynierskiej z literatury, baz danych, dokumentacji technicznej, patentowej i innych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi integrować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji formułować wnioski i opinie oraz je uzasadniać.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania oprogramowania
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady Inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami kontroli wersji, domumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów
T-P-3Zaliczenie projektu
Metody nauczaniaM-2Praktyczna - pokaz
M-3Praktyczna - metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5
4,0
4,5
5,0