Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Agrobotanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agrobotanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 3 0,40,20zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,20egzamin
wykładyW2 9 1,60,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.6
10
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika5
5
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych1
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć oraz do zaliczenia9
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie opracowania zielnikowego2
25
zajęcia terenowe
A-T-1uczestniczenie w zajęciach3
A-T-2opracowanie zadania praktycznego - zielnik7
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-3konsultacje2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
C-1T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-T-1M-1, M-2, M-4S-1, S-3
ROL_1A_C07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin ogrodniczych
C-1T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_U01
potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
C-1T-A-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4
ROL_1A_C07_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
C-1T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4
ROL_1A_C07_U03
potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
C-1T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
C-1T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin ogrodniczych
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_U01
potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C07_U02
potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C07_U03
potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.6
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych1
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych4
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć oraz do zaliczenia9
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie opracowania zielnikowego2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestniczenie w zajęciach3
A-T-2opracowanie zadania praktycznego - zielnik7
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia29
A-W-3konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów rośllin
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_W02potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki roślin wykorzystywanych jako źródło surowców oraz scharakteryzować ich główne cechy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_U01potrafi sporządzić, opracowywać i analizować zielnik jako dokumentacje badań roślinności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_U02potrafi rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmnie połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_U03potrafi zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i przynajmniej częściowo poprawnie scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C07_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin użytkowych i chwastów z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin.
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0